///Peter S38 TURBO (liten film på brukisen..)
Posted: 24 Jan 2006, 20:47
Lite info om projektet(en). Motor 1 blir klar i sommar, alla komponenter finns och är färdigbearbetade så när som på några som skall handlas hos PPF såklart. Motor 2 är en långliggare, nästan all hårdvara finns till den såsom kolvar, topp, obearbetat block osv, men det finns mycket kvar att göra där så det blir någonting för 2007-2008. Har ju inte ens bestämt vad den motorn ska sitta i än..
Bilder kommer!!!
Motor 1 (gata):
S38B36 ca: 3.7 liter
Block stressborrat (94.0mm) och o-ringat
Wössner kolvar 8.0 kompression
Verdi stålstakar (144mm)
3.6 vev, allt balanserat samt viktjusterat
Lättat 3.6 svänghjul
Koppling blir PPF/Sachs 765 + sinter
3.6 topp, lätt putsad och i övrigt helt iordninggjord
Vassa kammar
3.6 spjällhus, matchportade samt tillputsade
3.8 ventilkåpa
3.8 tändspolar
Msd 6-håls 1000cc spridare
Dubbla Wallbro i tanken
Bränslesystem by PPF
Aeromotive BTR
Raceware pinnbultar
PPF S38 grenrör keramcoatat
Innovative turbo systems (ITS) GT76 Turbo A/R 0,96 X-trim
PPF 60mm Wastegate
PPF 75mm Dump
PPF intercooler
Eventuellt PPF insug/plenum
Msd Dis-4 HO tändning
Autronic SM4 styrsystem
Kaross 1 (gata):
M5 E34
Alpina B10 frontspoiler
Orginal drivlina med uppspänd diff (50%)
Org växellåda (tills de 2 jag har har gett upp, sedan corvett, tremec eller annat stöddigt)
Weitec coilovers (steglöst bound/rebound)
Red Dot racing skivor med pagid belägg runt om.
Powerflex på sina ställen….
18” O.Z Racing Futura 3-splitt 8.5”/10” 235/265 gatdäck eller 245/265 pirelli slicks
I övrigt helt orginal, ut som invändigt (borde komplettera med bur dock…..)
Motor 2 (race):
S38B36 ca: 3.8 liter
Block stressborrat (94.5mm) och pyramid-ringat
JE kolvar 8.3 kompression
Verdi stålstakar (144mm, för bättre vevgeometri, varva, varva, varva) eller kralligare......
3.8 vev, allt balanserat samt viktjusterat
Lättat 3.6 svänghjul
Koppling: Sachs 3-skiviga (specad för 1480nm ) + sinter
3.8 topp, natriumkylda avgasventiler samt ev portad, resta kanaler osv
Jättevassa kammar
3.8 spjällhus, matchportade och upportade
3.8 tändspolar
Msd 6-håls 1600cc spridare
Arp pinnbultar
PPF S38 grenrör keramcoatat
Precision PT88 turbo eller motsvarande
PPF 60mm Wastegate
PPF 75mm Dump
PPF intercooler
PPF insug/plenum
Msd Dis-4 HO tändning
Autronic SM4 styrsystem
Kaross 2 (Race):
Ej klart.......
JE Kolv
Turbo (liten va!) (kass mobilcam)
Bilder kommer!!!
Motor 1 (gata):
S38B36 ca: 3.7 liter
Block stressborrat (94.0mm) och o-ringat
Wössner kolvar 8.0 kompression
Verdi stålstakar (144mm)
3.6 vev, allt balanserat samt viktjusterat
Lättat 3.6 svänghjul
Koppling blir PPF/Sachs 765 + sinter
3.6 topp, lätt putsad och i övrigt helt iordninggjord
Vassa kammar
3.6 spjällhus, matchportade samt tillputsade
3.8 ventilkåpa
3.8 tändspolar
Msd 6-håls 1000cc spridare
Dubbla Wallbro i tanken
Bränslesystem by PPF
Aeromotive BTR
Raceware pinnbultar
PPF S38 grenrör keramcoatat
Innovative turbo systems (ITS) GT76 Turbo A/R 0,96 X-trim
PPF 60mm Wastegate
PPF 75mm Dump
PPF intercooler
Eventuellt PPF insug/plenum
Msd Dis-4 HO tändning
Autronic SM4 styrsystem
Kaross 1 (gata):
M5 E34
Alpina B10 frontspoiler
Orginal drivlina med uppspänd diff (50%)
Org växellåda (tills de 2 jag har har gett upp, sedan corvett, tremec eller annat stöddigt)
Weitec coilovers (steglöst bound/rebound)
Red Dot racing skivor med pagid belägg runt om.
Powerflex på sina ställen….
18” O.Z Racing Futura 3-splitt 8.5”/10” 235/265 gatdäck eller 245/265 pirelli slicks
I övrigt helt orginal, ut som invändigt (borde komplettera med bur dock…..)
Motor 2 (race):
S38B36 ca: 3.8 liter
Block stressborrat (94.5mm) och pyramid-ringat
JE kolvar 8.3 kompression
Verdi stålstakar (144mm, för bättre vevgeometri, varva, varva, varva) eller kralligare......
3.8 vev, allt balanserat samt viktjusterat
Lättat 3.6 svänghjul
Koppling: Sachs 3-skiviga (specad för 1480nm ) + sinter
3.8 topp, natriumkylda avgasventiler samt ev portad, resta kanaler osv
Jättevassa kammar
3.8 spjällhus, matchportade och upportade
3.8 tändspolar
Msd 6-håls 1600cc spridare
Arp pinnbultar
PPF S38 grenrör keramcoatat
Precision PT88 turbo eller motsvarande
PPF 60mm Wastegate
PPF 75mm Dump
PPF intercooler
PPF insug/plenum
Msd Dis-4 HO tändning
Autronic SM4 styrsystem
Kaross 2 (Race):
Ej klart.......
JE Kolv
Turbo (liten va!) (kass mobilcam)