Page 6 of 7

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 26 Dec 2012, 11:30
by St3v3
Carlsson wrote:Om det är så att man får ändra motorn i en kaross men öka effekten med Max 20%hk och 10%nm är det inte smartare att tex köpa en 540 e34 286hk 400nm orginal (343hk 440nm) och sätta i en m50b25 med ett 19t eller en k24 och ladda 0,3 på e85 då klarar man ju dom effekt siffrorna galant

Mvh Daniel Carlsson


Du måste regga som ombyggt fordon för att det ska gå regga med turbo, står inte det klart och tydligt med jättestora bokstäver längre upp?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 26 Dec 2012, 16:01
by flp
Carlsson wrote:Om det är så att man får ändra motorn i en kaross men öka effekten med Max 20%hk och 10%nm är det inte smartare att tex köpa en 540 e34 286hk 400nm orginal (343hk 440nm) och sätta i en m50b25 med ett 19t eller en k24 och ladda 0,3 på e85 då klarar man ju dom effekt siffrorna galant

Mvh Daniel Carlsson


Eftersom du då BYTER motor så blir den ju inte godkänd pga det. då måste du regga som ombyggt fordon och byta resten av drivlinan.
effektökningen gäller väl bara på motorn som sitter i bilen original.

MVH Micke

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 26 Dec 2012, 16:40
by JohnE
Gustaf (therealpinto, SFRO besiktningsman..dvs lagens facit, typ :roll: ) har sammanställt det mycket bra här: viewtopic.php?p=422621#p422621

Jag citerar, med några fet-markeringar som är extra intressanta för tråden.
Främsta alternativet för "oss" är alternativ 3..
therealpinto wrote:OK, vi kan väl se om det går att reda ut fyra sidor spekulationer kanske ;-)

Att göra det pedagogiskt och tydligt är inte så lätt. Det går inte att svara "ja" eller "nej" eftersom det finns flera olika typer av byggen, och eftersom årsmodell med mera styr. Men jag gör ett försök.

Alternativ 1 - att sätta i en komplett turbomotor i originalskick från en standardbil med turbo
Det är relativt enkelt och kan göras på lite olika sätt. Om bilen (som nämnts innan) är tagen i bruk före 1/1 1993 kan man klara sig med bara en registreringsbesiktning. Det förutsätter att man ökar effekten med max 20% och vridet med max 10% (räknat från bilens originalmotor). Det förutsätter också att bilen i övrigt är i originalskick, dvs original bromsar etc.

Original bromsar är ett krav eftersom bytta bromsar gör att Bilprovningen inte vet om de nya bromsarna uppfyller kraven. Det kan bara kollas genom ett speciellt bromsprov på väg, Bilprovningen har inte utrustning/utbildning för det. VTI i Norrköping kan i och för sig göra provet för 6000-7000 kr plus moms.

Tänker man sig en 325 e36 så har den väl typ 192 hk och 245 Nm, det betyder max 230 hk och 269 Nm - som ni ser är vridet det som ställer till problem. Volvos turbofemmor ligger normalt sett på 300 Nm, men lättryckaren på 193 hk från AWD kan klara sig - jag vet inte. Rödblockarna från 940 ligger nog på gränsen.

Motorbytet kan man också kombinera med andra ändringar som gör att bilen klassar in som ombyggt fordon (normalt sett byte av växellåda, bakaxel och hela (hela!) bromssystemet). Då går bilen genom SFRO och det får några direkta följder:
- Man är inte begränsad av 10% vridmomentsökning
- Man är inte begränsad till en bil tagen i bruk före 1/1 1993
- SFRO gör bromsprovet istället för VTI, det ingår i SFROs besiktningsavgift
- Max effekt kan vara 15 kW/100 kg tjänstevikt men det är ingen garanti att man får utnyttja det

När bilen reggas ska motorn man stoppar i vara i originalskick, med original insprutning etc. Att ändra grenrör, insug, oljetråg, intercooler osv. för att få plats brukar vara okej men man får inte "trimma". Bilprovningen behöver inte kräva intyg på att motorn är original, det räcker ofta med ett kvitto eller liknande. Men om motorn ser misstänkt trimmad ut har de RÄTT att kräva mer bevis för att motorn är just original. Alltså är det inte smart med blåeloxerade dumpventiler, jätteintercoolers och fuelrail med regulator från Nuke...

Alternativ 2 - turbokonvertera en befintlig (BMW)-motor
Att turbokonvertera (eller kompressorkonvertera) en originalmotor är i praktiken inget genomförbart alternativ. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre funkar det, men sedan är det i praktiken stopp. Flyttgods är ingen säker väg (reglerna är för oklara, tolkningarna skiljer för mycket).

