micra m30b35, SÅLD :)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
väldigt omständïgt vore det att bygga tankar där, dessutom ingen höjdare med riskerna om man kör i nånstans
ja det är alltid enklare å trixa när man harv sakerna frammför sej....
imorrn kväll blir det inget garage alls så på fredag ska jag hitta lösningen, alt sluta jobbet lite tidigare imorrn å få det gjort under dagen,
tror den bästa lösningen är ändå att kapa bort nedre strävan och sätta ett rör mitt i rygghöjd bakom stolarna å sen den "sneplåten" som går upp mot hathyllan sätta den mer rakt , då får jag mer plats mellan plåt å golv, å på så vis kan jag bygga en tank som är högre....
som den är nu för den ska få plats är den kilformad, ca 10cm i framkant ca 35cm i längsledd på bilen, så 30cm i bakkant, och 30cm bred. men då måste jag "jakka ur" lite bak för att bakaxel å bärarmar ska kunna röra sej fritt.
flyttar jag upp "sneplåten" mot mitten av ryggstödet så kan jag göra tanken nästan helt fyrkantig med måtten 30x30x35. å då får jag mao ungefär 30 liter... det får nog fan duga asså gör jag dessutom ett par "utbyggnader" typ ut mot skärmen (blir en liiiten vbit ovanför övre bärarm) sen en bit som går bakåt ovanför bakaxeln, mot mitten om stötdämparen, så kan jag eventellt komma uppåt 40 liter....
ja det är alltid enklare å trixa när man harv sakerna frammför sej....
imorrn kväll blir det inget garage alls så på fredag ska jag hitta lösningen, alt sluta jobbet lite tidigare imorrn å få det gjort under dagen,
tror den bästa lösningen är ändå att kapa bort nedre strävan och sätta ett rör mitt i rygghöjd bakom stolarna å sen den "sneplåten" som går upp mot hathyllan sätta den mer rakt , då får jag mer plats mellan plåt å golv, å på så vis kan jag bygga en tank som är högre....
som den är nu för den ska få plats är den kilformad, ca 10cm i framkant ca 35cm i längsledd på bilen, så 30cm i bakkant, och 30cm bred. men då måste jag "jakka ur" lite bak för att bakaxel å bärarmar ska kunna röra sej fritt.
flyttar jag upp "sneplåten" mot mitten av ryggstödet så kan jag göra tanken nästan helt fyrkantig med måtten 30x30x35. å då får jag mao ungefär 30 liter... det får nog fan duga asså gör jag dessutom ett par "utbyggnader" typ ut mot skärmen (blir en liiiten vbit ovanför övre bärarm) sen en bit som går bakåt ovanför bakaxeln, mot mitten om stötdämparen, så kan jag eventellt komma uppåt 40 liter....
såja, toppen portad, mirafräst å rundslipade och inslipade ventiler, sen blästra å plana, som ny (fast bättre)
till det irriterande, skulle sätta ihop toppen så inser jag att jag har slarvat bort "klippsen" dem tunna c-ringarna eller vad dem nu heter som håller fast vipparmarna
nån som har sånna eller vet vart man hittar nya? please????
tröttnade duktigt efter ett par timmars letande och drog fram en målarburk istället för å få nått gjort iallafall...
lär få måla en gång till senare , lär bli en del fästen å annat som ska svetsas dit innan den slutmålas... men lär inte bli nån rikitig lackering i år...
penslar den med 2k solidsvart nu bara , enklelt att bättre på sen när allt sitter på plats...
till det irriterande, skulle sätta ihop toppen så inser jag att jag har slarvat bort "klippsen" dem tunna c-ringarna eller vad dem nu heter som håller fast vipparmarna
nån som har sånna eller vet vart man hittar nya? please????
tröttnade duktigt efter ett par timmars letande och drog fram en målarburk istället för å få nått gjort iallafall...
lär få måla en gång till senare , lär bli en del fästen å annat som ska svetsas dit innan den slutmålas... men lär inte bli nån rikitig lackering i år...
penslar den med 2k solidsvart nu bara , enklelt att bättre på sen när allt sitter på plats...
