Page 52 of 63

Posted: 04 Feb 2009, 20:12
by Bäckis
Betong är inte aktuellt då den ska kunna fungera för helt vanligt bruk. Ev skulle man kunna betonga en bit, men kylningen måste fungera som den ska.

Efterssom vare sig jag eller någon annan vet ännu om blocket ens är trasigt så lugnar vi oss med alla spekulationer tills den finns att skåda i molekylform.

Posted: 04 Feb 2009, 20:18
by pelko
Jag tror det är något ni inte tänkt/nämnt hittills och inte är så allvarligt som ni tror :D

Mvh

Posted: 04 Feb 2009, 20:28
by Magnaten
se det positiva iaf.. bara åka tebaka till bmw å få ett nytt på garantin :D

Posted: 04 Feb 2009, 20:44
by M3JONAS
Magnaten wrote:se det positiva iaf.. bara åka tebaka till bmw å få ett nytt på garantin :D


Det har funkat förut när folk har rasat nya s14 block i bänken... ;)

Posted: 04 Feb 2009, 20:46
by Bäckis
Magnaten wrote:se det positiva iaf.. bara åka tebaka till bmw å få ett nytt på garantin :D


Hade jag köpt det i Sverige och inte fräst spår för pyramidringarna så hade jag fan försökt :)

Ses på lördag dåre.

...

Posted: 04 Feb 2009, 22:52
by Cruelty
bäckis,har du inga slavar du kan sätta på plats och lyfta ur motorn åt dig;) medans fingret läker :D

Posted: 04 Feb 2009, 22:59
by bmw_fredde
Faan vad surt :( skapligt bakslag när allt va klart...

Posted: 08 Feb 2009, 08:38
by robbz
bra bajsigt!

skulle jag vara i dina träskor skulle jag göra följande..
-behålla bilen eftersom den är rå-brutal och baxa ner en bmw sexa ist.
-eller om nu blocket är spräckt och du envisas med att åka 4:a, ge fan i att sänka vridkurvan och skaffa ett begagnat s14 block, alt m10 block som gått långt istället, (lite som bmw gjorde på 80-talet när man samlade in gamla m10 block för att använda dom i formel bilarna) då borde alla spänningar osv släppt.
-sista utvägen skulle jag delfylla blocket, många som kör så utan några som helst problem, men man kanske flyttar svagheten uppåt ist då? :roll:

jag tror mer på ett begagnat block som gått 20k från 80talet än ett nytt block från 2000 talet, kan tänka mig att man snikar mer med materialet nu förtiden...

EDIT: vad har du gjort med näven, kört omkull med skotran?

/mvh

Posted: 08 Feb 2009, 10:31
by FoX
Bäckis wrote:
Magnaten wrote:se det positiva iaf.. bara åka tebaka till bmw å få ett nytt på garantin :D


Hade jag köpt det i Sverige och inte fräst spår för pyramidringarna så hade jag fan försökt :)

Ses på lördag dåre.


gör en fuling :wink:

plana av blocket tills pyramid ringarna inte finns.

köpa m3jonas kvitto

lämmna i retur. :?

Posted: 08 Feb 2009, 11:18
by Per Eriksson
robbz wrote:EDIT: vad har du gjort med näven, kört omkull med skotran?

/mvh


Spretade väl lite för mycket när han drack te och det fastnade i bordsduken... :lol:

Posted: 08 Feb 2009, 12:16
by Bäckis
robbz wrote:bra bajsigt!

skulle jag vara i dina träskor skulle jag göra följande..
-behålla bilen eftersom den är rå-brutal och baxa ner en bmw sexa ist.
-eller om nu blocket är spräckt och du envisas med att åka 4:a, ge fan i att sänka vridkurvan och skaffa ett begagnat s14 block, alt m10 block som gått långt istället, (lite som bmw gjorde på 80-talet när man samlade in gamla m10 block för att använda dom i formel bilarna) då borde alla spänningar osv släppt.
-sista utvägen skulle jag delfylla blocket, många som kör så utan några som helst problem, men man kanske flyttar svagheten uppåt ist då? :roll:

jag tror mer på ett begagnat block som gått 20k från 80talet än ett nytt block från 2000 talet, kan tänka mig att man snikar mer med materialet nu förtiden...

EDIT: vad har du gjort med näven, kört omkull med skotran?

/mvh



De gamla är mkt sämre och klenare uppbyggda. Även materialet är "uppgraderat" enligt BMW.

HAr har redan mördat två gamla block. Vet ju inte ens om det är blocket än,så vi lugnar oss lite tills den är isär :)

Lillfingret gick av i pulkabacken :(

Posted: 08 Feb 2009, 16:04
by Fear This
Bäckis wrote:Lillfingret gick av i pulkabacken :(

tror du får lägga ner båda hoj å pulka åkandet snart för firmans bästa 8)
krya på dej

Posted: 08 Feb 2009, 16:21
by Bäckis
FoX wrote:
Bäckis wrote:
Magnaten wrote:se det positiva iaf.. bara åka tebaka till bmw å få ett nytt på garantin :D


Hade jag köpt det i Sverige och inte fräst spår för pyramidringarna så hade jag fan försökt :)

Ses på lördag dåre.


gör en fuling :wink:

plana av blocket tills pyramid ringarna inte finns.

köpa m3jonas kvitto

lämmna i retur. :?


Inte helt dum ide!

Posted: 08 Feb 2009, 17:12
by HenrikF
Sista tipset skulle väl vara att radera vad som skrivits här så ingen smart nisse informerar bmw om det :oops:

Posted: 08 Feb 2009, 19:25
by Bäckis
Har inga planer på något bedrägeri så...

Maskinen ur och delvis isär, tack Robin Märklin för hjälpen.

Det som orsakat avsaknad av oljetryck och missljud var tydligt. Jag har slipat av pinnbultarna och muttrarna för att få plats under oljepumpen när man kör gördel, och en hade gängan gett sig på så det har rört sig och knäckt oljepumpen. Hade dragit det två ggr tidigare och skaftet klickade fint även denna gång, men det var väl för klent.

Lagren ser felfria ut så det har klarat sig bra, inga bekymmer där.

Ska lyfta toppen imorgon och då lär jag få se vad som orsakat att den blandat vatten i oljan. Packning eller spricka i cylinder, who knows :)

Oavsett vilket så behöver jag inget nytt block och ingen ny vev, och det är good news då det alltså inte blir svindyrt. Oljepump, lager och lite småplock, men inga stora kostnader vad jag kan se ännu.

Posted: 08 Feb 2009, 19:34
by pelko
Härligt, bara kika på din trasiga packning nu så är allt frid och fröjd sedan ;)

Mvh

Posted: 08 Feb 2009, 19:35
by Nobbe
Hmmm. går det inte att jacka ur pumpen ist för att slipa ner muttrarna, har för mig de funkar på M30, men kan va ute och cykla som vanligt oxå.

Skönt att skiten va i hyffsat skick hur som.