Dawes S50 turbo - den tappade mecken
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
NU går jag ut till bilen och bygger lite soppasystem..
kanske kommer lite bilder sen ?
fick även 2st pumphållare
kanske kommer lite bilder sen ?
fick även 2st pumphållare
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
simpelt o bra, AN8 matning och retur. tanken skall lyftas upp en aning så pumparna slipper suga i sån uppförsbacke.
Bagageutrymmet har nu tomt och skall tvättas innan montering av soppasystem.. Etanoltålig slang är beställd.
Såg även att jag lagt delarna lite galet på plattan.
Bagageutrymmet har nu tomt och skall tvättas innan montering av soppasystem.. Etanoltålig slang är beställd.
Såg även att jag lagt delarna lite galet på plattan.
Last edited by Dawe_A on 23 Aug 2011, 18:21, edited 3 times in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
Kämpa på nu så kanske man får se lite snyyt nästa gång man är ner! eller iallfall lite uppstart!
Farsgubben din verka ju va måttligt nöjd på allt "skräp" som stog i vägen. haha
Farsgubben din verka ju va måttligt nöjd på allt "skräp" som stog i vägen. haha
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
haha farsan är aldrig nöjd fast i detta fallet är jag inte det heller
Nästa gång du kommer hoppas jag att den är startad
AN8 slang har 11,3mm ID ?
Jag funderar på om jag ska beställa en sprittålig slang som har ID 10mm eller 13mm? Finns där "an8" anslutningar/ändar på de vanliga hydralikfirmorna som funkar med en slang med 13mm ID eller blir det helt fel? Dvs att man måste ha en "an8" slang, typ stålomspunnet... Eller finns det en hel drös med olika ID diametrar in i en AN8 koppling? Te.x 20mm in , och an8 ut?
Får åka till affärn imorgon och kolla .
Nästa gång du kommer hoppas jag att den är startad
AN8 slang har 11,3mm ID ?
Jag funderar på om jag ska beställa en sprittålig slang som har ID 10mm eller 13mm? Finns där "an8" anslutningar/ändar på de vanliga hydralikfirmorna som funkar med en slang med 13mm ID eller blir det helt fel? Dvs att man måste ha en "an8" slang, typ stålomspunnet... Eller finns det en hel drös med olika ID diametrar in i en AN8 koppling? Te.x 20mm in , och an8 ut?
Får åka till affärn imorgon och kolla .
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
Duktigt med bilder nu iaf
Gatebil blir det lätt nästa år! Har fortfarande ont som fan i nacken därmot Men ni får ju fan inte slockna så tidigt! De va roligare att få stryk o pula
Mitt bygge går däremot ganska segt nu som vanligt pga nytt jobb men det ska ordna sig. Funderar nämligen ev på att sära maskin igen och bygga lite värre... Men tror jag gör rätt i att ge fan i det
Lukas har ingenting att skylla på egentligen då han har fast lön och helgerna fria samt tillgång till garage!
Gatebil blir det lätt nästa år! Har fortfarande ont som fan i nacken därmot Men ni får ju fan inte slockna så tidigt! De va roligare att få stryk o pula
Mitt bygge går däremot ganska segt nu som vanligt pga nytt jobb men det ska ordna sig. Funderar nämligen ev på att sära maskin igen och bygga lite värre... Men tror jag gör rätt i att ge fan i det
Lukas har ingenting att skylla på egentligen då han har fast lön och helgerna fria samt tillgång till garage!
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
- m_ellisson
- Posts: 1296
- Joined: 03 Aug 2008, 17:43
- Location: kalmar
- Contact:
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
Fint Du bör ha fuelcellen högre upp än pumparna. Hör med fritte om hans problem
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!
Facebooksida: Mellisson Drifting
Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!
Facebooksida: Mellisson Drifting
Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
pampers_38 wrote:Duktigt med bilder nu iaf
Gatebil blir det lätt nästa år! Har fortfarande ont som fan i nacken därmot Men ni får ju fan inte slockna så tidigt! De va roligare att få stryk o pula
Mitt bygge går däremot ganska segt nu som vanligt pga nytt jobb men det ska ordna sig. Funderar nämligen ev på att sära maskin igen och bygga lite värre... Men tror jag gör rätt i att ge fan i det
Lukas har ingenting att skylla på egentligen då han har fast lön och helgerna fria samt tillgång till garage!
haha gatebil <3 , som sagt... "whats happen in gatebil, stays in gatebil"
fortfarande ont i nacken?? va det för att du stod o dreglade med nacken i 90 graders vinkel upp mot brudarnas underliv eller va det för att du fick stryk ?
hade nästan glömt bort att du fick dig en lavett... men det roligaste av allt va ju att du sa "jag kommer ju få stryk ikväll iallfall... det får jag alltid, jag behöver inte provvisera på något sätt.. jag får bara alltid stryk" sen kommer du dagen efter o berättar detta.. haha
Du gör nog rätt i att köra standard botten ett tag o känna lite på det, kommer ju snyta på så in i hvete ändå Vad va det lukas snickrade på nu igen? Förlåt men när jag tänker tillbaka på campet i gatebil så ser jag bara massa stillbilder
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
m_ellisson wrote:Fint Du bör ha fuelcellen högre upp än pumparna. Hör med fritte om hans problem
Dawe_A wrote:simpelt o bra, AN8 matning och retur. tanken skall lyftas upp en aning så pumparna slipper suga i sån uppförsbacke.
hehe ja jag tänkte faktiskt på det, ska höja den så mycket det går.. hade först tänkt i linje men om tanken sitter högre än pumparna så är väl dom tacksamma.. borde inte alls gå lika tungt för dem.. =)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
enligt mig så ska det verkligen inte spela någon roll om du höjer fuelcellen 2 dm elle ej. det är så pass lite så de spelar ingen roll
mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
Bmw*Alex wrote:enligt mig så ska det verkligen inte spela någon roll om du höjer fuelcellen 2 dm elle ej. det är så pass lite så de spelar ingen roll
mvh
Rent teoretiskt sett så borde ju pumparna belastas mer (gå tyngre , dra mer ström) om de får suga i en uppförsbacke..Sen om det spelar någon större roll i praktiken vet jag inte förens jag testat, ellisson nämnde ju någon om att fritte haft problem ..
