TIIMEYs 328 Touring E36 GUMMESON
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Grymt, skönt med 3000 varv att åka på!
Maxeffekt vid 5700 var lite udda?
MVH Erik
Maxeffekt vid 5700 var lite udda?
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Aa.. riktigt nice är det. Är sjukt nöjd med bilen, nu ska man bara lära sig köra också.
Bottnade turbon så är vell vid 5700 den ger mest sen sjönk laddet ju mer man varva
Tror det förklarar varför kurvan är så.
Bottnade turbon så är vell vid 5700 den ger mest sen sjönk laddet ju mer man varva
Tror det förklarar varför kurvan är så.
erikjakan wrote:Grymt, skönt med 3000 varv att åka på!
Maxeffekt vid 5700 var lite udda?
MVH Erik
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Första provturen till V-ås igår, allt gick ganska bra.
Kul att få ösa lite
Dock är det nog Turbo haveri på G, så fort jag laddar på så blåryker det satan. :/
Ska forska lite mer idag, men det är nog bara att leta turbo skulle jag tro.
Men fan va kul det är att köra =) =)
Kul att få ösa lite
Dock är det nog Turbo haveri på G, så fort jag laddar på så blåryker det satan. :/
Ska forska lite mer idag, men det är nog bara att leta turbo skulle jag tro.
Men fan va kul det är att köra =) =)
- Hampusjacobsson
- Posts: 444
- Joined: 28 Jul 2010, 18:29
- Location: Helsingborg
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
såg den på elmia och älskar den !:)
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Hampusjacobsson wrote:såg den på elmia och älskar den !:)
Tackar, kul att bilen uppskattas =)
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Lite bilder från bänkningen ! Fan bästa dagen på hela vintern, när man får höra M50in sjunga ut.
Förbered och lastad dagen innan, så bara koppla på.
Som sagt 635WHP och 889WNM, sjukt nöjd med siffrorna. De är grymma på PPF !
Hemma i Sala igen står rivalerna mot varanda om nätterna och morrar
Nog om detta, Blev lite meck igen på bilen. Blå rök en del i början.
Tänkte inte så mycket på det men det blev bara mer och mer.
Så bara riva och leta. Var hundra på turbo först men efter demont. av den var jag inte lika säker längre.
Kollade stifften. Svarta som fan !?
Startade utan turbo för att utesluta den iaf.
Blå rök iaf, så då vare bara plocka ur moroten och göra en allmän koll.
Vips så var den ur. Själv i garaget på pallbockar. Gick smidigt och fint endå.
Fan va niice det är och mecka med rena grejjer. Sånt här meck är roligt, skulle kunna göra det för skojjs skull
Mecklade bort grenröret och insåg att från varje Ventil styrning gick ett fint spår av olja. (Toppen köptes för att den skulle vara genomgådd och bara gått ett par hundra mil) Så topp av
Och sedan plocka i små bitar
Blir lite frän prylar här och där
Dagens läxa. Köp aldrig renoverat och montera ihop utan att själv konstaterat att prylarna är i bra skick.
Såg som ny ut i insugs/avgas kanaler samt invändigt i toppen. Ventil tätningarna var nya. Men styrningarna var skit, alla på Avgassidan.
Är bara jaga rätt på lite ventil styrningar och en firma som vill byta så ska det här vara ihop snart igen.
Kliar i fingrarna att få stoppa ihop den igen och köra skiten ur den. :D
Förbered och lastad dagen innan, så bara koppla på.
Som sagt 635WHP och 889WNM, sjukt nöjd med siffrorna. De är grymma på PPF !
Hemma i Sala igen står rivalerna mot varanda om nätterna och morrar
Nog om detta, Blev lite meck igen på bilen. Blå rök en del i början.
Tänkte inte så mycket på det men det blev bara mer och mer.
Så bara riva och leta. Var hundra på turbo först men efter demont. av den var jag inte lika säker längre.
Kollade stifften. Svarta som fan !?
Startade utan turbo för att utesluta den iaf.
Blå rök iaf, så då vare bara plocka ur moroten och göra en allmän koll.
Vips så var den ur. Själv i garaget på pallbockar. Gick smidigt och fint endå.
Fan va niice det är och mecka med rena grejjer. Sånt här meck är roligt, skulle kunna göra det för skojjs skull
Mecklade bort grenröret och insåg att från varje Ventil styrning gick ett fint spår av olja. (Toppen köptes för att den skulle vara genomgådd och bara gått ett par hundra mil) Så topp av
Och sedan plocka i små bitar
Blir lite frän prylar här och där
Dagens läxa. Köp aldrig renoverat och montera ihop utan att själv konstaterat att prylarna är i bra skick.
Såg som ny ut i insugs/avgas kanaler samt invändigt i toppen. Ventil tätningarna var nya. Men styrningarna var skit, alla på Avgassidan.
Är bara jaga rätt på lite ventil styrningar och en firma som vill byta så ska det här vara ihop snart igen.
