Hur mycke pallar denna turbo?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Hur mycke pallar denna turbo?

Post by flp »

Hur mycket räcker denna turbo till?
Är det några mer jag behöver mäta för att ni ska kunna tala om? :)

Image
Image
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Kompressorn borde bottna runt 300 ärliga hk, men avgasdelen skulle nog inte räcka dit upp. Men det beror förstås på vilket avgasmottryck du tycke r är rimligt. Hur som helst är det ett stenålders-aggregat.
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

okay. tror du det funkar till en M20B25 med 0.8 i ladd? kommer köra vems och standard komp..

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

låter farligt med original komp =D pröva så ser du om det håller :D
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Kommer att fungera det, är ju bättre än inget och du är inte uppe och nosar på så farligt med effekt. Men det är bäst du har lite kontroll över tändningen, utan en sänkning på laddtryck kommer det spika.
Du skulle letat upp nån modern lastbilsturbo istället, kostar inga pengar heller. Finns ju många entusiaster som har nåt liggandes längs norrlandskusten.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

även att kompressorn klarar 300 hp (vilket känns i överkant)
så är det tallra troligast ett ar48 hus som sitter på å det är verkligen i minsta laget. kolla på inloppet av avgasdelen nästan vid grenröret där lär stå nått om ar48 eller ar63 är det 63 så skulle det väll funka annars kommer du få väldiga avgasmottryck på en 2.5l sexxa
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

Mattias Sandgren: en kompis kommer att programera vemset. så vi kommer ställa bak tändningen så det är inget problem. tänkte mest på om turbon skulle orka. kommer förmodligen köra med den här i sommar. ifall det nu funkar någesånär. nästa vinter blir det att kompsänka och köpa ny turbo och så.

knotan: var lite bökigt att se. men det stod nångting typ A 0-63 rätt gömt. kan det vara så att det är 63an då? är inte så haj på turbos och mottryck och så. vad händer ifall man får "för mycke" mottryck?

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ok då är det nog ar63 huset. då skulle jag säga att det funkar. hyffsat iallafall.. med ökat ladd så kommer du får för dåligt flöde genom snurran med mottryck som följd. ja du kan ju tänka dej själv vad som händer om du pressar in massa luft å sen inte får ur den på andra sidan motorn kommer gå onödigt varmt å du kommer tappa effekt istället för att tjäna effekt.
skulle tro att deu inte ska ladda på mycket mer än max 0.8 med den snurran den lämnar skapligt med motoryck redan då igentligen.
om du skruvar dän det sista huset som man fäster DP mot så ser du WG ventilen oftast brukar man kunna ta upp hålet några mm, ta å kleta på lite färg på ventilen å lägg dit huset å stän ventilen så får du ett avtryck hur mycket du kan ta dän.
det räcker med nån halv mm runt om för att den ska täta tillräckligt,

det bättrar ju på flödet lite iallafall
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

okay. tack så mycket för vettig förklaring. :)
eftersom jag inte ska kompsänka så kommer jag hålla mig på 0.8 i sommar. känns onödigt att köpa en större turbo nu då ekonomin inte är den absolut bästa ifall det går att köra med den här. kommer iallfall testa och se vad som händer :)

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
_JP_
Posts: 43
Joined: 20 Nov 2005, 17:09
Location: Luleå / Mora

Post by _JP_ »

Kan ett sånt där aggregat lämpa sig bättre på en 2 liters m20? Kan de räcka till 300 hk då? Lär ju inte bli lika mycket mottryck?

Mvh Johan
Audi 90 quattro
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

varför inte kompsänka när man ändå håller på?
bara å svarva av lite av originalkolvarna....
-gjort på några timmar!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

_JP_ wrote:Kan ett sånt där aggregat lämpa sig bättre på en 2 liters m20? Kan de räcka till 300 hk då? Lär ju inte bli lika mycket mottryck?

Mvh Johan

ja den passar nog bra på en 2 litersmotor, duger väll bra upp till 2.3 l´


ang kompsänkning så innebär ju det tyvär även en effektsänkning, bättre å ligga kvar på högt komp å välja ett bränsle som inte spikar istället.
alt att backa tändningen lite mer på laddtryck
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

hehe jadu....

jag hade 7,2:1 i min m20.... tog ut över 600 bromsade hk:s....

-lägre komp och mer ladd, det är melodin!!!! :D

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

robbz wrote:hehe jadu....

jag hade 7,2:1 i min m20.... tog ut över 600 bromsade hk:s....

-lägre komp och mer ladd, det är melodin!!!! :D

/mvh

hehe. jo det är klart att man kan gå den vägen med.
men en gamal 270 lagrad garetsnurra från finska vinterkriget gillar ändå inte laddtryck på mycket över 1.2-1.4 bar. å det bör en motor klara av med lite e85 i tanken och/eller tändsänkning.
men det är ju min melodi iofs.
en monstersnurra med BB lager som spolar upp på en nanosekund å klarar av å ladda 2 bar utan att tveka, så visst kan man gå ner i komp :roll:
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

hehe jo de e sant, men jag menade bara att kompsänka kostar inga pengar, och då kan han ladda vad det där skitaggregatet ( :D ) pallar med fullt ut, dvs 1.0 till 1.4b, utan att behöva stå med skallen under motorhuven varenda dag och byta toppackningar....
men som sagt med backad tändning så kan det ju funka om man har tur..

en polare åkte m20 med original komp, laddade 0,8b med ett 9000 aero agg, sköt 3 packningar sen hivade han i IS kolvar.......wrooom wrooom
-mer åka och mindre skruva.........

missförstå mig rätt pojks.... 8)

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

usch 9k aggen har ju bara 0.48 huset på det är ju ännu mindre än detta agget. mottryck så bilen skiter på sej :lol:

jo det är klart att det inte kostar nått å svarva, men då ska blocket isär å då vill man ju gärna byta lager när man ändå har det isär å sen packningar å sen ojojoj vad kostnaderna sprang iväg helt plötsligt. va så jag tänkte :?
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

jo det är klart att det inte kostar nått å svarva, men då ska blocket isär å då vill man ju gärna byta lager när man ändå har det isär å sen packningar å sen ojojoj vad kostnaderna sprang iväg helt plötsligt. va så jag tänkte

det är därför jag inte rör bottendelen någonting i vinter :)
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Post Reply