Page 1 of 1

vikt på org. m20 svänghjul?

Posted: 24 Jan 2006, 12:08
by wuffee
Ja som topic lyder. Vad väger ett org. m20 svänghjul?
Måste se om jag lyckats bra med min lättning :wink:

Mvh
Uffe

Posted: 24 Jan 2006, 12:09
by Macke 325
runt 8.5 väger mit iaf

Posted: 24 Jan 2006, 12:16
by wuffee
ok, då har jag lyckats få bort en del då. Väger in på knappt 6 kilo.
Mycket skillnad lär de väl inte bli kanske, men förhoppningsvis lite =)...

Mvh
uffe

Posted: 24 Jan 2006, 16:30
by wuffee
Vad för vikt rekomenderas och finns de något minimi vikt?

Mvh
Uffe

Posted: 24 Jan 2006, 16:39
by Macke 325
om du har lust kan du ju lägga upp lite bilder och info i faq:en kan ju vara intressant att se... har du balanserat också?

Posted: 24 Jan 2006, 16:53
by Bistec
Mitt väger bara precis över 4 kg lättat och balanserat....och jag räknar inte med några hållbarhetsproblem....

Posted: 24 Jan 2006, 18:35
by wuffee
Bistec:
De va rackarns! Då har du huggt lite på framsidan också va? Jag har inte gjort det ännu, får jag vet då fasen inte hur jag ska göra för att få dit tryckplattan bra. Eller rättare sagt hur jag ska få fram distanser som ska ligga mellan tryckplatta och svänghjul.

Jag har ju bara tagit p åbaksidan!.

Macken:
Jag kan se om jag kan få upp lite bilder någonstans. Jag ska balansera det hos en firma nu i veckan!

Mvh
uffe

Posted: 24 Jan 2006, 20:35
by m50_micke
min väger okså lite över 4kg :D

Posted: 24 Jan 2006, 20:43
by Strandholm
Antar att ni balanserar det efter?
Hur mycket tjänar man på att lätta svänghjulet? Vad kostar det att lämna iväg?

Posted: 25 Jan 2006, 07:28
by Bonje
För att vara exakt så väger ett orginal M20 svänghjul 8,45kg. 8)

Jag håller också på att lätta ett M20 svänghjul.
Det är på baksidan man får bort mest vikt när man svarvar det.
Jag har tagit så mycket det går på framsidan också.
För tillfället väger det 5,2 kg.
Sen skall det CNC fräsas också... Hoppas att komma under 4 kg när det är klart. :twisted:

Gör det inte det så lär jag svarva mer på baksidan.. :wink:

Posted: 25 Jan 2006, 07:47
by wuffee
hur tusan gör du för att ta på framsidan? bult hålen och styrpinnarna börjar ju direkt :roll: .. Baksidan går ta lite till på, men jag vet inte om de håller, men de får man väl hoppas!

Posted: 25 Jan 2006, 08:38
by Bonje
Haha.. :lol: Det är en hämlis! 8) Nee då det är inte så mycket hokuspokus faktist..

Jag svarvade upp diametern innanför lamellen upp till 150mm. (Precis så stor som lammellen är.
Sen drog jag ur styrpinnarna i svänghjulet för tryckplattan, och svarvade med ett stickstål precis innanför startkransen ner till mitten av dom gängade hålen som man skruvar fast tryckplattan i. Klart!
*Givetvis sätter jag i nya styrpinnar när svänghjulet är klart*

Inte för att det försvann så mycket vikt. "men många bäckar små.." :wink:

Posted: 25 Jan 2006, 09:07
by wuffee
oK, ja många bäckar små.. vore ju ylle att kunna ta lite längtst ut vid pinnarna. Minskar ju centrifugalkraften en massa ju :) .. Får se hur jag löser detta =)..