TIIMEYs 328 Touring E36 GUMMESON

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by erikjakan »

Grymt, skönt med 3000 varv att åka på!

Maxeffekt vid 5700 var lite udda?

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
tiimey
Posts: 298
Joined: 10 Aug 2010, 05:38
Location: Sala

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by tiimey »

Aa.. riktigt nice är det. Är sjukt nöjd med bilen, nu ska man bara lära sig köra också.

Bottnade turbon så är vell vid 5700 den ger mest sen sjönk laddet ju mer man varva :)
Tror det förklarar varför kurvan är så. :)

erikjakan wrote:Grymt, skönt med 3000 varv att åka på!

Maxeffekt vid 5700 var lite udda?

MVH Erik
User avatar
tiimey
Posts: 298
Joined: 10 Aug 2010, 05:38
Location: Sala

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by tiimey »

Första provturen till V-ås igår, allt gick ganska bra.
Kul att få ösa lite :)

Dock är det nog Turbo haveri på G, så fort jag laddar på så blåryker det satan. :/

Ska forska lite mer idag, men det är nog bara att leta turbo skulle jag tro.

Men fan va kul det är att köra =) =)
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by Hampusjacobsson »

såg den på elmia och älskar den !:)
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 135#449135
Hampus Jacobsson
0730 554033
User avatar
tiimey
Posts: 298
Joined: 10 Aug 2010, 05:38
Location: Sala

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by tiimey »

Hampusjacobsson wrote:såg den på elmia och älskar den !:)


Tackar, kul att bilen uppskattas =)
User avatar
tiimey
Posts: 298
Joined: 10 Aug 2010, 05:38
Location: Sala

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by tiimey »

Lite bilder från bänkningen ! Fan bästa dagen på hela vintern, när man får höra M50in sjunga ut.

Förbered och lastad dagen innan, så bara koppla på.
Image

Image

Image

Som sagt 635WHP och 889WNM, sjukt nöjd med siffrorna. De är grymma på PPF !

Hemma i Sala igen står rivalerna mot varanda om nätterna och morrar :)

Image

Nog om detta, Blev lite meck igen på bilen. Blå rök en del i början.
Tänkte inte så mycket på det men det blev bara mer och mer.
Så bara riva och leta. Var hundra på turbo först men efter demont. av den var jag inte lika säker längre.

Kollade stifften. Svarta som fan !?
Image

Startade utan turbo för att utesluta den iaf.
Image

Blå rök iaf, så då vare bara plocka ur moroten och göra en allmän koll. :)
Vips så var den ur. Själv i garaget på pallbockar. Gick smidigt och fint endå.
Image

Fan va niice det är och mecka med rena grejjer. Sånt här meck är roligt, skulle kunna göra det för skojjs skull :)
Image

Mecklade bort grenröret och insåg att från varje Ventil styrning gick ett fint spår av olja. (Toppen köptes för att den skulle vara genomgådd och bara gått ett par hundra mil) Så topp av
Image

Och sedan plocka i små bitar
Image

Blir lite frän prylar här och där :)
Image

Dagens läxa. Köp aldrig renoverat och montera ihop utan att själv konstaterat att prylarna är i bra skick.
Såg som ny ut i insugs/avgas kanaler samt invändigt i toppen. Ventil tätningarna var nya. Men styrningarna var skit, alla på Avgassidan.
:evil:

Är bara jaga rätt på lite ventil styrningar och en firma som vill byta så ska det här vara ihop snart igen.

Kliar i fingrarna att få stoppa ihop den igen och köra skiten ur den. :D:D
User avatar
tiimey
Posts: 298
Joined: 10 Aug 2010, 05:38
Location: Sala

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by tiimey »

Fälgarna på bilen är nu till salu !

Här är blocket annonsen:
http://www.blocket.se/vastmanland/19___ ... m?ca=9&w=1

Annars så ska jag leta motor firma som kan fixa toppen.
Blir att byta alla ventilstyrningar samt slipa in alla ventiler. Är lika bäst att få göra det ordentligt.
Då har jag gått igenom hela motorn SJÄLV, så jag vet att allt är fixat och iordning gjort.
Trist när man köper en topp som ska vara fixad och blå ögd som man är så kollar man inte upp den utan bara monterar.

Men till slutet av månaden ska bilen vara ihop och ute på vägarna och lägga däck rök istället för oljerök :)
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by TreLingon »

Kolla Jospeed ..

Min topp blev mumma efter hans jobb !
User avatar
tiimey
Posts: 298
Joined: 10 Aug 2010, 05:38
Location: Sala

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by tiimey »

Tackar pettaz för tipps,

Nu vart det Engson Motor för min del. Lämnade toppen till honom igår så nu är det bara att ivrigt vänta på att få tillbaka den. =)
User avatar
tiimey
Posts: 298
Joined: 10 Aug 2010, 05:38
Location: Sala

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by tiimey »

I väntan på topp jannen så rev jag ner diffen. Bytte aldrig bakre bussningarna när jag väl höll på så nu när man har tid vare bara hugga i.

Prata även med firman som ska fixa toppen och förhoppningsvis skulle jag få den i slutet på nästa vecka. Så blir lite sena kvällar i slutet
av nästa vecka för att hinna klart till Motormässan i Gävle nästa helg Lör&Sön. Bara man får toppen senast på fredag så är allt lugnt.