jag bara utgick från att det skulle va svårt eller löjligt dyrt att få hem sånt til så pass gamal motor ...
men pitbull du har ett PM annars lär jkag väll ringa närmsta BMW åf i nästa vecka
tack iallafall för snabba svar
EDIT : har glömt att uppdatera, det löste sej iallafall med tanken, blir en ca 40-45 liters bakom föraren, mellan bärarmar och kardanen blir den,.
får plats under "plåten" bak och ändå så pass högt att den inte kommer störa "undergolvet" sen...
enda negativa är att bakaxeln måste ner för montering/demontering av tank... men å andra sidan ska den nog inte lyftas upp/ner så värst ofta....
visar lite bilder som har legat ett par dagar, tanken va ju ihophäftad och testmonterad så den får helsvetsas,
sen tog jag hem blocket från jobbet.
blocket blev iallafal hetvattentvättat, sen upp upp i cnc fräsen för toppdeckning och fräsning av spår för kopparringar.
sen vattenskära ut ringarna ur en 3mm plåt, upppsticket verkar inte vara en exakt vetenskap men eftersom jag inte behöver betala för nått så testar vi till en början på 0.15mm. frammtiden får utvisa om det blir bra eller inte :doh:
vidare så håller jag på å bygger bakre "ramen" dvs allt bakom bakaxeln, ram och balk som ska hålla kylare, assistera som påkörningskydd hålla bakre "kofångare" samt minst men framförallt viktigast fästen för panhardtstag.
blir en del mäta å kapa/testmontera osv precis som vanligt, men det måste göras bra kanske inte för kylarens skull men så panharden sitter stabilt , i förra volvon "satte" sej hela bakre ramen rätt rejält första veckorna med slicks så jag fick korta panghardstaget sammanlagt 10mm på 2 ggr för bakre dlen verkar gett med sej lite vid hård kurvtagning samt ett par flyg över väghinder på gatan
sen tog jag hem blocket från jobbet.
blocket blev iallafal hetvattentvättat, sen upp upp i cnc fräsen för toppdeckning och fräsning av spår för kopparringar.
sen vattenskära ut ringarna ur en 3mm plåt, upppsticket verkar inte vara en exakt vetenskap men eftersom jag inte behöver betala för nått så testar vi till en början på 0.15mm. frammtiden får utvisa om det blir bra eller inte :doh:
vidare så håller jag på å bygger bakre "ramen" dvs allt bakom bakaxeln, ram och balk som ska hålla kylare, assistera som påkörningskydd hålla bakre "kofångare" samt minst men framförallt viktigast fästen för panhardtstag.
blir en del mäta å kapa/testmontera osv precis som vanligt, men det måste göras bra kanske inte för kylarens skull men så panharden sitter stabilt , i förra volvon "satte" sej hela bakre ramen rätt rejält första veckorna med slicks så jag fick korta panghardstaget sammanlagt 10mm på 2 ggr för bakre dlen verkar gett med sej lite vid hård kurvtagning samt ett par flyg över väghinder på gatan
ja kardanen lär få sitta som den gör... det ser onekligen ut som sjukt mycket lutning, men har läst lite å max 12 graders lutning för å inte slita ut korsen onödigt fort (eller i detta fallet bryta av dem) å min lutning ligger nu på 10 grader.
testade på skojj mäta å det är nästan exakt sammma lutning som är på de flesta volvos orignal (dvs lagom sänkta då)
, å dem brukar sällan gå sönder (jag har aldrig lyckats själv eller känner nån som lyckats heller)
man får ju tänka på att denna bilen aldrig lär gå på klistrad stripp eller med dragslicks , då hade man nog fått bygga om /annorlunda...
håller det inte som det sitter nu så lär jag helt enkelt byta till starkare kors...
sen ang stödlagret så inser jag att det blir eventuellt onödigt bryt på den med, men delvis därför jag behålller hardyn för å spara på drivlinan, evenuellt får så får jag bygga nått custom stödlagergummi/hållare om den ger med sej....
