BMW E36 325i Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Härligt!

+1 och vitt på backen här, slipper man bli allt för stressad med att slänga ihop bilen ;)
robber
Posts: 590
Joined: 04 Aug 2006, 01:39
Location: Stockholm

Post by robber »

Bra phobban!

Sluta upp med hästtidningarna och samla leksakståg så blir det nog biff till sommaren.

/R
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Alltid kul att få kommentarer. Uppstart ska hända om max 2 veckor.

Fått tag på 4st VAG tändspolar nu, gratis är gott. 2st till ska köpas på skroten i dagarna.

Avgassystemet är värdigfixat. Jag stressade upp förra downpipen då jag trodde det skulle bli körning 2007. Stress och perfektion går ju sällan hand i hand. Men nu är det så bra det kan bli. Sitter väldigt tight mot golvet för maximal markfrigång. Perfektion skulle jag nästan kalla det :)

Tog 2 timmar att skruva åt dom 9st downpipeskruvarna. Extremt trångt in framför växellådan. På gränsen till att det ens går att skruva fast dom.
Byter nog turbo om jag måste riva det av någon anledning i sommar.
Alldeles för jobbigt att skruva fast nu.

Tryckröret är också klart och blev jävligt bra. Enda som är lite dåligt är att det ligger så nära grenröret. Jag får kolla hur insugstempen ligger när bilen rullar och se om jag måste montera med värmeåtgärder.

Har byggt en värmeplåt i alu som skitter mellan grenrör och tryckrör. Kanske får rulla in tryckröret i värmebandage också.. Hoppas siliconeslangarna håller för värmen. Det jag är mest orolig för.

Byggt om några vattenslangar också. Men det är inte så intressant :roll:

Här har ni lite bilder dårå.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Ska ner och meka mer idag och i helgen. Hoppas allt utom sprutet är klart till på måndag.
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Som jag skrev på Zatzy, det är nog ingen fara med vare sig insugstemp eller silikonet :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Nya soppaledningar dragna i motorrummet, nytt soppafilter omlokaliserat till kolkanisterns plats. Insug på plats. Motorhärvan sönderriven och det som ska vara kvar har monterats. Oljereturen klar med Samco siliconslang. Koppling och bromsar har luftats också, verkar som om jag inte behöver förlänga slavcyl.armen. Nya stolsfästen har snickrats till och stolen har hittat tillbaka i bilen.
En översiktsbild från härom dagen. Men nu är spridarna kopplade.
Image

Idag har Micke jobbat på med Autronic'et. Spridare, vevtrigger, kamtrigger och lite annat småpill kopplat än så länge.

Men det är några problem. Spjällägesgivaren verkar arbeta inom fel ohm-område för Autronic. Men vi kopplar in och testar om den fungerar innan den byts. Vad ska jag byta till för någon om denna inte funkar?

Och vi vet inte 100% säkert vilka stift som är vilka på tändspolarna. Kanske någon som har svaret åt mig? Det är alltså VAG spolar med inbyggda tändsteg, 4st stift på dom.

Imorgon blir mekledig dag. Ska bli skönt att återhämta sig lite.
Stilstudie när Micke kopplar sprut:
Image
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Orig tps funkar bra.

pm:a imorn ska du få inkoppling på spolarna samt spjälläge.
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Jävlar PhobiE :shock: nu händer de mkt :D Lycka till med uppstarten senare!
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Jag och mina trogna var och skruvade lite idag också. Snart är sprutet klart. En dag till så borde det vara kirrat.

Har fått alla tändspolar nu och dom är inkopplade.
Det som återstår på sprutet är så vitt jag vet tändlås, soppapump, oljetryck, oljetemp, mappsensorn. Är ju mer, men kommer inte på.

Jag gjorde inte så mycket idag. Kopplade in oljetryck och oljetempmätarna. Dom sitter nu monterade i en wellpappskiva där checkkontrollen en gång i tiden satt. Gör en bättre mätarpanel vid senare tillfälle :)

Så det som är kvar totalt innan uppstart är sista biten på sprutet, kylarslang ska monteras, olja ska fyllas, vatten ska fyllas och det jag har glömt. Sen får vi se hur mycket det läcker överallt och tillbaka på ruta 1 ;)

Måste tacka farsan och Micke som hjälper till.
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Hur har du tänkt göra med tomgångsmotorn?
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Tänkte försöka skippa tomgångsmotorn. Får se om det går.

Nu är bilen iaf provstartad men ej provkörd :)
Inga missljud någonstans än så länge, det är ju jävligt skönt
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Idag har jag gasat lite på 0,5 bar "omappad". Lådan måste dock tas ner och packboxen mot vev inspekteras. Får se när det blir av.

Filmer säger mer än text.

http://www.youtube.com/watch?v=FlPjXCR36HM

http://www.youtube.com/watch?v=Ao08csFjmZc
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Grattis!!

Hur mycket har du tänkt ladda?
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Mer än såhär i vilket fall. 1 - 1.5. får se hur mkt den pallar utan spikningar.

Ska köpa en Innovative LC1 bb-lambda också, visst kan man köra den direkt mot SM4 boxen?

Bilen ska köras hem till garaget imorgon så ska lite lite smågrejjer fixas till. Tex kablarna ska dras lite finare.
Sen körs den tillbaka till verkstan och lådan ska plockas ner. Bakre packbox på veven läcker tyvärr.
Efter det ska autronic laddstyrningen kopplas in. Sen blir det mappning :)
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
T39m
Posts: 196
Joined: 09 Apr 2007, 22:52
Location: Stockholm/Åkersberga

Post by T39m »

Fan va skoj! ser fram emot att få se den på ställ på diverse motortrafikleder i sommar :D

Gasa mycke i sommar och ta igen för förlorad tid antar jag?
Jimmy J
Alive.se
Tack till: HULTA, Vänner, Peter
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Hur går de här då ?
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Jorå det går bra. Kört några rätt mycket hittills och den går bra.
Laddet har inte överstigit 0,8bar ¨ännu men den går fint. Ligger väll runt 350-380hk nånstans. Räcker ganska fint än så länge.
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Bilen är utplockad för första gången i år.
Det som har gjorts är:
Hemmagjorda förstärkningsplattor till bakvagnsupphägning
M16 12.9 diffbult
Nylonbussning till diffbult
Alu fuelcell i bakluckan
Bosch 044 pump
13mm sopparör fram till motorn
ZF M3 växellåda
Z3 Växelspak
328 kardan
wastegaterör utdraget genom vänstra sparklådan, framför bakhjulet precis.

Ska ut och mappas i veckan som kommer eller helgen förhoppningsvis. Då ska trycket höjas över 1kg hoppas jag. Borde börja röra lite på sig då.

Det är väll skillnaderna mot förra säsongen, mest förstärkningar.
Nya fälgar har det dock blivit.
Hittade en uppsättning OZ Mito på blocket för bra pengar. Lite klarlacksläpp och så, men dom ska plockas isär och renoveras inom närmaste framtiden.

Några bilder på utsidan då.
Image
Image
Image
E39 540iat -01 Till salu!
Post Reply