TM Performance - BMW 530 turbo E34 . Nu med film
Posted: 31 Mar 2007, 16:36
Förra året så byggde Raceaddic ihop en BMW 345i (e30, 745 motor) med 617 hk på driven.
Mycket vill ha mer, en galen norrman kom ner och hamstrade alla delar från motorn och bilen såldes till en relativt gasglad människa.
En BMW M5 inhandlades utan motor o låda.
Ett styggt koncept planerades med mycket blod, svett och tårar. (tårar mest från mickos sida då raceaddic är våldsam)
...
Men som sagt, mycket vill ha mer, planerna blev helvilda och vi båda insåg att det är en omöjlighet för M5an att rullas ut i sommar så som vi vill ha den.
Raceaddic hade en BMW 530 E34 med rasad koppling.... "vi ska bara" började det.....
Grenrör, turbo, sprut, svarvade kolvar, polerade kanaler i toppen, oljesprutmunstycken osv osv osv.. Ni vet hur sagan brukar fortskrida..
Målet med E34an är c:a 500hk. Givetvis ska den besiktigas
En specc på motorn.
Topp
helt ny catcam kam med 284/280 grader med 10.9 i lyft
Putsad topp med bearbetade förbränningsrum.
Matchportad org 535 insug med flyttat spjällhus.
788cc precision spridare.
Ny vattenpump, termostat, fördelare och rotor.
Bottendel
O-ringat och plandäckat.
Org avfrästa kolvar.
Org vevstakar.
Nya lager, glid och spännskena, kedjespännare.
PPF vevaxelhubb
745 oljesprut munstycken till kolvarna.
Nya packboxar.
Turbo: Ny kkk29 god för 650hk med bra spoolup.
19 raders oljekyl och en 500x300x100mm intercooler.
Sachs 765 tryckplatta med ofjädrad organisk lamell.
VEMS Styrsystem med fördelartändning.
Kaross bmw 530i med Bilstein sprint och HR fjädrar, M5 Nürburgring krängninshämmare fram och bak.
E34 535 260 låda.
M5 diff med 3.91 eller en E34 530 Diff med 3:64.
denna bil kommer garanterat ge 500hk.
Givetvis kommer 10.5/26" sladdriga M/T däck användas för att piska en del volvoturbos
Mer info, bilder och andra galenskaper kommer att dyka upp i denna tråden.
Micko / Raceaddic
" Det här blir skitbra... " <--- Raceaddic modifierar elsystem med släggan.......
Mycket vill ha mer, en galen norrman kom ner och hamstrade alla delar från motorn och bilen såldes till en relativt gasglad människa.
En BMW M5 inhandlades utan motor o låda.
Ett styggt koncept planerades med mycket blod, svett och tårar. (tårar mest från mickos sida då raceaddic är våldsam)
...
Men som sagt, mycket vill ha mer, planerna blev helvilda och vi båda insåg att det är en omöjlighet för M5an att rullas ut i sommar så som vi vill ha den.
Raceaddic hade en BMW 530 E34 med rasad koppling.... "vi ska bara" började det.....
Grenrör, turbo, sprut, svarvade kolvar, polerade kanaler i toppen, oljesprutmunstycken osv osv osv.. Ni vet hur sagan brukar fortskrida..
Målet med E34an är c:a 500hk. Givetvis ska den besiktigas
En specc på motorn.
Topp
helt ny catcam kam med 284/280 grader med 10.9 i lyft
Putsad topp med bearbetade förbränningsrum.
Matchportad org 535 insug med flyttat spjällhus.
788cc precision spridare.
Ny vattenpump, termostat, fördelare och rotor.
Bottendel
O-ringat och plandäckat.
Org avfrästa kolvar.
Org vevstakar.
Nya lager, glid och spännskena, kedjespännare.
PPF vevaxelhubb
745 oljesprut munstycken till kolvarna.
Nya packboxar.
Turbo: Ny kkk29 god för 650hk med bra spoolup.
19 raders oljekyl och en 500x300x100mm intercooler.
Sachs 765 tryckplatta med ofjädrad organisk lamell.
VEMS Styrsystem med fördelartändning.
Kaross bmw 530i med Bilstein sprint och HR fjädrar, M5 Nürburgring krängninshämmare fram och bak.
E34 535 260 låda.
M5 diff med 3.91 eller en E34 530 Diff med 3:64.
denna bil kommer garanterat ge 500hk.
Givetvis kommer 10.5/26" sladdriga M/T däck användas för att piska en del volvoturbos
Mer info, bilder och andra galenskaper kommer att dyka upp i denna tråden.
Micko / Raceaddic
" Det här blir skitbra... " <--- Raceaddic modifierar elsystem med släggan.......