Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
För att få bort cylindern från bromspedalen så tar du först och petar ut kanten på clipset medans du trycker den bakåt.
Sedan tar du "staven" som går igenom armen och pedalen och trycker ut och sidan.
Kanske inte den bästa förklaringen men du förstår nog om du kollar lite noga
Edit: Du ser den på bilden du tagit med förlängaren. Den är precis under förlängaren. Mässingsfärgad sak.
Sedan tar du "staven" som går igenom armen och pedalen och trycker ut och sidan.
Kanske inte den bästa förklaringen men du förstår nog om du kollar lite noga
Edit: Du ser den på bilden du tagit med förlängaren. Den är precis under förlängaren. Mässingsfärgad sak.
Aa såg var den satt och så men vet inte riktigt hur jag ska få loss den. Förstod mig inte på dem där brickorna men är det som du säger borde det inte vara något raketforskar-kunskap. Tack för hjälpen, får se hur de funkar!birro wrote:För att få bort cylindern från bromspedalen så tar du först och petar ut kanten på clipset medans du trycker den bakåt.
Sedan tar du "staven" som går igenom armen och pedalen och trycker ut och sidan.
Kanske inte den bästa förklaringen men du förstår nog om du kollar lite noga
Edit: Du ser den på bilden du tagit med förlängaren. Den är precis under förlängaren. Mässingsfärgad sak.

Glider E30 Touring -89 M20B27
Har vart dött här ett tag och de beror på att jag haft lite annat för mig och att jag varit slö att uppdatera.
Har iaf fortsatt vålda mig på takluckan och det är prio number uno just nu att få bort den. Kapat av samtliga 6 fästplattor som bilden visar nedan men tror att den fortfarande sitter punktad runt själva hålet i yttertaket och den verkar sitta fast med något "klet" runt om. En bild på mina vackra kapningar bjuder jag på:

Såhär vacker kan en kapskiva bli att se ut efter lite för hårt kapande *vissel*

Ett stycke vattenrör till min M5 motor landade också i förra veckan, bara grenrör som saknas nu till den. 920 kronor gick vattenröret på inkl. frakt, givetvis begagnat.

Sen har vi en liten uppföljare på bromscylindern, var ju bara "bulten" genom pedalen kvar och den satt kvar med en låsbricka som visas nedanför. De gäller alltså att böja ut "flärpen" och sedan trycka den bakåt, kan vara bra att veta om nån annan stackare ska lossa den för det är omöjligt att se något av den när den sitter på plats.

Sen kom bromscylindern av äntligen och gav mig plats åt ta bort det sista gummit runt torpeden.

And voilá! Även gummit borta nu

När jag tröttna på att jävlas med takluckan gav jag mig på att slipa bort limresterna av asfaltsmattan så det blir bra när man ska lacka över det där. Tog även loss locket från dräneringshålen, dem ska svettsas fast senare. Jämför med andra sidan:

Sen blev båda sidorna klara och större delen av "bänken" blev slipad.

De var väll i stort sett allt, ska skärpa mig med uppdateringarna igen
Har ni några bra tips om hur jag ska bli av med takluckan så är ni mer än välkomna att dela med er av dem!
Har iaf fortsatt vålda mig på takluckan och det är prio number uno just nu att få bort den. Kapat av samtliga 6 fästplattor som bilden visar nedan men tror att den fortfarande sitter punktad runt själva hålet i yttertaket och den verkar sitta fast med något "klet" runt om. En bild på mina vackra kapningar bjuder jag på:

Såhär vacker kan en kapskiva bli att se ut efter lite för hårt kapande *vissel*

Ett stycke vattenrör till min M5 motor landade också i förra veckan, bara grenrör som saknas nu till den. 920 kronor gick vattenröret på inkl. frakt, givetvis begagnat.

Sen har vi en liten uppföljare på bromscylindern, var ju bara "bulten" genom pedalen kvar och den satt kvar med en låsbricka som visas nedanför. De gäller alltså att böja ut "flärpen" och sedan trycka den bakåt, kan vara bra att veta om nån annan stackare ska lossa den för det är omöjligt att se något av den när den sitter på plats.

Sen kom bromscylindern av äntligen och gav mig plats åt ta bort det sista gummit runt torpeden.

And voilá! Även gummit borta nu

När jag tröttna på att jävlas med takluckan gav jag mig på att slipa bort limresterna av asfaltsmattan så det blir bra när man ska lacka över det där. Tog även loss locket från dräneringshålen, dem ska svettsas fast senare. Jämför med andra sidan:

Sen blev båda sidorna klara och större delen av "bänken" blev slipad.

