Page 1 of 2
Varför vill den spika?!
Posted: 15 Jan 2006, 03:15
by _BeeMeR_
Har snik konverterat min 525a -89...
Med en t25,
535 spridare,
original lmm uppspänd,
justerbart soppa tryck,
liten ic..
Jag kör med 0.5 i ladd å den vill spika kör på bf95..
Var kan felet vara.. Visst borde spridarna räcka till om
ja kör på e85 å högre tryck med 0.5 i ladd?!
///zemrén
Posted: 15 Jan 2006, 04:16
by CWR
Kör på 98 istället, E85 kräver ännu mer flöde genom spridarna.
Felet kan nog vara att du kör med orginal Lmm, för även om du spänt den så kommer den vilja öppna för mycket vilket i sin tur gör att du inte kan köra med tillräckligt högt bränsletryck.
edit: Egentligen skulle du fått dit en större turbo så du kommer förbi det spikkänsligaste området (senare ladd)
Posted: 15 Jan 2006, 09:05
by johankihl
CWR wrote:Kör på 98 istället, E85 kräver ännu mer flöde genom spridarna.
Felet kan nog vara att du kör med orginal Lmm, för även om du spänt den så kommer den vilja öppna för mycket vilket i sin tur gör att du inte kan köra med tillräckligt högt bränsletryck.
edit: Egentligen skulle du fått dit en större turbo så du kommer förbi det spikkänsligaste området (senare ladd)
Måste instämma med föregående att e85 kräver ännu mer. Byt till ganska mycket större spridare, då kanske det räcker. BF99/vpowr kanske passar bra till ett snikbygge.
Posted: 15 Jan 2006, 11:26
by Bmwandreas
Har du kollat den med bredbandslambda?
Posted: 15 Jan 2006, 12:12
by _BeeMeR_
hmmm.. tycker att de ska funka bra med orginal lmm..
Polaren kör med orginal å laddar 1bar på sit snik bygge...
Jag har skit tidigt ladd just efter 2000 rpm så har ja fullt tryck.
Jo ja vet att de behövs mer sås på e85 än på bensin...
Nä ja har inte kollat den med bredbands lambda utan bara
med smalbands lambda.. (e ju snik)
///zemrén
Posted: 15 Jan 2006, 22:02
by _BeeMeR_
Jaja.. nu blir de 300cc spridare å sprit å mer ladd...
///zemrén
Posted: 15 Jan 2006, 22:07
by knotan
en större snurra skulle nog råda bot.
t25an är väll lite väl liten för en 2.5l sexa
Posted: 15 Jan 2006, 22:36
by _BeeMeR_
knotan wrote:en större snurra skulle nog råda bot.
t25an är väll lite väl liten för en 2.5l sexa
Har ju suttit på en 2.5:a sexa fast diesel..
E ju ganska trevligt me fullt ladd just efter 2000 rpm.
///zemrén
Posted: 15 Jan 2006, 22:40
by knotan
testa släng dit en mottrycksmätare å kolla mottrycket vid det problemdrabbade varvtalen
Posted: 15 Jan 2006, 22:42
by Mattias Sandgren
_BeeMeR_ wrote:Har ju suttit på en 2.5:a sexa fast diesel..
Och en Holset HX40 sitter på dieselmotorer som är 3-4 ggr större än den. Ändå fullt ladd från 3000-3500 rpm men du har inga problem med knack då om du har allt annat i skick.
Posted: 16 Jan 2006, 01:05
by _BeeMeR_
Mattias Sandgren wrote:_BeeMeR_ wrote:Har ju suttit på en 2.5:a sexa fast diesel..
Och en Holset HX40 sitter på dieselmotorer som är 3-4 ggr större än den. Ändå fullt ladd från 3000-3500 rpm men du har inga problem med knack då om du har allt annat i skick.
Jo men dom har ju samma motorvolym å dieseln har väl mer avgaser?!
lr har ja fel..
///zemrén
Posted: 16 Jan 2006, 02:28
by Mattias Sandgren
_BeeMeR_ wrote:Jo men dom har ju samma motorvolym å dieseln har väl mer avgaser?!
lr har ja fel..
Titta på de varvtal som är aktuella så förstår du varför. En diesel kan aldrig varva lika högt som en bensinmotor eftersom den är byggd så stadigt för att hantera cylindertrycken och det resulterande vridmomentet. Därför måste du hitta en stor dieselmotor för att hitta en turbo som flödar tillräckligt med luft för att fungera på en betydligt mindre bensinmotor.
Posted: 16 Jan 2006, 15:05
by knotan
seriöst nu, visst att du får bra vrid med en t25a, men frågan är om du inte rent av stryper motorn när du kommer upp i lite varv på högre växlarna.
häng dit ett t04b med ext wg eller nått så ska du se att det börjar hända grejjor.
Man har ju så pass bra vrid i den motorn att man bör få igång turbon utan att tappa nått i botten, plus att med mindre avgasmotstånd får du mindre spiktendenser.
Posted: 16 Jan 2006, 15:29
by _BeeMeR_
mjo de skulle ja ju kunna, men de e ju snik bil de där
min "riktiga" ska få ett stort agg.. men den härt vill ja bara ha å leka
lite med tills den andra e klar...
///zemén
Posted: 16 Jan 2006, 15:43
by emil
stackars motorn får ont i magen när den inte får skita som den ska
allt blir fel när man har för mkt mottryck, dessa motorer med relativt hög trimningsgrad från fabrik är extra känsliga, din turbo är byggd för att pumpa den effekt som din motor ger som sugis
Posted: 16 Jan 2006, 17:07
by _BeeMeR_
Mjo har tänkte de... har fixat en lite större snurra... ett litet agg från en 740tic
de måste ju funka bättre...
///zemrén
Posted: 16 Jan 2006, 17:12
by knotan
_BeeMeR_ wrote:Mjo har tänkte de... har fixat en lite större snurra... ett litet agg från en 740tic
de måste ju funka bättre...
///zemrén
ett t3 då eller?? jo det är väll lite bättre men inte mycket, försök ragga tag på et ar63 hus till den så blir det kanske dugligt