Page 6 of 11

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 22 Mar 2012, 09:03
by mbfidde
lägger nog de i kofferten skulle jag tro....om jag ens köper nåt :lol:

Re: Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo STARTAD!

Posted: 22 Mar 2012, 09:54
by J.Gullberg
cerveza wrote:

Tar för lång tid att skriva på telefonen. Förklarar när jag har ett tangentbord :lol:
ska bli kul som som fan när din och JohanK ska köra i dynon. Fy fan vad jag ska gå er på nerverna ha ha ha
Jag är oxå nyfiken på skillnaden på effekt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Re: Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo STARTAD!

Posted: 22 Mar 2012, 19:31
by cerveza
J.Gullberg wrote:
cerveza wrote:

Tar för lång tid att skriva på telefonen. Förklarar när jag har ett tangentbord :lol:
ska bli kul som som fan när din och JohanK ska köra i dynon. Fy fan vad jag ska gå er på nerverna ha ha ha
Jag är oxå nyfiken på skillnaden på effekt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

När vi kört en bil eller fått köra en bil som gått i navdyno så är resultatet alltid samma, trots testerna är utförda på 3st olika rullar som jämförelse.
Kommer en bil med ett bromspapper på 510rwhp mätt i navdyno så visar den max 470rwhp i rullen.

En lämnade 750rwhp i en navdyno, den gav 650rwhp i rullarna. En annan hade 500navisar, den gav strax över 450rullhk. Effektkurvorna ser likadana ut dock lägre. Har aldrig kört en
bil där det varit tvärtom.

Därav brukar vi skoja till det med uttrycket RSHP (Real Skåne Horsepower) då ingen av de navkörda bilar varit i närheten av rullens effekt. Det är viktigt att påpeka att jag säger att varken navdynon visar fel eller rullarna visar fel, DET ÄR HELT ENKELT OLIKA MÄTMETODER. Själv så hade jag nog föredragit NavDyno vid mappning och effektmätning av starkare bilar då det blir lätt att det blir lite missvisande i rullarna pga nedspänning och ökad friktion mm mm mm.

Hoppas ingen tog illa upp utav detta inlägget, det var isåfall inte min mening. Lägger bara det från mina erfarenheter och försöker förklara att det är olika mätmetoder.




Mvh Mattias

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 22 Mar 2012, 19:53
by 93T
Vi som bor i Markaryd kan alltså aldrig få Real Skåne HP? :D

Det sägs ju att en navdyno är en 10ggr exaktare mätmetod än dito rullar, men om dynon visar 625 hästar eller 625,001 kan ju iofs kvitta.
Om nu navdynon är den exaktare metoden och man bänkar 600 på rullar så vet man iaf att man har några kusar till innestående :)

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 22 Mar 2012, 19:54
by cerveza
93T wrote:Vi som bor i Markaryd kan alltså aldrig få Real Skåne HP? :D

Det sägs ju att en navdyno är en 10ggr exaktare mätmetod än dito rullar, men om dynon visar 625 hästar eller 625,001 kan ju iofs kvitta.
Om nu navdynon är den exaktare metoden och man bänkar 600 på rullar så vet man iaf att man har några kusar till innestående :)

Typ. :)

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 22 Mar 2012, 20:39
by J.Gullberg
Tackar för förklaringen. Är helt grön på såntdär. Nu blir man ju nyfiken på varför det visar så olika mellan nav-dyno och rullar. Mvh Jens

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 22 Mar 2012, 22:54
by Bmwandreas
När vm-performance fanns så gjorde vi tester och den visade 10-12% mer än dynapacken. De hade dynojet rullar.
Mb:s gamla e36 med m50 gav 790 whp hos mig men 880 whp i v-tech rulle.

Och Ag:s nya mustang rulle verkar visa 8% mindre än dynapack.

Alla jävla bänkar visar olika. Så är det och inget att haka upp sig på :wink:

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 22 Mar 2012, 23:46
by cerveza
Bmwandreas wrote:När vm-performance fanns så gjorde vi tester och den visade 10-12% mer än dynapacken. De hade dynojet rullar.
Mb:s gamla e36 med m50 gav 790 whp hos mig men 880 whp i v-tech rulle.

Och Ag:s nya mustang rulle verkar visa 8% mindre än dynapack.

Alla jävla bänkar visar olika. Så är det och inget att haka upp sig på :wink:

Precis Andreas :) sålänge det blir bra spelar det ingen som helst roll

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 23 Mar 2012, 10:52
by J.Gullberg
Näe, jag sitter inte å grinar över siffrorna ;-) Vart bara nyfiken på vad som gör skillnaden. Men de kanske ingen vet? Ni som är proffs kanske har nån hum? Mvh Jens

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 27 Mar 2012, 11:23
by mbfidde
köpt hylsor och nav av Karel till bra pris..

Image

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 08 Apr 2012, 16:15
by mbfidde
nära mappning nu :).....vägde bilen i torsdags för skojs skull 1200kg med 70kg jag i och lite soppa, 680kg på framaxeln och 520kg på bakaxlen.

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 08 Apr 2012, 16:19
by cerveza
mbfidde wrote:nära mappning nu :).....vägde bilen i torsdags för skojs skull 1200kg med 70kg jag i och lite soppa, 680kg på framaxeln och 520kg på bakaxlen.

Ska bli kul att höra henne sjunga ut. Är laddtrycksstyrning och dylikt inkopplat och klart?

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 08 Apr 2012, 16:31
by mbfidde
nä jag har ingen sån fancy laddtrycksstyrning :oops: , jag har en skogenracing variant

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 08 Apr 2012, 17:13
by Pimplaren
Nya nav = Navdyno? :mrgreen:

:)

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 08 Apr 2012, 18:13
by mbfidde
Pimplaren wrote:Nya nav = Navdyno? :mrgreen:

:)
tänkte bygga 5-bult och ev skottsäker bakvagn :)

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 11 Apr 2012, 09:38
by cerveza
Hur går det?

Re: mbfiddes e30 m50b28 turbo mappn bokad!

Posted: 11 Apr 2012, 10:48
by 93T
Hörde att han hade problem med däcken, vänster bak var så gammalt att slitbanan gav sig och demolerade bakstötföngaren samt Marcos fönsterruta bakom ;)