Kliar i fingrarna att få stoppa ihop den igen och köra skiten ur den. :D
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Fälgarna på bilen är nu till salu !
Här är blocket annonsen:
http://www.blocket.se/vastmanland/19___ ... m?ca=9&w=1
Annars så ska jag leta motor firma som kan fixa toppen.
Blir att byta alla ventilstyrningar samt slipa in alla ventiler. Är lika bäst att få göra det ordentligt.
Då har jag gått igenom hela motorn SJÄLV, så jag vet att allt är fixat och iordning gjort.
Trist när man köper en topp som ska vara fixad och blå ögd som man är så kollar man inte upp den utan bara monterar.
Men till slutet av månaden ska bilen vara ihop och ute på vägarna och lägga däck rök istället för oljerök
Här är blocket annonsen:
http://www.blocket.se/vastmanland/19___ ... m?ca=9&w=1
Annars så ska jag leta motor firma som kan fixa toppen.
Blir att byta alla ventilstyrningar samt slipa in alla ventiler. Är lika bäst att få göra det ordentligt.
Då har jag gått igenom hela motorn SJÄLV, så jag vet att allt är fixat och iordning gjort.
Trist när man köper en topp som ska vara fixad och blå ögd som man är så kollar man inte upp den utan bara monterar.
Men till slutet av månaden ska bilen vara ihop och ute på vägarna och lägga däck rök istället för oljerök
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Kolla Jospeed ..
Min topp blev mumma efter hans jobb !
Min topp blev mumma efter hans jobb !
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
Tackar pettaz för tipps,
Nu vart det Engson Motor för min del. Lämnade toppen till honom igår så nu är det bara att ivrigt vänta på att få tillbaka den. =)
Nu vart det Engson Motor för min del. Lämnade toppen till honom igår så nu är det bara att ivrigt vänta på att få tillbaka den. =)
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
I väntan på topp jannen så rev jag ner diffen. Bytte aldrig bakre bussningarna när jag väl höll på så nu när man har tid vare bara hugga i.
Prata även med firman som ska fixa toppen och förhoppningsvis skulle jag få den i slutet på nästa vecka. Så blir lite sena kvällar i slutet
av nästa vecka för att hinna klart till Motormässan i Gävle nästa helg Lör&Sön. Bara man får toppen senast på fredag så är allt lugnt.
Har även små pulat med lite kablar/div små saker för att göra allt smidigare vid ur/i mont av motorn. Men var förvånandsvärt lätt
tycker jag, blev imponerad hur lätt det var att plocka ur.
Här kommer iaf lite Pics
DIff på backen
Tomt i kyrksalen
Bussningar i Alu, Försökte svarva själv men det gick åt H-vete så fick hjälp av Lennartsson (JL Designs) att svarva.
Det jag hållt på med i 3 timmar och försökt fått till, gjorde han på 1 timme. Sjukt när "Proffsen" jobbar. =)
I pressat mont. och klart. Även nya 12.9 drivaxel bultar vart det.
Väntat är olidlig men snart är Kombin ute på vägarna igen
Prata även med firman som ska fixa toppen och förhoppningsvis skulle jag få den i slutet på nästa vecka. Så blir lite sena kvällar i slutet
av nästa vecka för att hinna klart till Motormässan i Gävle nästa helg Lör&Sön. Bara man får toppen senast på fredag så är allt lugnt.
Har även små pulat med lite kablar/div små saker för att göra allt smidigare vid ur/i mont av motorn. Men var förvånandsvärt lätt
tycker jag, blev imponerad hur lätt det var att plocka ur.
Här kommer iaf lite Pics
DIff på backen
Tomt i kyrksalen
Bussningar i Alu, Försökte svarva själv men det gick åt H-vete så fick hjälp av Lennartsson (JL Designs) att svarva.
Det jag hållt på med i 3 timmar och försökt fått till, gjorde han på 1 timme. Sjukt när "Proffsen" jobbar. =)
I pressat mont. och klart. Även nya 12.9 drivaxel bultar vart det.
Väntat är olidlig men snart är Kombin ute på vägarna igen
Re: TIIMEYs 328 Touring E36
FAIL på hela helgen.
Allt började i fredags, Toppen var klar, Nya ventilstyrningar 24st, och frästa ventil säten men 5 avgas ventiler var krökta ?!
så en fredag kl 16 började jag jaga ventiler. Ringer alla man känner med BMW, Fick tag på ventiler av en shyst polare, en annan polare
hade ventil slip så allt tipp topp, hämtar ventilerna, åker till Ogge i urskogen och slipar dessa tillbaka i Sala 23.00
Skruvar som idioter till 5 på morgonen, lite finlir kvar men det fick vänta tills man sovit några timmar.
Dagen efter uppe 9, jagar olja och lite små saker för att kunna få igång bilen. Skruvar ihop det sista och provstartar.
Blå ryker fortfarande :/ aja skitsamma bilen får kallna ett par timmar efterdrar toppen.
