Tomgångsmotorn är den ventil som släpper luft förbi spjället när spjället är stängt, d.v.s. när motorn går på tomgångsvarv. Den har ingenting direkt med kallstart att göra.
Erik.B wrote:ja det kan det ju vara framgår ju dock ej vad det är till för bil.
äldre bilar har ju inte dessa utan använder en tillskotts ventil bla bla.
Det är ingen bra idé när det gäller den typ av LMM som består av en "lucka" som öppnar sig olika mycket beroende på hur mycket luft som passerar den, och då i enkla ordalag genererar olika resistans för att motorstyrenheten ska veta hur mycket luft motorn suger i sig. Om man ändrar vinkeln på en sådan LMM kommer luckans "noll-läge" och den mängd luft som krävs för att flytta luckan att ändras beroende på luckans vikt och fjädern som håller den tillbaka.
LMM:er med glödtråd kan man dock vrida och vända på hur mycket man vill.
nms wrote:Det är ingen bra idé när det gäller den typ av LMM som består av en "lucka" som öppnar sig olika mycket beroende på hur mycket luft som passerar den, och då i enkla ordalag genererar olika resistans för att motorstyrenheten ska veta hur mycket luft motorn suger i sig. Om man ändrar vinkeln på en sådan LMM kommer luckans "noll-läge" och den mängd luft som krävs för att flytta luckan att ändras beroende på luckans vikt och fjädern som håller den tillbaka.
LMM:er med glödtråd kan man dock vrida och vända på hur mycket man vill.
okej men fjädern skall väl ändå spännas upp om man kör me turbo eller har ja fel?