Anledningen till att det är stopp är att man genom ändringen förändrar motorns avgasutsläpp, under belastning. De kan bara mätas och kontrolleras i en speciell körcykel i rullande landsväg, Bilprovningen kan/får inte göra sådana mätningar. De som kan, vet också hur man tar betalt och en sådan provning kostar lätt 100 000 kr och det brukar krävas 3-4 försök innan man klarar provet.

Alternativ 3 - e85-konvertering
Att bygga om bilen till drift med e85 är i sig ingen väg till turbokonvertering, egentligen. Men för en bil som klassar in som ombyggt fordon, och konverteras till drift med e85, så faller det formella kravet på avgascertifierad motor. Det får sidoeffekten att man under vissa förutsättningar kan godkänna bilen med ändrad motor, ändringen kan bestå i att lägga till turbo eller kompressor.

Som någon skrev tidigare är kraven höga, eftersom det finns så uppenbar risk för höjd effekt efter regbesiktning. Blir det tydligt att många bilar reggas på detta sätt och trimmas efter regbes kommer möjligheten helt säkert att försvinna.

Förutom de formella kraven att bilen ska vara tillräckligt mycket ombyggd, så ska funktionen vara oklanderlig. Tar vi exemplet E36 igen, och räknar med att man använder en M50B25, så kan det se ut så här:

-Minst cirka 0,3 bars laddtryck ger minst cirka 30% effektökning, dvs minst 250 hk (men erfarenheten visar att det oftare är 260-290 hk!)
-Tjänstevikt mellan 1300-1450 kg ger max 265-295 hk

Alltså siffror motsvarande en M3 3.0 ungefär, vilket betyder att bilen måste ha minst lika bra egenskaper som en M3 (och därmed minst lika bra bromsar, bakvagn, vägegenskaper etc).

Jag har stött på rätt många ombyggda BMW och av dessa är det en handfull som är i närheten av att klara detta. Inte alltid för att man har för dåliga prylar utan för att man inte klarat att få ihop en helhet som lirar. Men det går...

Dessutom ska turboanläggningen vara dimensionerad för denna effekt och inte tredubbla effekten. Allt fler inom olika kontrollinstanser blir bättre på att Googla så att komma med en Precision 5557 Billet och säga att man har 250 hk blir lite skevt när PPF säger att den klarar 500 hk...

I samband med e85-konverteringen får man byta de delar som behövs för att klara bränslet, även motorstyrning. Men man ska ändå klara de utsläppskrav på Bilprovningen som gäller för en kattad bil, det krävs alltså en riktig katalysator på rätt plats och en bra mappning.

Det krävs också någon form av bevis för att tank, slangar med mera tål e85 men det brukar inte vara något större bekymmer. Många drar ju nya soppaledningar och då kan leverantören intyga vad de tål. En modern plast- eller plåttank i en produktionsbil är också gjord för att klara e85, normalt sett.

För att bevisa effekten och vridmomentet krävs ett effektintyg från en seriös firma och där ska bilen/motorn samt mätförhållandena beskrivas. Fejkade intyg brukar genomskådas.

----------------------

Så, det kanske blev lite klarare. Jag vill understryka att alternativ 3 kräver ett seriöst, genomtänkt bygge, anpassat för gatbruk, och att tröskeln är hög. Det är mycket känsligt att godkänna turbokonverterade bilar.

Dimensionering och val av bromssystem är svårare än många tror. Av alla nyare bilar jag provkör med ändrade bromsar så är det relativt många som har riktigt dålig funktion i systemet. Pedaltryck, pedalväg eller bromskraftsfördelning är ofta felaktog första gången. Lite tillspetsat kan man säga att jag kört flera bilar med mångakolvsok och pizzaskivor som har sämre bromsprestanda från 80 km/h än min Cortina DL -66 med enkretssystem utan servo, och 155R13 Gislaved från 1985!

Så, detta är min julklapp till PPF-forumet för i år :-)

/Gustaf

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 26 Dec 2012, 23:57
by TheMan
Om jag tar en e28:a 520 som väger 1400kg så bör jag kunna få den godkänd med en 3 liters m60 om jag byter bromsar runt om, diff och fjädring?

Eller failar man på vridet?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 27 Dec 2012, 06:08
by Spiidfriik
TheMan wrote:Om jag tar en e28:a 520 som väger 1400kg så bör jag kunna få den godkänd med en 3 liters m60 om jag byter bromsar runt om, diff och fjädring?

Eller failar man på vridet?


Ja, om du typar den som "ombyggt fordon" går det utmärkt, och de mods du nämner (+ växellåda och huvudbromscylinder) räcker för att bygget ska kvala in.
Viktar du upp den till 1410kg (max 287.6hk) kan du sätta i en M60B40 (eller M62B44 för den delen, båda har 286hk). Finns ingen maxregel för vridet.

