Page 1 of 2
uppskatta min effekt.
Posted: 22 Jan 2006, 14:47
by Jimmen
Jag har precis köpt mig en bmw 320 turbo.
Motor: 2,5 liters kompsänkt till 8,0:1 nyren topplock med Köhlerkam, PPF grenrör, KKK k24 turbo, annan oljepump, Bosch 465cc/min spridare.
Övrigt: Nira i3 motorstyrning, kapad Scania intercooler,
Hur mycket kan jag ladda tror ni? Kolvarna är svarvade och det sitter en elring packning monterad.
Så ni med lite mer erfarenhet av bmw turbo, hur mycket effekt kan jag vänta mig?
Posted: 22 Jan 2006, 15:05
by Bmwandreas
Är inte blocket oringat så skulle jag hålla mig på 1 bar.
Ca 350-370hk kanske?
Posted: 22 Jan 2006, 15:39
by Jimmen
blocket är inte o-ringat. Funderar på en mls-packning och arp-bultar.
Då borde det väl gå att ladda på mer?
Sen funderar jag på om man måste svetsa toppen?
Vad tar ni på ppf för det?
Hoppas ni orkar ta er tid att svara på nybörjarfrågor.
En sista fråga.
Hur mycket effekt behövs för att åka en 12:a i en e30?
Posted: 22 Jan 2006, 15:47
by Fido85
Jimmen wrote:blocket är inte o-ringat. Funderar på en mls-packning och arp-bultar.
Då borde det väl gå att ladda på mer?
Sen funderar jag på om man måste svetsa toppen?
Vad tar ni på ppf för det?
Hoppas ni orkar ta er tid att svara på nybörjarfrågor.
En sista fråga.
Hur mycket effekt behövs för att åka en 12:a i en e30?
det beror mycket mycket på den som spakar också
enligt vad jag har följt med här på forumet så måste toppen svetsas om vi talar m20 nu så
Posted: 22 Jan 2006, 17:43
by Jimmen
Jo det är m20b25 vi pratar om.
Vad är att föredra o-ringat och elring packning eller bara mls?
Hur mycket ladd pallar bottendelen? 1,5bar?
Fördelen med mls som jag ser det är att jag kan välja en lite tjockare packning så jag får ännu lite lägre komp och kan ladda på lite mer.
Tål en mls packning säg 1,5bar?
Posted: 22 Jan 2006, 19:28
by Bmwandreas
Oringat och elring packning vet vi funkar sen tidigare, med svetsad topp och ARP bult.
Vill man att motorn ska hålla länge ska man hålla sig på 1 bar.
Vi har inte provat MLS med 1.5 bar än, det blir ivår!
Men vi kör MLS på M50 med 2 bar utan problem, och dom ser nästan likadana ut.
Posted: 22 Jan 2006, 20:06
by Jimmen
Säg att jag håller mig till ett laddtryck på kanske 1,2-1,3bar med mls packning, svetsad topp och Arp bultar.
Vad tror du Andreas, håller det?
Vad är det annars som går sönder? Stakar, kolvar eller annat?
Posted: 22 Jan 2006, 20:31
by s2_i_e30
har ingen provat ladda 1,5 med mls i m20?
Posted: 22 Jan 2006, 21:35
by Bmwandreas
Det brukar hålla fint, men man vet aldrig med orig saker:(
Ibland håller det hur bra som helst, ibland spricker kolvarna omgående.
Men jag vet ingen som kört sönder med 350-400hk.
Posted: 22 Jan 2006, 21:45
by bmwpatrik
Man lever på lånad tid med andra ord, bara hoppas att om de går sönder att toppen klarar sig känns som de är mest pengar i den.
Posted: 22 Jan 2006, 21:54
by xelerator
topparna e som tidigare nämnt väldigt känsliga i m2b25..
så du kan antingen:
*svetsa toppen
*skaffa en utbytes orig.topp.. sk KS topp.. kostar 11300:- ny
*köra med 320 topp som e upportad osv
bästa borde väl bli o köra med svetsad KS topp
... då har du nog en schysst säkerhetsmariginal..
Posted: 22 Jan 2006, 21:56
by peppe
bmwpatrik wrote:Man lever på lånad tid med andra ord, bara hoppas att om de går sönder att toppen klarar sig känns som de är mest pengar i den.
Du tänker som jag med andra ord.
Posted: 22 Jan 2006, 22:04
by Bmwandreas
xelerator wrote:topparna e som tidigare nämnt väldigt känsliga i m2b25..
så du kan antingen:
*svetsa toppen
*skaffa en utbytes orig.topp.. sk KS topp.. kostar 11300:- ny
*köra med 320 topp som e upportad osv
bästa borde väl bli o köra med svetsad KS topp
... då har du nog en schysst säkerhetsmariginal..
Ingen M20 topp har gått sönder som vi har svetsat.
Borde vara 40st som vi svetsat nu:)
Posted: 22 Jan 2006, 22:06
by bmwpatrik
Tänkte mest på att inte nån kolvdel eller nått slår sönder den om man kör ras, att den skulle spricka tror jag inte.
Posted: 22 Jan 2006, 22:10
by Bmwandreas
Jag svarade på frågan innan din:)
Dom som har kört sönder kolvar/stake/block har faktist klarat toppen.
Förutom krokiga ventiler då...
Posted: 22 Jan 2006, 22:17
by bmwpatrik
Bmwandreas wrote:Jag svarade på frågan innan din:)
Dom som har kört sönder kolvar/stake/block har faktist klarat toppen.
Förutom krokiga ventiler då...
Okej
Jag kommer chansa å köra med 1,5 i ladd till vardags och race, men om de behövs kommer jag använda mappen du ska få fixa när allt annat är klart då turbon går på fullt, sen får de bära eller brista för de suger att bli ifrån åkt.
Posted: 22 Jan 2006, 22:22
by Bmwandreas
Vi gör väl en mapp med 1.8 bar som du kan ha till race!