TM Performance - BMW 530 turbo E34 . Nu med film
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
TM Performance - BMW 530 turbo E34 . Nu med film
Förra året så byggde Raceaddic ihop en BMW 345i (e30, 745 motor) med 617 hk på driven.
Mycket vill ha mer, en galen norrman kom ner och hamstrade alla delar från motorn och bilen såldes till en relativt gasglad människa.
En BMW M5 inhandlades utan motor o låda.
Ett styggt koncept planerades med mycket blod, svett och tårar. (tårar mest från mickos sida då raceaddic är våldsam)
...
Men som sagt, mycket vill ha mer, planerna blev helvilda och vi båda insåg att det är en omöjlighet för M5an att rullas ut i sommar så som vi vill ha den.
Raceaddic hade en BMW 530 E34 med rasad koppling.... "vi ska bara" började det.....
Grenrör, turbo, sprut, svarvade kolvar, polerade kanaler i toppen, oljesprutmunstycken osv osv osv.. Ni vet hur sagan brukar fortskrida..
Målet med E34an är c:a 500hk. Givetvis ska den besiktigas
En specc på motorn.
Topp
helt ny catcam kam med 284/280 grader med 10.9 i lyft
Putsad topp med bearbetade förbränningsrum.
Matchportad org 535 insug med flyttat spjällhus.
788cc precision spridare.
Ny vattenpump, termostat, fördelare och rotor.
Bottendel
O-ringat och plandäckat.
Org avfrästa kolvar.
Org vevstakar.
Nya lager, glid och spännskena, kedjespännare.
PPF vevaxelhubb
745 oljesprut munstycken till kolvarna.
Nya packboxar.
Turbo: Ny kkk29 god för 650hk med bra spoolup.
19 raders oljekyl och en 500x300x100mm intercooler.
Sachs 765 tryckplatta med ofjädrad organisk lamell.
VEMS Styrsystem med fördelartändning.
Kaross bmw 530i med Bilstein sprint och HR fjädrar, M5 Nürburgring krängninshämmare fram och bak.
E34 535 260 låda.
M5 diff med 3.91 eller en E34 530 Diff med 3:64.
denna bil kommer garanterat ge 500hk.
Givetvis kommer 10.5/26" sladdriga M/T däck användas för att piska en del volvoturbos
Mer info, bilder och andra galenskaper kommer att dyka upp i denna tråden.
Micko / Raceaddic
" Det här blir skitbra... " <--- Raceaddic modifierar elsystem med släggan.......
Mycket vill ha mer, en galen norrman kom ner och hamstrade alla delar från motorn och bilen såldes till en relativt gasglad människa.
En BMW M5 inhandlades utan motor o låda.
Ett styggt koncept planerades med mycket blod, svett och tårar. (tårar mest från mickos sida då raceaddic är våldsam)
...
Men som sagt, mycket vill ha mer, planerna blev helvilda och vi båda insåg att det är en omöjlighet för M5an att rullas ut i sommar så som vi vill ha den.
Raceaddic hade en BMW 530 E34 med rasad koppling.... "vi ska bara" började det.....
Grenrör, turbo, sprut, svarvade kolvar, polerade kanaler i toppen, oljesprutmunstycken osv osv osv.. Ni vet hur sagan brukar fortskrida..
Målet med E34an är c:a 500hk. Givetvis ska den besiktigas
En specc på motorn.
Topp
helt ny catcam kam med 284/280 grader med 10.9 i lyft
Putsad topp med bearbetade förbränningsrum.
Matchportad org 535 insug med flyttat spjällhus.
788cc precision spridare.
Ny vattenpump, termostat, fördelare och rotor.
Bottendel
O-ringat och plandäckat.
Org avfrästa kolvar.
Org vevstakar.
Nya lager, glid och spännskena, kedjespännare.
PPF vevaxelhubb
745 oljesprut munstycken till kolvarna.
Nya packboxar.
Turbo: Ny kkk29 god för 650hk med bra spoolup.
19 raders oljekyl och en 500x300x100mm intercooler.
Sachs 765 tryckplatta med ofjädrad organisk lamell.
VEMS Styrsystem med fördelartändning.
Kaross bmw 530i med Bilstein sprint och HR fjädrar, M5 Nürburgring krängninshämmare fram och bak.
E34 535 260 låda.
M5 diff med 3.91 eller en E34 530 Diff med 3:64.
denna bil kommer garanterat ge 500hk.
Givetvis kommer 10.5/26" sladdriga M/T däck användas för att piska en del volvoturbos
Mer info, bilder och andra galenskaper kommer att dyka upp i denna tråden.
Micko / Raceaddic
" Det här blir skitbra... " <--- Raceaddic modifierar elsystem med släggan.......
Last edited by micko on 03 May 2007, 13:04, edited 1 time in total.
//micko\\
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
bes utan turbo självklart då de skarpt ogilar det annars, bilen måste bes i vilket fall som helst då bes perioden gick ut idag
jo mysfaktorn blir fin i den här gött när allt håller bra med blir till att köra med VEMS snällare varvstopp i år bör vipporna hålla
Mattias: har du schema på hur ni koppla elen i 535 till org motorkontakt så man får igång varvräknare oljetryck m.m
jo mysfaktorn blir fin i den här gött när allt håller bra med blir till att köra med VEMS snällare varvstopp i år bör vipporna hålla
Mattias: har du schema på hur ni koppla elen i 535 till org motorkontakt så man får igång varvräknare oljetryck m.m
//micko\\
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Detta projekt ska följas
Har ni kommit nån vart i planerna på den där turkosa "Farmor anka-bilen" ni sladdade runt med i vintras?
Har ni kommit nån vart i planerna på den där turkosa "Farmor anka-bilen" ni sladdade runt med i vintras?
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
Raceaddic wrote:nu sitter äntligen m5 diffen på plats och vi kan konstatera att 530 har en mindre diff/Kardan/Kardanknut detta löstes genom att använda 7350 bakre del och M5 främre del
krängningshämmaren bak åkte upp, blev gula koni bak med bilstein fjädrar
mer kommer i morrn
Är precis vad jag försöker lösa på min bil just nu, har en m5 kardan och en 530 kardan, olika splines på dom när man delar dom.
Menar du inte att ni använder m5 bakre del och 535 kardan mot växellådan?
Är det samma splines på 535 och m5 kardan och vilken årsmodell kommes 535 kardan ifrån?
//mvh Kero
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Raceaddic wrote:vi kör med 735 E32 bakre del och m5ans främre del då m5ans bakre, det var samma splines på dem vet inte va det är för år på 735 kardan men m5an är en 89
lättast är att leta upp en 535 E34 kardan då passar det direkt då de e likadan bakre medbringare på dem
Så 535 kardanen passar rakt av med m5 diffen och är rätt längd?
//mvh Kero