///Peter S38 TURBO (liten film på brukisen..)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
///Peter S38 TURBO (liten film på brukisen..)
Lite info om projektet(en). Motor 1 blir klar i sommar, alla komponenter finns och är färdigbearbetade så när som på några som skall handlas hos PPF såklart. Motor 2 är en långliggare, nästan all hårdvara finns till den såsom kolvar, topp, obearbetat block osv, men det finns mycket kvar att göra där så det blir någonting för 2007-2008. Har ju inte ens bestämt vad den motorn ska sitta i än..
Bilder kommer!!!
Motor 1 (gata):
S38B36 ca: 3.7 liter
Block stressborrat (94.0mm) och o-ringat
Wössner kolvar 8.0 kompression
Verdi stålstakar (144mm)
3.6 vev, allt balanserat samt viktjusterat
Lättat 3.6 svänghjul
Koppling blir PPF/Sachs 765 + sinter
3.6 topp, lätt putsad och i övrigt helt iordninggjord
Vassa kammar
3.6 spjällhus, matchportade samt tillputsade
3.8 ventilkåpa
3.8 tändspolar
Msd 6-håls 1000cc spridare
Dubbla Wallbro i tanken
Bränslesystem by PPF
Aeromotive BTR
Raceware pinnbultar
PPF S38 grenrör keramcoatat
Innovative turbo systems (ITS) GT76 Turbo A/R 0,96 X-trim
PPF 60mm Wastegate
PPF 75mm Dump
PPF intercooler
Eventuellt PPF insug/plenum
Msd Dis-4 HO tändning
Autronic SM4 styrsystem
Kaross 1 (gata):
M5 E34
Alpina B10 frontspoiler
Orginal drivlina med uppspänd diff (50%)
Org växellåda (tills de 2 jag har har gett upp, sedan corvett, tremec eller annat stöddigt)
Weitec coilovers (steglöst bound/rebound)
Red Dot racing skivor med pagid belägg runt om.
Powerflex på sina ställen….
18” O.Z Racing Futura 3-splitt 8.5”/10” 235/265 gatdäck eller 245/265 pirelli slicks
I övrigt helt orginal, ut som invändigt (borde komplettera med bur dock…..)
Motor 2 (race):
S38B36 ca: 3.8 liter
Block stressborrat (94.5mm) och pyramid-ringat
JE kolvar 8.3 kompression
Verdi stålstakar (144mm, för bättre vevgeometri, varva, varva, varva) eller kralligare......
3.8 vev, allt balanserat samt viktjusterat
Lättat 3.6 svänghjul
Koppling: Sachs 3-skiviga (specad för 1480nm ) + sinter
3.8 topp, natriumkylda avgasventiler samt ev portad, resta kanaler osv
Jättevassa kammar
3.8 spjällhus, matchportade och upportade
3.8 tändspolar
Msd 6-håls 1600cc spridare
Arp pinnbultar
PPF S38 grenrör keramcoatat
Precision PT88 turbo eller motsvarande
PPF 60mm Wastegate
PPF 75mm Dump
PPF intercooler
PPF insug/plenum
Msd Dis-4 HO tändning
Autronic SM4 styrsystem
Kaross 2 (Race):
Ej klart.......
JE Kolv
Turbo (liten va!) (kass mobilcam)
Bilder kommer!!!
Motor 1 (gata):
S38B36 ca: 3.7 liter
Block stressborrat (94.0mm) och o-ringat
Wössner kolvar 8.0 kompression
Verdi stålstakar (144mm)
3.6 vev, allt balanserat samt viktjusterat
Lättat 3.6 svänghjul
Koppling blir PPF/Sachs 765 + sinter
3.6 topp, lätt putsad och i övrigt helt iordninggjord
Vassa kammar
3.6 spjällhus, matchportade samt tillputsade
3.8 ventilkåpa
3.8 tändspolar
Msd 6-håls 1000cc spridare
Dubbla Wallbro i tanken
Bränslesystem by PPF
Aeromotive BTR
Raceware pinnbultar
PPF S38 grenrör keramcoatat
Innovative turbo systems (ITS) GT76 Turbo A/R 0,96 X-trim
PPF 60mm Wastegate
PPF 75mm Dump
PPF intercooler
Eventuellt PPF insug/plenum
Msd Dis-4 HO tändning
Autronic SM4 styrsystem
Kaross 1 (gata):
M5 E34
Alpina B10 frontspoiler
Orginal drivlina med uppspänd diff (50%)
Org växellåda (tills de 2 jag har har gett upp, sedan corvett, tremec eller annat stöddigt)
Weitec coilovers (steglöst bound/rebound)
Red Dot racing skivor med pagid belägg runt om.
Powerflex på sina ställen….
18” O.Z Racing Futura 3-splitt 8.5”/10” 235/265 gatdäck eller 245/265 pirelli slicks
I övrigt helt orginal, ut som invändigt (borde komplettera med bur dock…..)
Motor 2 (race):
S38B36 ca: 3.8 liter
Block stressborrat (94.5mm) och pyramid-ringat
JE kolvar 8.3 kompression
Verdi stålstakar (144mm, för bättre vevgeometri, varva, varva, varva) eller kralligare......
3.8 vev, allt balanserat samt viktjusterat
Lättat 3.6 svänghjul
Koppling: Sachs 3-skiviga (specad för 1480nm ) + sinter
3.8 topp, natriumkylda avgasventiler samt ev portad, resta kanaler osv
Jättevassa kammar
3.8 spjällhus, matchportade och upportade
3.8 tändspolar
Msd 6-håls 1600cc spridare
Arp pinnbultar
PPF S38 grenrör keramcoatat
Precision PT88 turbo eller motsvarande
PPF 60mm Wastegate
PPF 75mm Dump
PPF intercooler
PPF insug/plenum
Msd Dis-4 HO tändning
Autronic SM4 styrsystem
Kaross 2 (Race):
Ej klart.......
JE Kolv
Turbo (liten va!) (kass mobilcam)
Last edited by ///Peter on 24 Nov 2006, 15:08, edited 7 times in total.
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Japp ska bli kul att det änligen blir något i sommar, har hållit på nu ett tag....
Ah ha så det behövs på 3.6 spjällhus, marigt... tur man har en uppsättning extra 3.8 då lite synd bara då de 3.6 spjällen jag har är så fint iordninggjorda, kanske blir att fixa till en vacumrail ändå, får se...
Får hålla tillgodo med en bild på en av JE kolvarna så länge (låg i skrivbordlådan) det mesta andra är väldigt noggrant nedpackat fär tillfället.
-Amplify, klart man är gjord av pengar! Växlade in några tår bara så var det klart
Ah ha så det behövs på 3.6 spjällhus, marigt... tur man har en uppsättning extra 3.8 då lite synd bara då de 3.6 spjällen jag har är så fint iordninggjorda, kanske blir att fixa till en vacumrail ändå, får se...
Får hålla tillgodo med en bild på en av JE kolvarna så länge (låg i skrivbordlådan) det mesta andra är väldigt noggrant nedpackat fär tillfället.
-Amplify, klart man är gjord av pengar! Växlade in några tår bara så var det klart
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact: