uppskatta min effekt.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
uppskatta min effekt.
Jag har precis köpt mig en bmw 320 turbo.
Motor: 2,5 liters kompsänkt till 8,0:1 nyren topplock med Köhlerkam, PPF grenrör, KKK k24 turbo, annan oljepump, Bosch 465cc/min spridare.
Övrigt: Nira i3 motorstyrning, kapad Scania intercooler,
Hur mycket kan jag ladda tror ni? Kolvarna är svarvade och det sitter en elring packning monterad.
Så ni med lite mer erfarenhet av bmw turbo, hur mycket effekt kan jag vänta mig?
Motor: 2,5 liters kompsänkt till 8,0:1 nyren topplock med Köhlerkam, PPF grenrör, KKK k24 turbo, annan oljepump, Bosch 465cc/min spridare.
Övrigt: Nira i3 motorstyrning, kapad Scania intercooler,
Hur mycket kan jag ladda tror ni? Kolvarna är svarvade och det sitter en elring packning monterad.
Så ni med lite mer erfarenhet av bmw turbo, hur mycket effekt kan jag vänta mig?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
blocket är inte o-ringat. Funderar på en mls-packning och arp-bultar.
Då borde det väl gå att ladda på mer?
Sen funderar jag på om man måste svetsa toppen?
Vad tar ni på ppf för det?
Hoppas ni orkar ta er tid att svara på nybörjarfrågor.
En sista fråga.
Hur mycket effekt behövs för att åka en 12:a i en e30?
Då borde det väl gå att ladda på mer?
Sen funderar jag på om man måste svetsa toppen?
Vad tar ni på ppf för det?
Hoppas ni orkar ta er tid att svara på nybörjarfrågor.
En sista fråga.
Hur mycket effekt behövs för att åka en 12:a i en e30?
Jimmen wrote:blocket är inte o-ringat. Funderar på en mls-packning och arp-bultar.
Då borde det väl gå att ladda på mer?
Sen funderar jag på om man måste svetsa toppen?
Vad tar ni på ppf för det?
Hoppas ni orkar ta er tid att svara på nybörjarfrågor.
En sista fråga.
Hur mycket effekt behövs för att åka en 12:a i en e30?
det beror mycket mycket på den som spakar också enligt vad jag har följt med här på forumet så måste toppen svetsas om vi talar m20 nu så
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611
Jo det är m20b25 vi pratar om.
Vad är att föredra o-ringat och elring packning eller bara mls?
Hur mycket ladd pallar bottendelen? 1,5bar?
Fördelen med mls som jag ser det är att jag kan välja en lite tjockare packning så jag får ännu lite lägre komp och kan ladda på lite mer.
Tål en mls packning säg 1,5bar?
Vad är att föredra o-ringat och elring packning eller bara mls?
Hur mycket ladd pallar bottendelen? 1,5bar?
Fördelen med mls som jag ser det är att jag kan välja en lite tjockare packning så jag får ännu lite lägre komp och kan ladda på lite mer.
Tål en mls packning säg 1,5bar?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
xelerator wrote:topparna e som tidigare nämnt väldigt känsliga i m2b25..
så du kan antingen:
*svetsa toppen
*skaffa en utbytes orig.topp.. sk KS topp.. kostar 11300:- ny
*köra med 320 topp som e upportad osv
bästa borde väl bli o köra med svetsad KS topp ... då har du nog en schysst säkerhetsmariginal..
Ingen M20 topp har gått sönder som vi har svetsat.
Borde vara 40st som vi svetsat nu:)
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Jag svarade på frågan innan din:)
Dom som har kört sönder kolvar/stake/block har faktist klarat toppen.
Förutom krokiga ventiler då...
Okej
Jag kommer chansa å köra med 1,5 i ladd till vardags och race, men om de behövs kommer jag använda mappen du ska få fixa när allt annat är klart då turbon går på fullt, sen får de bära eller brista för de suger att bli ifrån åkt.
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta