Page 1 of 8

AndreasT - 328 Turbo

Posted: 21 Nov 2005, 23:18
by AndreasT
Bara att börja om med ny projekttråd då!

Bilen är en 328 coupe -96:a. Började med en 325 motor inhandlades som bara skulle tvättas i ordning, byta lager/packningar och göra en hyffsat billig turbokonvertering. Efterhand ökade kostnader med oförutseeda utgifter och dyrare produkter.

Recept:

M50b25 -93
Smidda JE kolvar 8,1:1 i komp.
Block borrat, honat och toppdeckat.
Toppen har nya styrningar, frästa säten, och planad, ej-vanos kamaxlar.
ARP pinnbultar.
Cometic 1,8mm MLS toppackning.
Precesion SC44
Tial 38mm wastegate
50mm PPF dump
600x300x75 PPF IC.
500cc spridare.
Sachs 240mm tryckplatta med organisk lamell.
Wallbro soppapump.
VEMS motorstyrning.

Lägger in bilder lite från projektets start till nu.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Håller på med att bygga grenröret för tillfället. Har tyvärr dåligt om tid just nu så kommer inte hända mycket innan kommande veckorna.

Posted: 22 Nov 2005, 06:49
by JaJsEn
väntar ivrigt på uppdateringar =)

är främst intreserad av hur det kommer gå med VEMS på M50, skall använda samma på min "snik" motor.

mvh Erik Jakobsson

Posted: 22 Nov 2005, 08:46
by peppe
VEMS på M50 kommer väll att gå galant? :D

Posted: 22 Nov 2005, 10:13
by JaJsEn
peppe wrote:VEMS på M50 kommer väll att gå galant? :D


det hoppas jag verkligen,

blir ju iaf bättre än omappat orginalsprut =)

mvh Erik Jakobsson

Posted: 22 Nov 2005, 11:11
by Hassvik
Ja ska oxå köra med VEMS så ja är väldigt nyfiken. :roll:

Posted: 01 Dec 2005, 17:56
by bmw_fredde
Ser bra ut=) har du lackat generatorn lr blästrat den??

Posted: 01 Dec 2005, 20:13
by AndreasT
Tackar!

Generatorn är bara lackad, med värmefärg. Även dom andra delarna.
Dröjer med uppdateringerna eftersom jag måste plugga inför kommande tentor till jul.
Men därefter har jag tänkt hårdköra i 2v för att få byggt klart grenrör,
avgas och monterat motorn förhoppningsvis!

Posted: 01 Dec 2005, 20:16
by bmw_fredde
Okej=)
jasså du pluggar! kan inte va lätt å bygga bil då, tjejen pluggar å hon sitter ju nästan dygnet runt i sina böcker!!´

Posted: 01 Dec 2005, 20:25
by fulingbusen
ser väldigt fint ut!

Tvättar du bara allt och målar? vad använder du isf?

Posted: 01 Dec 2005, 20:33
by AndreasT
Jupp, att plugga och bygga turbobmw är lite tufft, det är lätt att gå ut i garaget istället för att plugga. Dessutom är man inte direkt rik när man studerar :P

Allt är nerplockat, tvättat 2-3ggr, vissa delar blästrade, sedan lackde 2-3 lager med biltemas värmefärg.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=82990.
Ser fräscht ut när man sätter ihop motorn, men hurvida det ser ut efter några varmkörningar återstår att se :P

Posted: 18 Dec 2005, 19:02
by AndreasT
Då var äntligen tentorna över, och började lite smått idag.
Har även beställt ett PPF grenrör, som borde komma i veckan.
Började med att ge mig på soppapumpen som jag skulle byta mot en walbro 255l/h.
Behövs dock modifieras för att kunna passa, så tar det imorgon.
Image

Monterade sedan intercooler.
Image

Även en bild på styrsystemet som snart skall i bilen:

Image

Posted: 18 Dec 2005, 19:49
by Bmwandreas
Så där såg inte min tankarmatur ut, måste skilja på årsmodeller!

Posted: 18 Dec 2005, 19:56
by AndreasT
Vad jag sett är det bara färgen på tankarmaturen som skiljer 328 mot 325. Fick inte med alla delar på tankarmaturen på den bilden, är även en hållare av plast för pumpen som skall sitta i tankarmaturen.

Posted: 18 Dec 2005, 20:02
by Bmwandreas
OK, det förklarar nog saken:)

Posted: 18 Dec 2005, 20:56
by JaJsEn
trevligt trevligt =)

du får gärna (sjalvklart bara om du orkar) skriva en liten beskrivning till inkoplandet av VEMS sen =)

mvh Erik Jakobsson

Posted: 18 Dec 2005, 20:57
by St3v3
Jo, en guide på en VEMS-installation på en M50 skulle va trevligt så man får lite inspiration ;)

Posted: 18 Dec 2005, 21:00
by 9-3 Mike
du började ju på ett eget grenrör, varför blev det inget av det sen då?