ang panharden så lär jag köra vablig panhard, ser ingen anledning att sätta wattlink... jag kommer bara ha slaglängd på fjädringen på max 40mm bak, så sidoförflyttningen vi max/min utfjädring blir bara en eller 1 el. max 2mm och det kan jag leva med, blir bara omständigt å få plats å bygga wattlänk...
testade på skojj mäta å det är nästan exakt sammma lutning som är på de flesta volvos orignal (dvs lagom sänkta då)
, å dem brukar sällan gå sönder (jag har aldrig lyckats själv eller känner nån som lyckats heller)
man får ju tänka på att denna bilen aldrig lär gå på klistrad stripp eller med dragslicks , då hade man nog fått bygga om /annorlunda...
håller det inte som det sitter nu så lär jag helt enkelt byta till starkare kors...
sen ang stödlagret så inser jag att det blir eventuellt onödigt bryt på den med, men delvis därför jag behålller hardyn för å spara på drivlinan, evenuellt får så får jag bygga nått custom stödlagergummi/hållare om den ger med sej....
ang panharden så lär jag köra vablig panhard, ser ingen anledning att sätta wattlink... jag kommer bara ha slaglängd på fjädringen på max 40mm bak, så sidoförflyttningen vi max/min utfjädring blir bara en eller 1 el. max 2mm och det kan jag leva med, blir bara omständigt å få plats å bygga wattlänk...
motorbotten monterat veven-stakar å kolvar, måste hitta kamaxel å få hem klipps till vipparmarna innan jag kan fortsätta med toppen, nån som har en bättre begagnad orginalkam???
panhardstag fixat och tanken ser ut å kunna passa så får väll svetsa fästen på den någon dag...
kylaren är två st volvo 740 kylare ihopsvetsade, dock är dessa bara som mall då dem läcker osv, ska försöka leta rätt på en större kylare alt köpa två nya likadana å svetsa på riktigt....
håller på å ska bygga klart allt med hjulupphängingen bak innan bakaxeln ska ner så allt kan helsvetsas å målas... lär bli en del stag till å mer plåt bak såklart.
panhardstag fixat och tanken ser ut å kunna passa så får väll svetsa fästen på den någon dag...
kylaren är två st volvo 740 kylare ihopsvetsade, dock är dessa bara som mall då dem läcker osv, ska försöka leta rätt på en större kylare alt köpa två nya likadana å svetsa på riktigt....
håller på å ska bygga klart allt med hjulupphängingen bak innan bakaxeln ska ner så allt kan helsvetsas å målas... lär bli en del stag till å mer plåt bak såklart.
Vill varna dig äng kardanen, sådär mycket vinkel kommer aldrig att funka, om kardan ska varva över 2000 rpm dvs. Vid 7000 rpm får ett kors ha max 2 graders vinkel har jag för mig. Mvh erik
Edit: Detta är för att slippa vibrationer och brott i korset, till 5000 rom på kardan får man ha max 3.25 grader i korset!
Mvh erik
Edit: Detta är för att slippa vibrationer och brott i korset, till 5000 rom på kardan får man ha max 3.25 grader i korset!
Mvh erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
det är ju lite mräkligt iom jag åkt volvo med exakt samma kors många år, och har varvat betydligt mer än så
och som sagt hitills har jag aldrig lyckats bräcka varken kardaner eller kors???
jagb får nog slänga mej in under dem andra bilarna i garaget igen å mäta vinkeln på dem, för isåfall måste jag mätt fel
och som sagt hitills har jag aldrig lyckats bräcka varken kardaner eller kors???
jagb får nog slänga mej in under dem andra bilarna i garaget igen å mäta vinkeln på dem, för isåfall måste jag mätt fel
sitter å kollar lte nu ifall man direkt skulle göra bäramrar bak jsuterbara så jag kan justera upp bakaxeln lite samt isåfall sänka motorn lite i bakkant för att kunna minska kardanvinkeln lite,
känns lite dumt att ha motorn hängandes i bakkant iom oljepickuppen liggger längst dfram på motorn men dety kanske funkar ändå.
har 30x3mm sömlösa rör i bärarmar bak, sen är det m14 pinnbult både i fram å bakkant,
tanken är att isåfall sätta uniballs i framkant mot 4 länksinfästningarna i karossen,
men känns klent med m14 att svetsa i bäramarna mutter å sen pinnbult/uniballs???
