Page 1 of 1

Vad är detta? NR.5 En fråga till!

Posted: 08 May 2007, 15:21
by BMW_Steff
Image NR.5

Posted: 08 May 2007, 15:31
by Janne
Tomgångsmotor

Posted: 08 May 2007, 15:31
by Overcharged
ojdå visst dubbla inlägg nu :D

Posted: 08 May 2007, 15:33
by Erik.B
Ser ut att vara en luft tillskott ventil (används vid kall start)

Dock ej säker.

Posted: 08 May 2007, 16:00
by BMW_Steff
Janne wrote:Tomgångsmotor
Okej :) kan man sätta tryck på den då när man har turbo eller? =)

Posted: 08 May 2007, 17:05
by nms
Tomgångsmotorn är den ventil som släpper luft förbi spjället när spjället är stängt, d.v.s. när motorn går på tomgångsvarv. Den har ingenting direkt med kallstart att göra.

Posted: 08 May 2007, 18:11
by Erik.B
ja det kan det ju vara framgår ju dock ej vad det är till för bil.
äldre bilar har ju inte dessa utan använder en tillskotts ventil bla bla. :)

Posted: 08 May 2007, 18:41
by BMW_Steff
Erik.B wrote:ja det kan det ju vara framgår ju dock ej vad det är till för bil.
äldre bilar har ju inte dessa utan använder en tillskotts ventil bla bla. :)
Är till en m40b18.

Posted: 08 May 2007, 19:51
by peppe
Som det sägs i tråden, en tomgångsmotor.

Posted: 08 May 2007, 20:11
by BMW_Steff
Om ja frågar vidare på denhär tråden då, kan man ställa lmm på sidan om den inte ryms att vara rak eller är det inte någon bra ide?

Posted: 08 May 2007, 20:23
by nms
Det är ingen bra idé när det gäller den typ av LMM som består av en "lucka" som öppnar sig olika mycket beroende på hur mycket luft som passerar den, och då i enkla ordalag genererar olika resistans för att motorstyrenheten ska veta hur mycket luft motorn suger i sig. Om man ändrar vinkeln på en sådan LMM kommer luckans "noll-läge" och den mängd luft som krävs för att flytta luckan att ändras beroende på luckans vikt och fjädern som håller den tillbaka.

LMM:er med glödtråd kan man dock vrida och vända på hur mycket man vill.

Posted: 09 May 2007, 11:55
by BMW_Steff
nms wrote:Det är ingen bra idé när det gäller den typ av LMM som består av en "lucka" som öppnar sig olika mycket beroende på hur mycket luft som passerar den, och då i enkla ordalag genererar olika resistans för att motorstyrenheten ska veta hur mycket luft motorn suger i sig. Om man ändrar vinkeln på en sådan LMM kommer luckans "noll-läge" och den mängd luft som krävs för att flytta luckan att ändras beroende på luckans vikt och fjädern som håller den tillbaka.

LMM:er med glödtråd kan man dock vrida och vända på hur mycket man vill.
okej :? men fjädern skall väl ändå spännas upp om man kör me turbo eller har ja fel?