fälgarna passar på förarsidan men inte på passargerarsidan!?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
fälgarna passar på förarsidan men inte på passargerarsidan!?
renoverat bromsarna och skulle testa mina nya 225/40/18 fälgar... på förarsidan går hjulet skitfint med några millimeters marginal från fjädertallrik, men på passargerarsidan tar det i som att fälgen skulle ut 5-7mm ifrån fjädertallriken....
kan det har något samband med att min plåtfälg rostat fast och jag fick ställa bilen på pallbockar med fullt rattutslag och banka på fälgen med en slägga för att få bort den, men jag menar ett fjäderben böjer man la inte så lätt?
eller är det olika fjädertallrikar på bägge sidor?
dom ser inte lika dana ut då jag skulle tro att dom är spegelvända typ..
kan jag lägga en spacer på ena sidan på ca 6-7mm men inte på andra utan att bilen beter sig annorlunda?
fälgarnas ET är samma med...
vore jätteglad om nån ville ge mig tips...
*EDIT* bilen ifråga är en bmw 320 -88
kan det har något samband med att min plåtfälg rostat fast och jag fick ställa bilen på pallbockar med fullt rattutslag och banka på fälgen med en slägga för att få bort den, men jag menar ett fjäderben böjer man la inte så lätt?
eller är det olika fjädertallrikar på bägge sidor?
dom ser inte lika dana ut då jag skulle tro att dom är spegelvända typ..
kan jag lägga en spacer på ena sidan på ca 6-7mm men inte på andra utan att bilen beter sig annorlunda?
fälgarnas ET är samma med...
vore jätteglad om nån ville ge mig tips...
*EDIT* bilen ifråga är en bmw 320 -88
Last edited by Pimpolainen on 10 Apr 2007, 21:37, edited 3 times in total.
Mvh PJ
-
navet som fälgen sitter bultad i sitter ju monterad i fjäderbenet och där emellan sitter ju inga leder eller ngt sånt så det ska inte kunna flytta sig, det enda jag kan komma tänka mig e att du har bankat så hårt att hjullagret tagit skada och flyttat sig.. men det låter långsökt.
Friskt kapat hälften försvunnet
-
tack för svar!
fälgarna är 7,5" breda...
sprang ut i garaget o mätte från ytterkant på skivan in till fjäderbenet, och mycket riktigt så skiljde det 5-7 mm mellan varje sida, vad kan detta ha med att göra?
vad ska jag göra åt det?
hjullagrena är inte i sina bästa dagar iofs, men det kan la inte ha nått med det att göra?
mvh
fälgarna är 7,5" breda...
sprang ut i garaget o mätte från ytterkant på skivan in till fjäderbenet, och mycket riktigt så skiljde det 5-7 mm mellan varje sida, vad kan detta ha med att göra?
vad ska jag göra åt det?
hjullagrena är inte i sina bästa dagar iofs, men det kan la inte ha nått med det att göra?
mvh
Mvh PJ
-
kan vara så med fjäderbenen, men hade nere dom och målade till allt, och såg då ingen skillnad mellan dom... men fjädertallrikarna ser lite annorlunda ut faktiskt... eller fjädern slutar på ett annat ställe på den ena... kanske är så hö o vä, vad vet jag...
att bilen blivit krockad tror jag faktiskt inte då det tar i fjädertallriken för att vinklen verkar vara annorlunda....
får ta lite värme och banka till tallriken så insidan går fritt...
tack för alla svar!
att bilen blivit krockad tror jag faktiskt inte då det tar i fjädertallriken för att vinklen verkar vara annorlunda....
får ta lite värme och banka till tallriken så insidan går fritt...
tack för alla svar!
Mvh PJ
Tolkar jag dig rätt om jag tror att du mätte från ytterkant på bromsskivan till fjäderbenet? Innan du börjar modifiera fjädertallrik o.s.v så ta dig en titt på hur det ser ut i skarven mellan navcentrum (lagrets anliggningsyta mot fjäderbent) och fjäderbenet. Försök hitta någon skarv eller motsvarande som avviker från det normala och ta gärna en bild på hur det ser ut.Pimpolainen wrote:
mvh
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335