Köpa TIG svets
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Köpa TIG svets
Nu ska jag köpa tigsvets och har fått 2 tillbud:
Kemppi Mastertig AC/DC 2000
200amp, 1fas och pulspanel= många funktioner...
Kemppi Mastertig AC/DC 2500
250amp, 3fas och pulspanel...
Ser ut som det blir en 200amp 1fas, pga (10000kr) prisskillnad...
Men är en 1fas maskin nått att satsa på?
Säljaren sa att 1fasmaskinen med pulspanel var en bra maskin till det priset och den klarar ca. 5-6mm alu, vilket var det matrialet som krävde mest av maskinen...
Någon som har erfarenhet får gjärna komma med synpunkter...
BmwAndreas: vilken typ av TIG har ni?
Mvh Tommy.
Kemppi Mastertig AC/DC 2000
200amp, 1fas och pulspanel= många funktioner...
Kemppi Mastertig AC/DC 2500
250amp, 3fas och pulspanel...
Ser ut som det blir en 200amp 1fas, pga (10000kr) prisskillnad...
Men är en 1fas maskin nått att satsa på?
Säljaren sa att 1fasmaskinen med pulspanel var en bra maskin till det priset och den klarar ca. 5-6mm alu, vilket var det matrialet som krävde mest av maskinen...
Någon som har erfarenhet får gjärna komma med synpunkter...
BmwAndreas: vilken typ av TIG har ni?
Mvh Tommy.
Kempi gör riktigt bra maskiner! En 1 fas räcker jäckligt långt om man har den för privat bruk! Jag själv skulle välja 1 fasaren om jag skulle ha den hemma! Vad ska kommer du använda maskinen till? Svetsa tryckrör och insug typ?
mvh
mvh
M.A.D CarCare Dinitrol Center Östhammar
andreas@madcarcare.se
andreas@madcarcare.se
- Bmwandreas
- Moderator
-
Hej!
Jag har kört med mycket med diverse Tig samt Mig.. Just nu har jag Esab Dte255 TIG,samt aristo 500 MIG och kör med.
Skulle jag välja mellan de två svetsarna så skulle jag ta den större.
Vid stora bitar så krävs enheldel kräm. Alu sväljer ju undan duktig med värme. Men till tunna lite mindre detaljer så funkar den mindre skapligt.
Jag har kört med mycket med diverse Tig samt Mig.. Just nu har jag Esab Dte255 TIG,samt aristo 500 MIG och kör med.
Skulle jag välja mellan de två svetsarna så skulle jag ta den större.
Vid stora bitar så krävs enheldel kräm. Alu sväljer ju undan duktig med värme. Men till tunna lite mindre detaljer så funkar den mindre skapligt.
tja jag skulle ta den större helt garanterat tänk om du någon gång skall svetsa lite större vad gjör du då när du har den lilla svetsen,säljer den och köper den större eller?!
iallafall jag skulle satsa på den större!
iallafall jag skulle satsa på den större!
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
adde_z: jo, de blir nog mest insug, grenrör å trykrör....
PaparaZZi: Ja, men det är trots allt 10K i skillnad. Och om 1fasen klarar 5-6mm alu så kan den inte vara så dålig, ska man svetsa grovare saker så gör man väl en fog....
Faan, svårt å välja. skulle vara förjävligt om man köpte 1fasen å så går den inte att använda till det man vill......
PaparaZZi: Ja, men det är trots allt 10K i skillnad. Och om 1fasen klarar 5-6mm alu så kan den inte vara så dålig, ska man svetsa grovare saker så gör man väl en fog....
Faan, svårt å välja. skulle vara förjävligt om man köpte 1fasen å så går den inte att använda till det man vill......
Tommy.N wrote:PaparaZZi: Ja, men det är trots allt 10K i skillnad. Och om 1fasen klarar 5-6mm alu så kan den inte vara så dålig, ska man svetsa grovare saker så gör man väl en fog....
Ett annat alternativ om man skall svetsa i tjockare material å tiggen inte "räcker till" så kan man ju alltid förvärma materialet med en gassvets.
Henrik Back
Tänk efter vad du ska maskinen till, Är det värt 10k för nått man sällan använder!? Om du ska sitta och mosa skarv hela dagar ska du kanske ta den större om den är vatten kyld, om du däremot ska svetsa lite tryckrör och bygga nått insug till dig själv och nån polare i typ 2-6 mm alu plåt så räcker helt klart den lilla till! Kört många av kempis 220V maskiner och vet att dom är jäkligt bra med stabil ljusbåge!
andreas@madcarcare.se
andreas@madcarcare.se
Vad får du pynta för de olika maskinerna då?
andreas@madcarcare.se
andreas@madcarcare.se