Tok regnar ute men iaf en provtur var man tvungen. Blå ryker som fan vid motorbroms inte så farligt vid gas på drag.
Ställer iaf in bilen i garaget igen.
Tanken med Blå rykandet är att motorn inte är inkörd, Pga jag visste inte man skulle köra in på Mineral så har kört på Syntet innan. (Bromsning & 10mil gata)
Aja Söndag kommen, då äre bara ut och "köra in" motorn nu när det är mineral olja i moroten.
Så är ute och kör lite stadskörning/landsväg 20 mil senare blå ryker fortfarande men testar ett rejält gas på drag (30sec) och då knastrar det till och går på 5 burkar.
Letar vilken burk han inte går på och finner detta, 0 komp på 6ans cylinder
Blev bogser snöre racing hem så får jag riva igen på Tisdag se vad som rasat.
1. Skit spridare som krånglar och kärvat ihop som jag sedan smörjt upp och testat i spridar bänk funkat bra då
2. 285l bränslepump i Org. tank som inte orkar flöda tillräckligt till catch tanken
Alla tipps/förslag/hjälp är välkomna.
Allt började i fredags, Toppen var klar, Nya ventilstyrningar 24st, och frästa ventil säten men 5 avgas ventiler var krökta ?!
så en fredag kl 16 började jag jaga ventiler. Ringer alla man känner med BMW, Fick tag på ventiler av en shyst polare, en annan polare
hade ventil slip så allt tipp topp, hämtar ventilerna, åker till Ogge i urskogen och slipar dessa tillbaka i Sala 23.00
Skruvar som idioter till 5 på morgonen, lite finlir kvar men det fick vänta tills man sovit några timmar.
Dagen efter uppe 9, jagar olja och lite små saker för att kunna få igång bilen. Skruvar ihop det sista och provstartar.
Blå ryker fortfarande :/ aja skitsamma bilen får kallna ett par timmar efterdrar toppen.
Tok regnar ute men iaf en provtur var man tvungen. Blå ryker som fan vid motorbroms inte så farligt vid gas på drag.
Ställer iaf in bilen i garaget igen.
Tanken med Blå rykandet är att motorn inte är inkörd, Pga jag visste inte man skulle köra in på Mineral så har kört på Syntet innan. (Bromsning & 10mil gata)
Aja Söndag kommen, då äre bara ut och "köra in" motorn nu när det är mineral olja i moroten.
Så är ute och kör lite stadskörning/landsväg 20 mil senare blå ryker fortfarande men testar ett rejält gas på drag (30sec) och då knastrar det till och går på 5 burkar.
Letar vilken burk han inte går på och finner detta, 0 komp på 6ans cylinder
Blev bogser snöre racing hem så får jag riva igen på Tisdag se vad som rasat.
1. Skit spridare som krånglar och kärvat ihop som jag sedan smörjt upp och testat i spridar bänk funkat bra då
2. 285l bränslepump i Org. tank som inte orkar flöda tillräckligt till catch tanken
Alla tipps/förslag/hjälp är välkomna.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Det kan inte vara så att sexans kolv haft brustet ringland eller liknande vilket orsakat blårök, sedan när du belastat kolven knäckte du den?
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
93T wrote:Det kan inte vara så att sexans kolv haft brustet ringland eller liknande vilket orsakat blårök, sedan när du belastat kolven knäckte du den?
Kan vara, dock nya smidda kolvar. Men har blivit inkörda fel.
Blå rök kom på motorbroms som mest, vid gas på drag ska den vell ryka lite?
Stiftet ser ut att smällt så har blivit varmt iaf.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Trist som fan, men det där med inkörning på olika oljor känns som en myt, skulle det vara så stor skillnad i slitage mellan mineral och syntet känns det som bilar som alltid rullar mineral skulle pajja rätt snart
Ang blårök kan det vara nåt knas med kolvring/oljering kanske? Rätt spel?
Ang blårök kan det vara nåt knas med kolvring/oljering kanske? Rätt spel?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Tror inte heller på inkörningsfel.
Nåt annat som e knaus. Kolvringsgap? Rätt monterade oljeskrapringar?
Trist, i vilket fall.
Nåt annat som e knaus. Kolvringsgap? Rätt monterade oljeskrapringar?
Trist, i vilket fall.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Kör in motorer gör man inte. Starta på mineral, byt olja och filter och fortsätt med mineralolja sen är det bara att bromsa skiten ur den!
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!
Bmwandreas wrote:Kör in motorer gör man inte. Starta på mineral, byt olja och filter och fortsätt med mineralolja sen är det bara att bromsa skiten ur den!
Knepiga var att jag starta upp bilen och bänka på syntet, blå ryker som fan vid motorbroms och lite när man gasar på.
Har jag förstört ringarna genom att startart upp och bänkat på syntet ?
Toppen är ju nyrenoverad med styrningar tätningar och inslipade ventiler.
Så kan bara vara kolvringarna som släpper in olja?
Inge olja i tryckrör från turbo och tändstiften/kolvar är svarta