hur grovt brukar man använda?? fraften delas ju iofs på 4 nu men när jag körde med m20 på två stag i 360in så lyckades jag ju kröka dem
känns lite dumt att ha motorn hängandes i bakkant iom oljepickuppen liggger längst dfram på motorn men dety kanske funkar ändå.
har 30x3mm sömlösa rör i bärarmar bak, sen är det m14 pinnbult både i fram å bakkant,
tanken är att isåfall sätta uniballs i framkant mot 4 länksinfästningarna i karossen,
men känns klent med m14 att svetsa i bäramarna mutter å sen pinnbult/uniballs???
hur grovt brukar man använda?? fraften delas ju iofs på 4 nu men när jag körde med m20 på två stag i 360in så lyckades jag ju kröka dem
oj så sakta det verkar gå när man inte uppdaterar, men odugligt å uppdaterA utan att visa nån bild lr hur??!
, visar lite av kvällens jobb.
helsvetsat och borstat/betat avgasystemet.
ska till en sista bit som jag bygger efter bakaxel kylare mm är slutmonterat.
i övrigt håller jag på å funderar vilka soppapumpar jag ska använda (dvs har råd med att köpa inom en snar framtid ) under tiden kan jag bara bygga fästen för att testmontera tanken, därefter svetsa "kardanskydd" mellan tank å kardan ifall kardan skulle få för sej at gå av.
bygger lite "avskärmningsplåtar" som ska skruvas över "sneplåt" bak mot bakskärmar där orignal satt en plast
dessa ska såklart kläs med ljudisolering å sen tyg så en annan som aldrig hållt på med klädsel å sånt får ju testa sej fram till vad som funkar. men när det blir bra nog ska jag lägga upp bilder på det med....
i övrigt går jag å väntar på tillökning i famlijen, ska komma en tredje knodd vilken dag som helst
, visar lite av kvällens jobb.
helsvetsat och borstat/betat avgasystemet.
ska till en sista bit som jag bygger efter bakaxel kylare mm är slutmonterat.
i övrigt håller jag på å funderar vilka soppapumpar jag ska använda (dvs har råd med att köpa inom en snar framtid ) under tiden kan jag bara bygga fästen för att testmontera tanken, därefter svetsa "kardanskydd" mellan tank å kardan ifall kardan skulle få för sej at gå av.
bygger lite "avskärmningsplåtar" som ska skruvas över "sneplåt" bak mot bakskärmar där orignal satt en plast
dessa ska såklart kläs med ljudisolering å sen tyg så en annan som aldrig hållt på med klädsel å sånt får ju testa sej fram till vad som funkar. men när det blir bra nog ska jag lägga upp bilder på det med....
i övrigt går jag å väntar på tillökning i famlijen, ska komma en tredje knodd vilken dag som helst
fick tag på en "vinge" med tillhörande stänklappar för hjulhusen från en krockad SuperS (micra med den "sportiga" 1.3 litersmotorn å lite extrautrustning :hey: )
var på skroten å skulle hämta lite reservdelar till bruksbilen så stog den där, va ju såklart tvungen att lägga rabarber på dem :hihi:
fått fix på en adapter för oljekyl/filter,
sen fick jag hem alla smådelal till WGarna från förnickling , samt fuelrail kromat å klart, grenröret med fått sej förnickling, bara insuget kvar jag väntar på nu samt klippsen till vipparmarna, sen är moton klar att sättas ihop på riktigt...
var på skroten å skulle hämta lite reservdelar till bruksbilen så stog den där, va ju såklart tvungen att lägga rabarber på dem :hihi:
fått fix på en adapter för oljekyl/filter,
sen fick jag hem alla smådelal till WGarna från förnickling , samt fuelrail kromat å klart, grenröret med fått sej förnickling, bara insuget kvar jag väntar på nu samt klippsen till vipparmarna, sen är moton klar att sättas ihop på riktigt...
- bingsingen
- Posts: 215
- Joined: 12 Jan 2011, 01:14
- Location: Buskerud (Norge)