Varför vill den spika?!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Varför vill den spika?!

Post by _BeeMeR_ »

Har snik konverterat min 525a -89...
Med en t25,
535 spridare,
original lmm uppspänd,
justerbart soppa tryck,
liten ic..

Jag kör med 0.5 i ladd å den vill spika kör på bf95..

Var kan felet vara.. Visst borde spridarna räcka till om
ja kör på e85 å högre tryck med 0.5 i ladd?!

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
CWR
Posts: 7
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrland

Post by CWR »

Kör på 98 istället, E85 kräver ännu mer flöde genom spridarna.
Felet kan nog vara att du kör med orginal Lmm, för även om du spänt den så kommer den vilja öppna för mycket vilket i sin tur gör att du inte kan köra med tillräckligt högt bränsletryck.

edit: Egentligen skulle du fått dit en större turbo så du kommer förbi det spikkänsligaste området (senare ladd)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

CWR wrote:Kör på 98 istället, E85 kräver ännu mer flöde genom spridarna.
Felet kan nog vara att du kör med orginal Lmm, för även om du spänt den så kommer den vilja öppna för mycket vilket i sin tur gör att du inte kan köra med tillräckligt högt bränsletryck.

edit: Egentligen skulle du fått dit en större turbo så du kommer förbi det spikkänsligaste området (senare ladd)


Måste instämma med föregående att e85 kräver ännu mer. Byt till ganska mycket större spridare, då kanske det räcker. BF99/vpowr kanske passar bra till ett snikbygge.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har du kollat den med bredbandslambda?
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

hmmm.. tycker att de ska funka bra med orginal lmm..
Polaren kör med orginal å laddar 1bar på sit snik bygge...

Jag har skit tidigt ladd just efter 2000 rpm så har ja fullt tryck.
Jo ja vet att de behövs mer sås på e85 än på bensin...

Nä ja har inte kollat den med bredbands lambda utan bara
med smalbands lambda.. (e ju snik)

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

Jaja.. nu blir de 300cc spridare å sprit å mer ladd...:lol: :wink:

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

en större snurra skulle nog råda bot.
t25an är väll lite väl liten för en 2.5l sexa :shock:
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

knotan wrote:en större snurra skulle nog råda bot.
t25an är väll lite väl liten för en 2.5l sexa :shock:


Har ju suttit på en 2.5:a sexa fast diesel..
E ju ganska trevligt me fullt ladd just efter 2000 rpm.:wink:


///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

testa släng dit en mottrycksmätare å kolla mottrycket vid det problemdrabbade varvtalen :lol:
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

_BeeMeR_ wrote:Har ju suttit på en 2.5:a sexa fast diesel..

Och en Holset HX40 sitter på dieselmotorer som är 3-4 ggr större än den. Ändå fullt ladd från 3000-3500 rpm men du har inga problem med knack då om du har allt annat i skick.
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

Mattias Sandgren wrote:
_BeeMeR_ wrote:Har ju suttit på en 2.5:a sexa fast diesel..

Och en Holset HX40 sitter på dieselmotorer som är 3-4 ggr större än den. Ändå fullt ladd från 3000-3500 rpm men du har inga problem med knack då om du har allt annat i skick.


Jo men dom har ju samma motorvolym å dieseln har väl mer avgaser?!
lr har ja fel..


///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

_BeeMeR_ wrote:Jo men dom har ju samma motorvolym å dieseln har väl mer avgaser?!
lr har ja fel..

Titta på de varvtal som är aktuella så förstår du varför. En diesel kan aldrig varva lika högt som en bensinmotor eftersom den är byggd så stadigt för att hantera cylindertrycken och det resulterande vridmomentet. Därför måste du hitta en stor dieselmotor för att hitta en turbo som flödar tillräckligt med luft för att fungera på en betydligt mindre bensinmotor.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

seriöst nu, visst att du får bra vrid med en t25a, men frågan är om du inte rent av stryper motorn när du kommer upp i lite varv på högre växlarna.

häng dit ett t04b med ext wg eller nått så ska du se att det börjar hända grejjor.
Man har ju så pass bra vrid i den motorn att man bör få igång turbon utan att tappa nått i botten, plus att med mindre avgasmotstånd får du mindre spiktendenser.
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

mjo de skulle ja ju kunna, men de e ju snik bil de där
min "riktiga" ska få ett stort agg.. men den härt vill ja bara ha å leka
lite med tills den andra e klar...

///zemén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

stackars motorn får ont i magen när den inte får skita som den ska ;)
allt blir fel när man har för mkt mottryck, dessa motorer med relativt hög trimningsgrad från fabrik är extra känsliga, din turbo är byggd för att pumpa den effekt som din motor ger som sugis
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

Mjo har tänkte de... har fixat en lite större snurra... ett litet agg från en 740tic
de måste ju funka bättre...

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

_BeeMeR_ wrote:Mjo har tänkte de... har fixat en lite större snurra... ett litet agg från en 740tic
de måste ju funka bättre...

///zemrén

ett t3 då eller?? jo det är väll lite bättre men inte mycket, försök ragga tag på et ar63 hus till den så blir det kanske dugligt
Post Reply