BMW E36 325i Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Alltid kul att få kommentarer. Uppstart ska hända om max 2 veckor.
Fått tag på 4st VAG tändspolar nu, gratis är gott. 2st till ska köpas på skroten i dagarna.
Avgassystemet är värdigfixat. Jag stressade upp förra downpipen då jag trodde det skulle bli körning 2007. Stress och perfektion går ju sällan hand i hand. Men nu är det så bra det kan bli. Sitter väldigt tight mot golvet för maximal markfrigång. Perfektion skulle jag nästan kalla det
Tog 2 timmar att skruva åt dom 9st downpipeskruvarna. Extremt trångt in framför växellådan. På gränsen till att det ens går att skruva fast dom.
Byter nog turbo om jag måste riva det av någon anledning i sommar.
Alldeles för jobbigt att skruva fast nu.
Tryckröret är också klart och blev jävligt bra. Enda som är lite dåligt är att det ligger så nära grenröret. Jag får kolla hur insugstempen ligger när bilen rullar och se om jag måste montera med värmeåtgärder.
Har byggt en värmeplåt i alu som skitter mellan grenrör och tryckrör. Kanske får rulla in tryckröret i värmebandage också.. Hoppas siliconeslangarna håller för värmen. Det jag är mest orolig för.
Byggt om några vattenslangar också. Men det är inte så intressant
Här har ni lite bilder dårå.
Ska ner och meka mer idag och i helgen. Hoppas allt utom sprutet är klart till på måndag.
Fått tag på 4st VAG tändspolar nu, gratis är gott. 2st till ska köpas på skroten i dagarna.
Avgassystemet är värdigfixat. Jag stressade upp förra downpipen då jag trodde det skulle bli körning 2007. Stress och perfektion går ju sällan hand i hand. Men nu är det så bra det kan bli. Sitter väldigt tight mot golvet för maximal markfrigång. Perfektion skulle jag nästan kalla det
Tog 2 timmar att skruva åt dom 9st downpipeskruvarna. Extremt trångt in framför växellådan. På gränsen till att det ens går att skruva fast dom.
Byter nog turbo om jag måste riva det av någon anledning i sommar.
Alldeles för jobbigt att skruva fast nu.
Tryckröret är också klart och blev jävligt bra. Enda som är lite dåligt är att det ligger så nära grenröret. Jag får kolla hur insugstempen ligger när bilen rullar och se om jag måste montera med värmeåtgärder.
Har byggt en värmeplåt i alu som skitter mellan grenrör och tryckrör. Kanske får rulla in tryckröret i värmebandage också.. Hoppas siliconeslangarna håller för värmen. Det jag är mest orolig för.
Byggt om några vattenslangar också. Men det är inte så intressant
Här har ni lite bilder dårå.
Ska ner och meka mer idag och i helgen. Hoppas allt utom sprutet är klart till på måndag.
E39 540iat -01 Till salu!
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Nya soppaledningar dragna i motorrummet, nytt soppafilter omlokaliserat till kolkanisterns plats. Insug på plats. Motorhärvan sönderriven och det som ska vara kvar har monterats. Oljereturen klar med Samco siliconslang. Koppling och bromsar har luftats också, verkar som om jag inte behöver förlänga slavcyl.armen. Nya stolsfästen har snickrats till och stolen har hittat tillbaka i bilen.
En översiktsbild från härom dagen. Men nu är spridarna kopplade.
Idag har Micke jobbat på med Autronic'et. Spridare, vevtrigger, kamtrigger och lite annat småpill kopplat än så länge.
Men det är några problem. Spjällägesgivaren verkar arbeta inom fel ohm-område för Autronic. Men vi kopplar in och testar om den fungerar innan den byts. Vad ska jag byta till för någon om denna inte funkar?
Och vi vet inte 100% säkert vilka stift som är vilka på tändspolarna. Kanske någon som har svaret åt mig? Det är alltså VAG spolar med inbyggda tändsteg, 4st stift på dom.
Imorgon blir mekledig dag. Ska bli skönt att återhämta sig lite.
Stilstudie när Micke kopplar sprut:
En översiktsbild från härom dagen. Men nu är spridarna kopplade.
Idag har Micke jobbat på med Autronic'et. Spridare, vevtrigger, kamtrigger och lite annat småpill kopplat än så länge.
Men det är några problem. Spjällägesgivaren verkar arbeta inom fel ohm-område för Autronic. Men vi kopplar in och testar om den fungerar innan den byts. Vad ska jag byta till för någon om denna inte funkar?
Och vi vet inte 100% säkert vilka stift som är vilka på tändspolarna. Kanske någon som har svaret åt mig? Det är alltså VAG spolar med inbyggda tändsteg, 4st stift på dom.
Imorgon blir mekledig dag. Ska bli skönt att återhämta sig lite.
Stilstudie när Micke kopplar sprut:
E39 540iat -01 Till salu!
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Jag och mina trogna var och skruvade lite idag också. Snart är sprutet klart. En dag till så borde det vara kirrat.