Kommer montera tanken så att an kopplingarna är i höjd med pumparna, högre kan bli tight.. vill ju kunna tanka relativt smidigt med
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
Någon som vet hur jag tar väck denna skruven? har testat skruva på den med svetstång runt, den rör sig men ut vill den inte.
Förstår att den måste sitta fast på något sätt eftersom att en glidskena sitter monterad på denna i vanliga fall + att änden på skruven tittar fram i vevhuset.
har en ny liggandes, finns inga gängor eller någonting, ser likadan ut / är lika lång innåt som utåt.
Måste jag blocka bort veven för att byta denna ?
Obs de är den stora i mitten på bild jag menar.
Mvh
Förstår att den måste sitta fast på något sätt eftersom att en glidskena sitter monterad på denna i vanliga fall + att änden på skruven tittar fram i vevhuset.
har en ny liggandes, finns inga gängor eller någonting, ser likadan ut / är lika lång innåt som utåt.
Måste jag blocka bort veven för att byta denna ?
Obs de är den stora i mitten på bild jag menar.
Mvh
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Dawes S50 turbo - PPF FU edition.
Dawe_A wrote:pampers_38 wrote:Duktigt med bilder nu iaf
Gatebil blir det lätt nästa år! Har fortfarande ont som fan i nacken därmot Men ni får ju fan inte slockna så tidigt! De va roligare att få stryk o pula
Mitt bygge går däremot ganska segt nu som vanligt pga nytt jobb men det ska ordna sig. Funderar nämligen ev på att sära maskin igen och bygga lite värre... Men tror jag gör rätt i att ge fan i det
Lukas har ingenting att skylla på egentligen då han har fast lön och helgerna fria samt tillgång till garage!
haha gatebil <3 , som sagt... "whats happen in gatebil, stays in gatebil"
fortfarande ont i nacken?? va det för att du stod o dreglade med nacken i 90 graders vinkel upp mot brudarnas underliv eller va det för att du fick stryk ?
hade nästan glömt bort att du fick dig en lavett... men det roligaste av allt va ju att du sa "jag kommer ju få stryk ikväll iallfall... det får jag alltid, jag behöver inte provvisera på något sätt.. jag får bara alltid stryk" sen kommer du dagen efter o berättar detta.. haha
Du gör nog rätt i att köra standard botten ett tag o känna lite på det, kommer ju snyta på så in i hvete ändå Vad va det lukas snickrade på nu igen? Förlåt men när jag tänker tillbaka på campet i gatebil så ser jag bara massa stillbilder
Jo de var kvinnornas fel... Trodde huvudet skulle lämna kroppen där ett tag De e kul vad man blir dräggig så fort lite alkohol kommer i kroppen haha! Nu kan jag inte ens bromsa lr gasa förns det hugger till i nacken
Lukas... Ja bra fråga... Han har en såndär... Ja vad heter det... Jo juste.. Flickvän hette det...
Blir inget seriöst meck från hans sida förrens han tar sig i kragen och gör något vettigt av situationen med tre bmw:s och en flickvän Gissa vilket som tar tid o cash
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Re: Dawes S50 turbo - Mysko "skruv" ?
Varför så liten fuelcell i ett så stort bagage? Du kommer bli galen på att tanka..
Köp en 60liters istället och montera den längre in, inte längst bak...
MVH Erik
Köp en 60liters istället och montera den längre in, inte längst bak...
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Dawes S50 turbo - Mysko "skruv" ?
erikjakan wrote:Varför så liten fuelcell i ett så stort bagage? Du kommer bli galen på att tanka..
Köp en 60liters istället och montera den längre in, inte längst bak...
MVH Erik
God tanke! 60L emot ryggstödet och sen soppasystemet i baljan, då har du bra fall på soppan ner till pumpar osv
Sen blir det kanske lite strul att tanka.... =P
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dawes S50 turbo - Mysko "skruv" ?
Längst in va idén från början men det blir så kruxigt med tankningen då... Går ju att fixa en lång slang med tratt bara, men ni förstår..."drygt". Men det är en god tanke o jag ska testa lite olika lösningar, optimalt hade ju varit att ha pumparna i baljan som ni säger.
Fuelcellen är 60 L
Fuelcellen är 60 L
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Dawes S50 turbo - Mysko "skruv" ?
den där är aldrig 60 l :s
min är 63x43x23 cm .den är på 62 l
mvh
min är 63x43x23 cm .den är på 62 l
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dawes S50 turbo - Mysko "skruv" ?
min är 46x46x30 cm cirka..
räknade lite snabbt i ett redan installerat lådritningsprogram men valde då att räkna 46x46x30 invändigt mått, då blev lådan 63.48 Liter , så minus godset som väggarna bygger... Så visst är det en ~60L fuelcell
räknade lite snabbt i ett redan installerat lådritningsprogram men valde då att räkna 46x46x30 invändigt mått, då blev lådan 63.48 Liter , så minus godset som väggarna bygger... Så visst är det en ~60L fuelcell
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,