Page 6 of 15
Posted: 10 May 2006, 08:21
by bmw_fredde
blir nog grym på bana den här
Posted: 10 May 2006, 12:26
by Bonje
Kul att ni fåttallt och lira
Men varför "bara" 1,1 bar?
Posted: 10 May 2006, 12:38
by Bmwandreas
400hk ska det vara.
motor data
Posted: 10 May 2006, 18:16
by bjørnm3
har dedre ikkje litt motordata på den da? hvillken kammer,stempler osv?
Hva slags radiatot er de på den? såg jevla grei ut!! Blir ein liten cosworth killer de.Gratulere.
Posted: 11 May 2006, 09:42
by Bonje
Bmwandreas wrote:400hk ska det vara.
Okej så målet på 400 hk uppskattar ni vara uppnått med 1,1 bar.
Men funkade det att mappa vidare med mera laddtryck eller var det max där?
Tänket bara att om man laddar på tills gränsen är nådd, då har ju "kunden" möjlighet att höja till det trycket senare om han är sugen på mer effekt.
Vad är det för komp i motorn förresten?
Posted: 11 May 2006, 10:12
by Bmwandreas
Vi provade ladda 1.5 bar. Så det blir en mapp på det också.
Går att köra skithög tändning utan det minsta spikning.
Kompressionen är 8.5.
Det blir en mapp med 1.5 bar också.
Nu bygger jag ett expansionskärl i alu, för orig höll inte speciellt länge:(
Posted: 11 May 2006, 10:22
by M3JONAS
400hk med 1,1 bar borde inte vara något bekymmer, min gav 454hk med 1,3 bar och en kompressor som stjäl massa effekt att dra runt på.
Vad hamnar tändningen på, 16-18 grader som minst eller?
Vad kör ni med för kammar? Tror inte att jag såg det i tråden någonstans?
Kul att det rullar!
MVH Jonas
Posted: 11 May 2006, 12:13
by Bmwandreas
Vi kör 276 kammar,lika som i min M5 maskin.
Vi kör faktist över 20 graders tändning!
Inte en spikning...
Posted: 11 May 2006, 17:12
by Dinan2.5
Bmwandreas wrote:Vi provade ladda 1.5 bar. Nu bygger jag ett expansionskärl i alu, för orig höll inte speciellt länge:(
Vad är ett expansionskärl? Har lite svårt med pråket efter alla år i USA...
Undrade också om det är Schrick 276 kammar ni kör (både in och ut?) och vad dom kostar?
Tack
Anders
Posted: 11 May 2006, 17:20
by Bonje
Där man brukar fylla på kylarvatten..
Posted: 17 May 2006, 06:29
by Bäckis
Dinan2.5 wrote:Bmwandreas wrote:Vi provade ladda 1.5 bar. Nu bygger jag ett expansionskärl i alu, för orig höll inte speciellt länge:(
Vad är ett expansionskärl? Har lite svårt med pråket efter alla år i USA...
Undrade också om det är Schrick 276 kammar ni kör (både in och ut?) och vad dom kostar?
Tack
Anders
Det är inte Schrick kammar, vare sig in eller ut. Vi kör aldrig med Schrick.
Vi håller på och löser problem med att laddtrycket inte går att sänka till mindre än 1,5 bar på den här bilen, och inom kort ska den mappas klart och förhoppningsvis bromsas!
Dessa aggregat med int. wg fungerar kanon på Cosworth, men på en motor med lite flöden i så räckte den inte till
Inte lätt att veta innan man provat, men nu vet vi.
Posted: 17 May 2006, 08:39
by Dinan2.5
Pris på kammarna?
Posted: 17 May 2006, 08:44
by Bäckis
Bra fråga. Vet faktist inte om jag kan få tag i nya ämnen. Dessa är slipade på original...
Posted: 17 May 2006, 10:59
by M3JONAS
Bäckis wrote:Bra fråga. Vet faktist inte om jag kan få tag i nya ämnen. Dessa är slipade på original...
Går det inte att skicka in sina nuvarande kammar och få dem slipade om man vill det? Kan tänka mig att det kan ta ett tag iofs.
Tror annars att jag har en uppsättning originalkammar liggande som jag kan tänka mig att göra mig av med om ni villa skapa ett utbytessystem.
Posted: 17 May 2006, 12:49
by Bmwandreas
Jovisst, det tar bara några dagar.
Men man ska helst flytta upp ventilerna när man mirafräser, så gör vi!
Då slipper man ha lash-caps.
Posted: 23 May 2006, 14:04
by Bäckis
Nu är ban-gatmappen klar. 0,9 bar. Skjuter på kalasfint
Det är lite uselt väder, men så fort det blir bättre ska vi göra en rakt-på-racemapp med 1,4 bar.
FILMA
Posted: 24 May 2006, 07:45
by andersace
Bäckis wrote:Nu är ban-gatmappen klar. 0,9 bar. Skjuter på kalasfint
Det är lite uselt väder, men så fort det blir bättre ska vi göra en rakt-på-racemapp med 1,4 bar.
Glöm nu inte för allt i världen och filma när ni mappar