Har fått alla tändspolar nu och dom är inkopplade.
Det som återstår på sprutet är så vitt jag vet tändlås, soppapump, oljetryck, oljetemp, mappsensorn. Är ju mer, men kommer inte på.
Jag gjorde inte så mycket idag. Kopplade in oljetryck och oljetempmätarna. Dom sitter nu monterade i en wellpappskiva där checkkontrollen en gång i tiden satt. Gör en bättre mätarpanel vid senare tillfälle
Så det som är kvar totalt innan uppstart är sista biten på sprutet, kylarslang ska monteras, olja ska fyllas, vatten ska fyllas och det jag har glömt. Sen får vi se hur mycket det läcker överallt och tillbaka på ruta 1
Måste tacka farsan och Micke som hjälper till.
Har fått alla tändspolar nu och dom är inkopplade.
Det som återstår på sprutet är så vitt jag vet tändlås, soppapump, oljetryck, oljetemp, mappsensorn. Är ju mer, men kommer inte på.
Jag gjorde inte så mycket idag. Kopplade in oljetryck och oljetempmätarna. Dom sitter nu monterade i en wellpappskiva där checkkontrollen en gång i tiden satt. Gör en bättre mätarpanel vid senare tillfälle
Så det som är kvar totalt innan uppstart är sista biten på sprutet, kylarslang ska monteras, olja ska fyllas, vatten ska fyllas och det jag har glömt. Sen får vi se hur mycket det läcker överallt och tillbaka på ruta 1
Måste tacka farsan och Micke som hjälper till.
E39 540iat -01 Till salu!
Idag har jag gasat lite på 0,5 bar "omappad". Lådan måste dock tas ner och packboxen mot vev inspekteras. Får se när det blir av.
Filmer säger mer än text.
http://www.youtube.com/watch?v=FlPjXCR36HM
http://www.youtube.com/watch?v=Ao08csFjmZc
Filmer säger mer än text.
http://www.youtube.com/watch?v=FlPjXCR36HM
http://www.youtube.com/watch?v=Ao08csFjmZc
E39 540iat -01 Till salu!
Mer än såhär i vilket fall. 1 - 1.5. får se hur mkt den pallar utan spikningar.
Ska köpa en Innovative LC1 bb-lambda också, visst kan man köra den direkt mot SM4 boxen?
Bilen ska köras hem till garaget imorgon så ska lite lite smågrejjer fixas till. Tex kablarna ska dras lite finare.
Sen körs den tillbaka till verkstan och lådan ska plockas ner. Bakre packbox på veven läcker tyvärr.
Efter det ska autronic laddstyrningen kopplas in. Sen blir det mappning
Ska köpa en Innovative LC1 bb-lambda också, visst kan man köra den direkt mot SM4 boxen?
Bilen ska köras hem till garaget imorgon så ska lite lite smågrejjer fixas till. Tex kablarna ska dras lite finare.
Sen körs den tillbaka till verkstan och lådan ska plockas ner. Bakre packbox på veven läcker tyvärr.
Efter det ska autronic laddstyrningen kopplas in. Sen blir det mappning
E39 540iat -01 Till salu!
Bilen är utplockad för första gången i år.
Det som har gjorts är:
Hemmagjorda förstärkningsplattor till bakvagnsupphägning
M16 12.9 diffbult
Nylonbussning till diffbult
Alu fuelcell i bakluckan
Bosch 044 pump
13mm sopparör fram till motorn
ZF M3 växellåda
Z3 Växelspak
328 kardan
wastegaterör utdraget genom vänstra sparklådan, framför bakhjulet precis.
Ska ut och mappas i veckan som kommer eller helgen förhoppningsvis. Då ska trycket höjas över 1kg hoppas jag. Borde börja röra lite på sig då.
Det är väll skillnaderna mot förra säsongen, mest förstärkningar.
Nya fälgar har det dock blivit.
Hittade en uppsättning OZ Mito på blocket för bra pengar. Lite klarlacksläpp och så, men dom ska plockas isär och renoveras inom närmaste framtiden.
Några bilder på utsidan då.
Det som har gjorts är:
Hemmagjorda förstärkningsplattor till bakvagnsupphägning
M16 12.9 diffbult
Nylonbussning till diffbult
Alu fuelcell i bakluckan
Bosch 044 pump
13mm sopparör fram till motorn
ZF M3 växellåda
Z3 Växelspak
328 kardan
wastegaterör utdraget genom vänstra sparklådan, framför bakhjulet precis.
Ska ut och mappas i veckan som kommer eller helgen förhoppningsvis. Då ska trycket höjas över 1kg hoppas jag. Borde börja röra lite på sig då.
Det är väll skillnaderna mot förra säsongen, mest förstärkningar.
Nya fälgar har det dock blivit.
Hittade en uppsättning OZ Mito på blocket för bra pengar. Lite klarlacksläpp och så, men dom ska plockas isär och renoveras inom närmaste framtiden.
Några bilder på utsidan då.
E39 540iat -01 Till salu!