JohnE: Mycket bra länk! Intressant att de flesta (jag själv inkluderad) missat att Gustaf redan redogjort för detta här på PPF forumet... Läge att lägga hans förklaring som sticky på turbodelen?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 27 Dec 2012, 18:06
by TheMan
Så det går att ändra vikten för att klara den högre effekten? De hade vart nice så man slipper regga med 3 litarn då kan man köra med 4 litarn direkt

Jag trode att man var tvungen att utgå ifrån org vikten.

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 02 Jan 2013, 06:09
by Spiidfriik
TheMan wrote:Så det går att ändra vikten för att klara den högre effekten? De hade vart nice så man slipper regga med 3 litarn då kan man köra med 4 litarn direkt

Jag trode att man var tvungen att utgå ifrån org vikten.


Vid typbes skall bilen vägas. Har stationen ingen våg skall vågsedel uppvisas. Är aktuell vikt som gäller.
Med byte till större motor, låda och bromsar kommer bilen ju troligen väga mer, så du är gissningsvis i hamn utan att vikta ner den med blytackor (inte tillåtet f.ö.). Hänger det på 20kg kan man ju lägga i ett reservhjul, 5l reservdunk och en verktygslåda (tillåtet har jag för mej).

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 02 Jan 2013, 15:19
by erikjakan
TheMan wrote:Om jag tar en e28:a 520 som väger 1400kg så bör jag kunna få den godkänd med en 3 liters m60 om jag byter bromsar runt om, diff och fjädring?

Eller failar man på vridet?


Regga den med 3 liter åtta och turbo, bara ett tips ;)

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 14 Jan 2013, 01:40
by Carlsson
flp wrote:
Carlsson wrote:Om det är så att man får ändra motorn i en kaross men öka effekten med Max 20%hk och 10%nm är det inte smartare att tex köpa en 540 e34 286hk 400nm orginal (343hk 440nm) och sätta i en m50b25 med ett 19t eller en k24 och ladda 0,3 på e85 då klarar man ju dom effekt siffrorna galant

Mvh Daniel Carlsson


Eftersom du då BYTER motor så blir den ju inte godkänd pga det. då måste du regga som ombyggt fordon och byta resten av drivlinan.
effektökningen gäller väl bara på motorn som sitter i bilen original.

MVH Micke


En klassisk reggning där man drar nytta av 20%hk 10% vrid är ju när man sätter i en m50b25 i en e30 325 ;)
Så varför skulle det inte gå att regga en bil med etanol konverterad motor med samma eller lägre effekt än vad bilen hade innan en överdimensionerad drivlinan och brosar lär ju knappast vara ett problem!

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 28 Jan 2013, 13:05
by therealpinto
Grejen är att man får bara ändra på motorn (som montera turbo) om det både klassas som ombyggt fordon och E85-konverteras. Är det BARA motorbyte får man inte ändra på motorn.

En sak vissa personer missar är att man rent formellt kan använda regeln om 20% effektökning räknat från standardmotorn även på ombyggt fordon, även om man då går över 15 kW/100 kg tjänstevikt.

En M3 med 343 hk kan alltså teoretiskt sett reggas med 343 x 1,2 = 411 hk. En M5 med 507 hk kan teoretiskt få ha 608 hk.

Men det kräver att man bygger om tillräckligt mycket, dvs normalt sett byter hela drivlinan och hela bromssystemet (oavsett hur "bra" sakerna är från början). Dessutom ska ju SFRO anse att bilen klarar effekten och då kan det ju krävas ytterligare förbättringar. Självklart måste man också byta till bromsar etc. som är bättre än original. Och att göra en M5 bättre än original är inte sådär rackarns enkelt alla gånger...

Gustaf

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 28 Jan 2013, 21:09
by Dorado
Köpt på mig ytterligare en e30 ...
viewtopic.php?f=4&t=72508&hilit

Kollat runt här och i olika datablad. Vikt, hk, kw etc.
"Behöver" 1400kg för att klara effekten, dvs 170kg mer än orginal. Motorn väger 40kg extra och alla andra uppgraderingar en del med.
Catch systemet åker ut, likaså sittastill stolarna då de är måttade efter kortare och klenare personer än jag.

Mitt mål är att få denna godkänd av SFRO. Hur är mina chanser och vad mer behöver jag göra?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 29 Jan 2013, 12:35
by xelerator
Varför ska du plocka ur catchsystemet?

Om du har tänkt regga med e85 så har du ett grymt soppasystem som dessutom klarar att leverera för mycket mos.

Min polare som byggt bilen urspungligen, o då var hela bränslesystemet alkohol kompatibelt. Så har inget ändrats så bör det vara reggningsklart..

