Page 1 of 1

323 motor i 320?

Posted: 16 Jan 2006, 11:51
by malik
Hej
jag har lyckats få tag i ett nyrenoverat 323 block som jag tänkte stoppa i min 320 touring
vad behövs bytas eller tas från m20b20in

Tråget ser inte ut att passa ?
Toppen passar väl eller?
axeln till oljepumpen ?

323an har fördelaren i blocket och 320in på toppen e det bara plugga fördelarhålet eller?

Posted: 16 Jan 2006, 13:27
by Nicke Nyman
Ok, du har alltså en M20B20 motor i nu, med Motronic motorstyrning eftersom fördelaren sitter på toppen. Toppen passar rakt över! M20B20 och M20B23 är samma block och topp! Funkar kalas att byta rakt över bara! Och där fördelaren sitter på B23 blocket, dit sätter du de lock som sitter på M20B20 blocket där fördelaren skulle kunnat sitta! Låter krångligt men de är simpelt, du förstår när du börjar! Tråget BÖR vara samma. Kan skilja att de är alutråg på M20B20 o plåt på B23 om de är ett äldre block!

Men, om jag var du skulle jag nog hellre satsa på en M20B25 och sätta i den bilen.

Lycka till! 8)

Posted: 18 Jan 2006, 07:49
by malik
Men, om jag var du skulle jag nog hellre satsa på en M20B25 och sätta i den bilen.

tack för bra svar
hur gör jag med axeln till fördelaren då? den driver väl olje pumpen oxå?

M20B25 är ju givetvis drömmen men nu har jag fått ett nyrenoverat block med nu oljepump ringar o lager och det e juh synd att inte använda det

Posted: 18 Jan 2006, 09:22
by TurboLover
malik wrote:Men, om jag var du skulle jag nog hellre satsa på en M20B25 och sätta i den bilen.

tack för bra svar
hur gör jag med axeln till fördelaren då? den driver väl olje pumpen oxå?

M20B25 är ju givetvis drömmen men nu har jag fått ett nyrenoverat block med nu oljepump ringar o lager och det e juh synd att inte använda det
Kamremen driver pumpen, så det är bara att sumpa axeln och täck över som Nyman säger så blir det fint.

MvH S

Edit: Stav miss

Posted: 18 Jan 2006, 09:55
by Nicke Nyman
Du får tokporta toppen, i med en 330 graders kam, göra ventilurtag i kolvarna, köpa billetvippor och PPF fjädrar, sen varva 8500rpm, då har du nog över 200sughk i en M20B23.. ;)

Adios! 8)

Posted: 18 Jan 2006, 11:29
by bmwpatrik
TurboLover wrote:
malik wrote:Men, om jag var du skulle jag nog hellre satsa på en M20B25 och sätta i den bilen.

tack för bra svar
hur gör jag med axeln till fördelaren då? den driver väl olje pumpen oxå?

M20B25 är ju givetvis drömmen men nu har jag fått ett nyrenoverat block med nu oljepump ringar o lager och det e juh synd att inte använda det
Kamremen driver pumpen, så det är bara att sumpa axeln och täck över som Nyman säger så blir det fint.

MvH S

Edit: Stav miss
Man får inte ta bort axeln för då kommer pumpen inte att gå, måste ju ha axeln kvar med kugghjul och den tillhörande kåpan med lager i.

MVH Patrik

Posted: 18 Jan 2006, 13:11
by TurboLover
bmwpatrik wrote:
TurboLover wrote:
malik wrote:Men, om jag var du skulle jag nog hellre satsa på en M20B25 och sätta i den bilen.

tack för bra svar
hur gör jag med axeln till fördelaren då? den driver väl olje pumpen oxå?

M20B25 är ju givetvis drömmen men nu har jag fått ett nyrenoverat block med nu oljepump ringar o lager och det e juh synd att inte använda det
Kamremen driver pumpen, så det är bara att sumpa axeln och täck över som Nyman säger så blir det fint.

MvH S

Edit: Stav miss
Man får inte ta bort axeln för då kommer pumpen inte att gå, måste ju ha axeln kvar med kugghjul och den tillhörande kåpan med lager i.

MVH Patrik
Sorry för dåliga infon, tänkte på en annan motor som inte ens är BMW. Ursäkter ursäkter :roll:

MvH S