Har även små pulat med lite kablar/div små saker för att göra allt smidigare vid ur/i mont av motorn. Men var förvånandsvärt lätt
tycker jag, blev imponerad hur lätt det var att plocka ur. :)

Här kommer iaf lite Pics

DIff på backen
Image

Tomt i kyrksalen
Image

Bussningar i Alu, Försökte svarva själv men det gick åt H-vete så fick hjälp av Lennartsson (JL Designs) att svarva.
Det jag hållt på med i 3 timmar och försökt fått till, gjorde han på 1 timme. Sjukt när "Proffsen" jobbar. =)
Image

I pressat mont. och klart. Även nya 12.9 drivaxel bultar vart det.
Image
Image

Väntat är olidlig men snart är Kombin ute på vägarna igen :)
User avatar
tiimey
Posts: 298
Joined: 10 Aug 2010, 05:38
Location: Sala

Re: TIIMEYs 328 Touring E36

Post by tiimey »

FAIL på hela helgen.

Allt började i fredags, Toppen var klar, Nya ventilstyrningar 24st, och frästa ventil säten men 5 avgas ventiler var krökta ?!
så en fredag kl 16 började jag jaga ventiler. Ringer alla man känner med BMW, Fick tag på ventiler av en shyst polare, en annan polare
hade ventil slip så allt tipp topp, hämtar ventilerna, åker till Ogge i urskogen och slipar dessa tillbaka i Sala 23.00

Skruvar som idioter till 5 på morgonen, lite finlir kvar men det fick vänta tills man sovit några timmar.

Dagen efter uppe 9, jagar olja och lite små saker för att kunna få igång bilen. Skruvar ihop det sista och provstartar.
Blå ryker fortfarande :/ aja skitsamma bilen får kallna ett par timmar efterdrar toppen.

Tok regnar ute men iaf en provtur var man tvungen. Blå ryker som fan vid motorbroms inte så farligt vid gas på drag.
Ställer iaf in bilen i garaget igen.

Tanken med Blå rykandet är att motorn inte är inkörd, Pga jag visste inte man skulle köra in på Mineral så har kört på Syntet innan. (Bromsning & 10mil gata)

Aja Söndag kommen, då äre bara ut och "köra in" motorn nu när det är mineral olja i moroten. :)

Så är ute och kör lite stadskörning/landsväg 20 mil senare blå ryker fortfarande men testar ett rejält gas på drag (30sec) och då knastrar det till och går på 5 burkar.

Letar vilken burk han inte går på och finner detta, 0 komp på 6ans cylinder
Image

Blev bogser snöre racing hem så får jag riva igen på Tisdag se vad som rasat.

1. Skit spridare som krånglar och kärvat ihop som jag sedan smörjt upp och testat i spridar bänk funkat bra då
2. 285l bränslepump i Org. tank som inte orkar flöda tillräckligt till catch tanken

Alla tipps/förslag/hjälp är välkomna.
93T
Posts: 176
Joined: 08 Oct 2011, 07:30

Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!

Post by 93T »

Det kan inte vara så att sexans kolv haft brustet ringland eller liknande vilket orsakat blårök, sedan när du belastat kolven knäckte du den?
User avatar
tiimey
Posts: 298
Joined: 10 Aug 2010, 05:38
Location: Sala

Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!

Post by tiimey »

93T wrote:Det kan inte vara så att sexans kolv haft brustet ringland eller liknande vilket orsakat blårök, sedan när du belastat kolven knäckte du den?


Kan vara, dock nya smidda kolvar. Men har blivit inkörda fel.
Blå rök kom på motorbroms som mest, vid gas på drag ska den vell ryka lite?
Stiftet ser ut att smällt så har blivit varmt iaf.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!

Post by Nisse Järnet »

Trist som fan, men det där med inkörning på olika oljor känns som en myt, skulle det vara så stor skillnad i slitage mellan mineral och syntet känns det som bilar som alltid rullar mineral skulle pajja rätt snart :P

Ang blårök kan det vara nåt knas med kolvring/oljering kanske? Rätt spel?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!

Post by erikjakan »

Tror inte heller på inkörningsfel.

Nåt annat som e knaus. Kolvringsgap? Rätt monterade oljeskrapringar?

Trist, i vilket fall.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!

Post by Bmwandreas »

Kör in motorer gör man inte. Starta på mineral, byt olja och filter och fortsätt med mineralolja sen är det bara att bromsa skiten ur den!
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
tiimey
Posts: 298
Joined: 10 Aug 2010, 05:38
Location: Sala

Re: TIIMEYs 328 Touring E36 RAS!

Post by tiimey »

Bmwandreas wrote:Kör in motorer gör man inte. Starta på mineral, byt olja och filter och fortsätt med mineralolja sen är det bara att bromsa skiten ur den!


Knepiga var att jag starta upp bilen och bänka på syntet, blå ryker som fan vid motorbroms och lite när man gasar på.

Har jag förstört ringarna genom att startart upp och bänkat på syntet ?

Toppen är ju nyrenoverad med styrningar tätningar och inslipade ventiler.
Så kan bara vara kolvringarna som släpper in olja?

Inge olja i tryckrör från turbo och tändstiften/kolvar är svarta
Post Reply