Page 6 of 48
Posted: 21 Nov 2009, 22:22
by pro_mille
s2_i_e30 wrote:man lär ju sätta ölen i halsen när laddet kommer
kan du inte lägga upp bilden på den fina radiomasten?
Näe den fina masten behöver inte alla se
Posted: 21 Nov 2009, 22:23
by pro_mille
Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm.
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade i motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag.
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.
Posted: 22 Nov 2009, 14:39
by Blown M5
pro_mille wrote:Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm.
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade i motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag.
Idag fick fick meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.
Laborerade ni med laddtrycket något? Vad är det för kompressor som används?
Posted: 22 Nov 2009, 19:36
by pro_mille
Blown M5 wrote:pro_mille wrote:Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm.
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade i motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag.
Idag fick fick meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.
Laborerade ni med laddtrycket något? Vad är det för kompressor som används?
Näe vi ändrade inte överdrivningen någe, visst laddtryckskurvan går uppåt på slutet likaså effektkurvan,
men vi hade lite tändproblem ville missa när laddet kom till 1.2bar.
Vi ska ev. byta ut till MSD spolar och kablar och andra stift.
Bosse kör med en Autorotor 2.4liter per varv
Posted: 22 Nov 2009, 22:49
by pro_mille
Posted: 24 Nov 2009, 02:14
by pro_mille
Blev lite sugen på att klippa till filmer som jag har i burken,
nu när jag har skaffat en konverterprogram till film filerna.
Här är en film från ArosNats när jag kör med Dojjans gamla TopDoorSlammer Nova.
Första rundan mot bröderna Brag.
http://www.youtube.com/watch?v=UGmpsaeMpGI
Posted: 24 Nov 2009, 06:39
by johankihl
pro_mille wrote:Blev lite sugen på att klippa till filmer som jag har i burken,
nu när jag har skaffat en konverterprogram till film filerna.
Här är en film från ArosNats när jag kör med Dojjans gamla TopDoorSlammer Nova.
Första rundan mot bröderna Brag.
http://www.youtube.com/watch?v=UGmpsaeMpGI
Det där såg ju inte helt slött ut. PM/TD är lätt den ballaste klassen man kan hålla på med. Det går inte en vecka utan att man drömmer om att sätta sig i en TD
Posted: 25 Nov 2009, 12:14
by pro_mille
Bjuder på en film till på Novan, "Wheeliebar Movie"
monterade fast DVkameran i chassiet under bakaxeln.
Man får en bra fart upplevelse.
http://www.youtube.com/watch?v=dE_9gDkoFx4
Posted: 25 Nov 2009, 16:47
by pro_mille
Har klurat och mätit lite mer på oljan in till turbon och på oljereturpumpen.
Hade bilen igång och mätte upp hur mycket olja som det flödar från turbon,
motor på tomgångsvarv 500rpm och kall motor så kommer det max 0.5liter per minut från oljereturen.
Trycket ligger runt 0.7bar på turbon då, men ska testa med en bättre tryckmätare på fredag.
Pumpen klarar av att pumpa upp till 14liter i minuten, vilket skulle leda till att den suger luft och går torrt.
Kollade på lite olika timers så jag kan köra pumpen intervallvis.
Hittade ett lämpligt lödkit på Kjell&Company, intervalltimer,
med 0.5-5sekund puls och 2.5-60sekunder paus.
Köpte det kittet och bytte ut potentiometern till "pulsen" från 50k ohm till en på 500k ohm.
Lödde ihop kittet och provkörde det och ställde in så att pumpen går 10sekunder och står sedan still i 60sekunder...
Ska testa systemet på fredag, först kolla hur mycket pumpen pumpar på 10sekunder. sedan kolla hur mycket olja turbon flödar ut.
Bild på intervalltimern, styr ett vanligt slutande relä med den.
Pumpen kräver ca.10 ampere
Posted: 26 Nov 2009, 14:45
by Jimmy Larsson
Fränt bygge detta!!
Är det du som är med i senaste nummret utav Gasoline föresten?
Posted: 27 Nov 2009, 01:11
by pro_mille
Jimmy Larsson wrote:Fränt bygge detta!!
Är det du som är med i senaste nummret utav Gasoline föresten?
Tackar!
Japp det var jag som var med i Gasoline
Posted: 27 Nov 2009, 01:25
by pro_mille
Har börjat tillverka catchtank till bränslesystemet, volymen blir 2liter, den ska placeras inne i tanken.
Blir ett 4ums rostfritt rör 430mm lång, placerar SX-pumpen inne i röret med ett stålfilter som förfilter, ena ändan av röret svetas igen.
Blir en Walbro dränkpump som förpump, som pumpar in i röret.
Även returen ska dras in i catchtanken.
Själva tanken ska sitta på orginalplatsen lite förskjuten åt höger sida pga avgassystemet.
Tanken blir mellan 80-90liter, ska tillverkas av rostfritt plåt.
Bilder kommer på tankbygget nästa vecka.
Imorrn ska jag provköra oljesystemet till turbon lite mer.
Posted: 30 Nov 2009, 02:19
by pro_mille
Blev inte mycket mekande med Chevan i helgen.
Provkörde oljereturpumpen lite grann, den klarar av att pumpa drygt 1liter på 10sekunder.
Ska lyfta ur sugmotorn under veckan tänkte jag, har en köpare på den.
Då kan jag lyfta i Motown blocket och skruva på Brodix topparna så jag kan måtta lite med insug och kollar hur headerserna passar på dom topparna.
Blev en sväng till Arlandastad i lördags, var till TopDoorslammer mötet.
På kvällen blev det middag på hotellet, var kul och ljuga lite med andra racers och arrangörer
Och idag åkte jag med Lillis till Åby garaget och hjälpte honom med att skruva isär Viper motorn.
Mest för att se om någe behövdes bytas ut, det mesta såg ok ut.
Posted: 30 Nov 2009, 02:25
by Ludde_
Denna är grym! och turbo placeringen är grymmare!
Posted: 04 Dec 2009, 19:04
by pro_mille
Ludde_ wrote:Denna är grym! och turbo placeringen är grymmare!
Tackar!
Idag lyfte vi ur motor och låda, Arvo hjälpte till
Lyfte ner Motown blocket mellan rambena sedan..
Nu kan jag måtta allt med det rätta blocket.
Nu är vi värda ett par öl tycker jag heh he...
Posted: 10 Dec 2009, 20:12
by pro_mille
Catchtanken börjar ta form.
Har svarvat distansringar till SX-pumpen.
Borrade 2st 6mm hål som rundgång från cathtanken.
Catchtanken är drygt 2liter stort framför SX-pumpen.
Ska ta och svarva till en anslutning Walbro förpumpen som ska sitta i framkant på catchtanken.
Posted: 11 Dec 2009, 03:39
by pro_mille
Blev även en liten beställning från SummitRacing igår kväll.
HowardCams rullkam 258grader in o 268grader ut vid 0.050" lyft, .600"lyft in o ut, 110grader lobeseparation.
HowardCams rullyftare.
AFE Power luftfilter 6tums anslutning 24tum lågnt.
CalCustom höga retro ventilkåpor.
FelPro ventikåpspackningar med stålinlägg och lite andra packningar.
TCI styrbox till 4L80E låda och TCI kabelhärva.
Hittade även en billig 4L80E låda härom veckan