Page 6 of 9

Posted: 22 Jul 2010, 16:51
by Bmwandreas
Han har varvat ur den på 5an många gånger. Går riktigt fint!
Tippar på att den gått 30000 + mil.

Posted: 22 Jul 2010, 18:26
by Rsjerry
Det är verkligen sjukt med mos för att vara en oöppnad maskin :) Oavsett hur länge det håller 8)

Posted: 22 Jul 2010, 19:41
by Söderling
Jag har snart åkt två år med min oöppnade M50 på 468whp utan ett bekymmer. Varvar 7500 då det är ventilsläpp vid 7600. Har åkt över 260km/h säkert 40-50ggr. Så dom håller :D

Posted: 23 Jul 2010, 01:30
by E24
Bmwandreas wrote:Räknar man på bmw:s effektangivelser är det ca 30% effektförlust mot vad dynapacken visar.

530 236hk = 157 whp
M5 3.8 = 240 whp
M3e46 = 250 whp
M5 e39 = 299 whp


man blir lite besviken när man läser sånt :P

Dock stämmer inte 30% förlust alla gånger? Patriks M635 (M635forever) fick 252whp på Bert-olas dyno. Den motorn har visserligen portade kanaler. Men orginal ska de ha 276 i motorn?

/Farre

Posted: 23 Jul 2010, 07:12
by Bmwandreas
Då var den inte standard. Men alla standardbilar jag kört har visat ca 30-40 % mindre.

Posted: 23 Jul 2010, 12:24
by MrVain
Om jag minns rätt så hade en RS4 B7 med 420hk V8an i MotornNords dynapack 285WHP å då satt de supersprint avgas på den.

Tror många biltillverkare har lite höga effekt angivelser i motorn faktikst :) Låter ju lite väl mycket med 30%+ i drivlineförlust

Posted: 25 Jul 2010, 08:19
by theailer
Om man räknar på det så hade just denna m50 runt 220hk på veven utan turbo (167*1,30=217,1).
Då bmw speccade den till 193hk original, men som de flesta vet så stämmer inte de siffrorna helt, de ligger väl ett 10tal hästar över det, men kan en sådan motor verkligen ha 220hk orörd ? Eller är det e85 och sprutet som gör det lilla extra?
Och det här med att de är underspeccade från fabrik gäller det bara e36:orna eller är det alla modeller ända till dom senaste. För jag tycker de nya bilarna har sjukt höga hk siffror om man jämför med typ e36:orna.

Posted: 25 Jul 2010, 08:23
by Bmwandreas
Den gick mycket bättre med sprut och E85. Det gäller alla bilar vi testat. Senast var det en Ford mustang Cobra Kenne Bell kompressor. Den ska ha 700hk men det var mellan 510-540 whp.

Posted: 25 Jul 2010, 08:28
by theailer
Okey. Håller på att byta insug och konvertera min 323ti e36 till etanol och lämnade in min box till fekzen för mappning. Borde väl bli något liknande ?

Posted: 25 Jul 2010, 17:59
by pizza
Måste prova min Alpina nån dag, lär ju knäcppa din 3.3a på fingrarna....

Pizza

Posted: 31 Jul 2010, 00:18
by mikael_st
Vilket sprut körde ni med till denna maskin ? :roll:

Är V.A.G spolarna ett måste, hänger inte orginal alls med ?

Posted: 31 Jul 2010, 02:08
by Overcharged
org. spolar har inte några inbyggda tändsteg, det är bara vanliga spolar.

Posted: 31 Jul 2010, 09:03
by Grefven
pizza wrote:Måste prova min Alpina nån dag, lär ju knäcppa din 3.3a på fingrarna....

Pizza



du funderade väl på en enklare m50turbo?

ju mer jag kollar på mina kvitton och de planer man har för framtiden så hade jag i ditt fall behållt alpinan och byggt på den. där har du diffen, 6-pet, lite volym och utseendet/utrustningen "gratis"

likväl som att behöva gå ner på 80-90k för att sälja den iaf.

Posted: 31 Jul 2010, 09:58
by mikael_st
Overcharged wrote:org. spolar har inte några inbyggda tändsteg, det är bara vanliga spolar.


hmm men man har sett flera överladdade M50 utan att ha vag spolarna. iofs så kostar dom nog inte så mycket men man måste få tag i kontaktstycken också så man kan skarva.

Posted: 31 Jul 2010, 10:06
by Fredriksson84
Kontaktstycken brukar inte vara några problem att beställa via vag/bilmetro.. spolarna går på strax under 600kr och såg nu att beställer man spolarna av AA grabbarna så ingår kontaktstycket

Posted: 31 Jul 2010, 10:12
by Hansa

Posted: 31 Jul 2010, 10:40
by Grooverhound
mikael_st wrote:
Overcharged wrote:org. spolar har inte några inbyggda tändsteg, det är bara vanliga spolar.


hmm men man har sett flera överladdade M50 utan att ha vag spolarna. iofs så kostar dom nog inte så mycket men man måste få tag i kontaktstycken också så man kan skarva.


dom du sett då har nog inte kört med Vipec med andra ord.vet inte vad för mer sprut som måste ha tändsteg till varje spole lr om de bara e vipec?