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 29 Jan 2013, 19:19
by Dorado
Funderade på om det behövdes ett catchsystem för en standard S50b30. Pumpen i tanken är hyfsat krallig den med.
Enligt Robin som köpte den av RoDe så har den gått med turbomaskin innan. Jag trodde catchsystemet sattes dit då och för att klara e85.
Två andra orsaker är att det brukar lukta bensin från systemen och att reservhjulsbaljan passar väldigt bra för ett tungt reservhjul för att nå de 1400 kg'na.

Bilen är jättetrevlig, kan du hälsa din polare. Nu har jag precis trailat hem den idag och inte hunnit titta vidare mer än vad som gjordes vid köpet.
Vem är din polare? Finns han här på forumet eller på annat forum? Vilka andra har ägt den? Historia är jättetrevligt!

Annars får gärna andra med SFRO-kunskap komma med kommentarer. Eller är det så att det "bara" är att regga, så det är inte ens lönt att kommentera?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 29 Jan 2013, 20:31
by therealpinto
Jag kan säga direkt att jag kommer inte hinna ha support på alla SFRO-frågor i den här tråden, det finns en lång tråd på Rejsa och det går också att skicka mail.

Det som kan vara gränsfall på bilen i länken, för att den överhuvudtaget ska klassas som ombyggt fordon, är kanske diffen - om "stora" diffen betyder 325 är det tveksamt, är det däremot en 5-seriediff brukar det funka. Det framgår väl inte heller vad det är för motor?

När det gäller vikt brukar jag säga att man får relatera till vad produktionsbilar hade för tjänstevikter. Mina data säger att en vanlig 325 låg på runt 1290 kg och att 325 iX var tyngsta varianten på 1400 kg. Det betyder att mycket mer än 1400 kg känns orimligt och det då för en bil med inredning etc.

I övrigt handlar det mycket om att ha en rimlig motorspec (rimligt stor turbo etc) och att bygga en bil som verkligen fungerar utmärkt bra.

/Gustaf

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 29 Jan 2013, 22:09
by Dorado
Tack Gustaf!

Jag skall kolla upp bilen mer ordentligt imorgon. Idag vet jag inte mer än vad annonstexten säger. Efter det så kommer jag skicka mail och/eller bestämma tid för okulär titt och diskussion.
Bilen är från början en 320 -88'a. Motorn som sitter i är en S50b30 orginal på 286hk. Exakt vilken diff och bakvagn får jag återkomma till.
I mina datablad hittade jag en vikt på 1230kg på en 320 och en viktskillnad på 40kg mellan en m20 och en S50 motor. Vad resten av ombyggnaden gett i extravikt vet jag ej idag.

Jag fnular vidare och är det så att vi hittar en väg att registrera den via SFRO, med beröm godkänt, så återkommer jag och berättar hur!

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 30 Jan 2013, 18:10
by xelerator
det var RoDe jag syftade på.

stämmer att den gått med turbomaskin, och att bränslesystemet blir onödigt överdimensionerat för standard S50.

jag tillverkade catchtanken åt honom just för att den skulle vara E85 kompatibel, rostfritt med industriklassade anslutningar.

catchtanken kan vara bra att ha ifall du tänkt köra bana tex, och inte bara fisa runt på stan. Det du skulle kunna göra är att tex plocka bort en av 044:orna, enklast genom att bara plocka bort strömmatningen genom säkring/relä/kabeln.
Skulle du mot förmodan vilja uppgradera motorn nån dag så kopplar du in den andra pumpen på två röda :).

Om det luktar soppa är det inte pga catchtanken eller slangarna iaf. Kopplingarna läcker inte om de är dragna och slangarna är diffusionstäta.
Kolla anslutningarna mot tanken eller om nån koppling sitter löst.
Brukar vara vanligt att oringen mot tankarmaturen inte håller helt tätt.

mvh

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 30 Jan 2013, 21:17
by RoDe
Dorado wrote:Tack Gustaf!

Jag skall kolla upp bilen mer ordentligt imorgon. Idag vet jag inte mer än vad annonstexten säger. Efter det så kommer jag skicka mail och/eller bestämma tid för okulär titt och diskussion.
Bilen är från början en 320 -88'a. Motorn som sitter i är en S50b30 orginal på 286hk. Exakt vilken diff och bakvagn får jag återkomma till.
I mina datablad hittade jag en vikt på 1230kg på en 320 och en viktskillnad på 40kg mellan en m20 och en S50 motor. Vad resten av ombyggnaden gett i extravikt vet jag ej idag.

Jag fnular vidare och är det så att vi hittar en väg att registrera den via SFRO, med beröm godkänt, så återkommer jag och berättar hur!


Jag som byggt bilen.

320 standard har bromstrummor och 168 huset på diffen (lilla).

Är bytt till 188 huset och komplett bakvagn med skivbromsar och ombyggt till 5-bult med m3e30 delar.

Den klarar reggning.