Varför vill den spika?!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Varför vill den spika?!
Har snik konverterat min 525a -89...
Med en t25,
535 spridare,
original lmm uppspänd,
justerbart soppa tryck,
liten ic..
Jag kör med 0.5 i ladd å den vill spika kör på bf95..
Var kan felet vara.. Visst borde spridarna räcka till om
ja kör på e85 å högre tryck med 0.5 i ladd?!
///zemrén
Med en t25,
535 spridare,
original lmm uppspänd,
justerbart soppa tryck,
liten ic..
Jag kör med 0.5 i ladd å den vill spika kör på bf95..
Var kan felet vara.. Visst borde spridarna räcka till om
ja kör på e85 å högre tryck med 0.5 i ladd?!
///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
Kör på 98 istället, E85 kräver ännu mer flöde genom spridarna.
Felet kan nog vara att du kör med orginal Lmm, för även om du spänt den så kommer den vilja öppna för mycket vilket i sin tur gör att du inte kan köra med tillräckligt högt bränsletryck.
edit: Egentligen skulle du fått dit en större turbo så du kommer förbi det spikkänsligaste området (senare ladd)
Felet kan nog vara att du kör med orginal Lmm, för även om du spänt den så kommer den vilja öppna för mycket vilket i sin tur gör att du inte kan köra med tillräckligt högt bränsletryck.
edit: Egentligen skulle du fått dit en större turbo så du kommer förbi det spikkänsligaste området (senare ladd)
CWR wrote:Kör på 98 istället, E85 kräver ännu mer flöde genom spridarna.
Felet kan nog vara att du kör med orginal Lmm, för även om du spänt den så kommer den vilja öppna för mycket vilket i sin tur gör att du inte kan köra med tillräckligt högt bränsletryck.
edit: Egentligen skulle du fått dit en större turbo så du kommer förbi det spikkänsligaste området (senare ladd)
Måste instämma med föregående att e85 kräver ännu mer. Byt till ganska mycket större spridare, då kanske det räcker. BF99/vpowr kanske passar bra till ett snikbygge.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
hmmm.. tycker att de ska funka bra med orginal lmm..
Polaren kör med orginal å laddar 1bar på sit snik bygge...
Jag har skit tidigt ladd just efter 2000 rpm så har ja fullt tryck.
Jo ja vet att de behövs mer sås på e85 än på bensin...
Nä ja har inte kollat den med bredbands lambda utan bara
med smalbands lambda.. (e ju snik)
///zemrén
Polaren kör med orginal å laddar 1bar på sit snik bygge...
Jag har skit tidigt ladd just efter 2000 rpm så har ja fullt tryck.
Jo ja vet att de behövs mer sås på e85 än på bensin...
Nä ja har inte kollat den med bredbands lambda utan bara
med smalbands lambda.. (e ju snik)
///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Mattias Sandgren wrote:_BeeMeR_ wrote:Har ju suttit på en 2.5:a sexa fast diesel..
Och en Holset HX40 sitter på dieselmotorer som är 3-4 ggr större än den. Ändå fullt ladd från 3000-3500 rpm men du har inga problem med knack då om du har allt annat i skick.
Jo men dom har ju samma motorvolym å dieseln har väl mer avgaser?!
lr har ja fel..
///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
_BeeMeR_ wrote:Jo men dom har ju samma motorvolym å dieseln har väl mer avgaser?!
lr har ja fel..
Titta på de varvtal som är aktuella så förstår du varför. En diesel kan aldrig varva lika högt som en bensinmotor eftersom den är byggd så stadigt för att hantera cylindertrycken och det resulterande vridmomentet. Därför måste du hitta en stor dieselmotor för att hitta en turbo som flödar tillräckligt med luft för att fungera på en betydligt mindre bensinmotor.
seriöst nu, visst att du får bra vrid med en t25a, men frågan är om du inte rent av stryper motorn när du kommer upp i lite varv på högre växlarna.
häng dit ett t04b med ext wg eller nått så ska du se att det börjar hända grejjor.
Man har ju så pass bra vrid i den motorn att man bör få igång turbon utan att tappa nått i botten, plus att med mindre avgasmotstånd får du mindre spiktendenser.
häng dit ett t04b med ext wg eller nått så ska du se att det börjar hända grejjor.
Man har ju så pass bra vrid i den motorn att man bör få igång turbon utan att tappa nått i botten, plus att med mindre avgasmotstånd får du mindre spiktendenser.