De var väll i stort sett allt, ska skärpa mig med uppdateringarna igen

Har ni några bra tips om hur jag ska bli av med takluckan så är ni mer än välkomna att dela med er av dem!
Glider E30 Touring -89 M20B27
När jag såg att någon skrivit här tänkte jag antingen att jag har gjort nåt fel/dumt nu eller så är det någon som klagar på att jag latar migmbma wrote:hur gåre för dig i garaget det är tyst i tråden tycker jag:P

Men du har helt rätt, ska ut nu och ta lite bilder på vad som hänt senaste tiden då kameran har varit lite på krigsstigen och inte velat sammarbeta men kommer säkerligen en update ikväll!

Man tackar och bockar att du läser här iaf, man blir hedrad när folk sitter här och läser

Glider E30 Touring -89 M20B27
Håll i hatten nu! Det har hänt en fantastisk sak!
Min bil har gett födsel!!! Detta är vad jag har fått ur den!

Och ur det där hålet bakom fjäderbenstornet har man fått jucka och slita ur allt, tog mig en ca. 3 timmar totalt men fan vad är värt det, oj vad skönt att få ur eländet!

Det hela började med att jag "bara" skulle ta loss bromsservot som satt fast genom en kabelstam. Såg att den kabeln satt fast på typ 2 ställen i början sen märkte jag efter ett tag att den sitter ju fast på typ 10 ställen och med resten av härvan så då fick jag nog och börja slita ut det hela och hoppas allt skulle komma igenom hålet
Det hela resulterar i att min bil nu ser såhär fin ut i interiören


Men det är inte allt som har hänt utan jag har även kommit en bra bit på vägen för att få bort takluckan genom att såga bort alla fästningar som ska sitta runt hålet i yttertaket. Såhär ser det ut nu:

Så det borde vara att såga bort hörnen nu också och börja slita ned fanskapet!
Sen bjussar vi på en liten översiktsbild också

Förövrigt fick jag ett paket från PPF denna vecka med mina motorfästen och en camber/toe-sats så ska börja mecka lite med det inom snar framtid.
Annars ber jag om ursäkt för mina dåliga och få uppdateringar, tog en massa bilder under arbetetsgång men dem käka kameran upp så nu har jag fixat ett nytt minneskort till kameran och det verkar gå bättre så bara hålla tummarna att jag lyckas höja kvaliten i tråden några snäpp snart igen!
Min bil har gett födsel!!! Detta är vad jag har fått ur den!


Och ur det där hålet bakom fjäderbenstornet har man fått jucka och slita ur allt, tog mig en ca. 3 timmar totalt men fan vad är värt det, oj vad skönt att få ur eländet!

Det hela började med att jag "bara" skulle ta loss bromsservot som satt fast genom en kabelstam. Såg att den kabeln satt fast på typ 2 ställen i början sen märkte jag efter ett tag att den sitter ju fast på typ 10 ställen och med resten av härvan så då fick jag nog och börja slita ut det hela och hoppas allt skulle komma igenom hålet

Det hela resulterar i att min bil nu ser såhär fin ut i interiören



Men det är inte allt som har hänt utan jag har även kommit en bra bit på vägen för att få bort takluckan genom att såga bort alla fästningar som ska sitta runt hålet i yttertaket. Såhär ser det ut nu:

Så det borde vara att såga bort hörnen nu också och börja slita ned fanskapet!
Sen bjussar vi på en liten översiktsbild också

Förövrigt fick jag ett paket från PPF denna vecka med mina motorfästen och en camber/toe-sats så ska börja mecka lite med det inom snar framtid.
Annars ber jag om ursäkt för mina dåliga och få uppdateringar, tog en massa bilder under arbetetsgång men dem käka kameran upp så nu har jag fixat ett nytt minneskort till kameran och det verkar gå bättre så bara hålla tummarna att jag lyckas höja kvaliten i tråden några snäpp snart igen!
Glider E30 Touring -89 M20B27
Tack så mycket! Sådana vackra kommentarer gör att man orkar fortsätta... Nästan så man börjar rodnambma wrote:klat man följer din tråd mycket bra bilder och kul att läsa en tråd som denna håller du din standard så e ja helt klart nöjd hehe:P lycka till med ditt hjärte gull till bil nu=)


Glider E30 Touring -89 M20B27
Har jobbat som ett djur idag och lyckats få ned takluckan bland annat!
Började med att rycka ut själva luckan som var ivägen och irriterade mig

Sen efter lite kapande och tryckande fick jag ned baljan såhär långt innan jag märkte att jag varit lat med kapen och inte kommit helt igenom mittersta fäst-plattan på passagerarsidan.

Så fick helt enkelt vänta tills någon av päronen kom hem och hjälpa mig hålla upp den medans jag kapa sista biten. Men sen damp den enkelt ned i händerna på en och ut försvann den!

Detta var taket den lämnade efter sig:

Har börjat ytrosta så var kanske bra att man kan åtgärda det nu med lite slipning och roststoppare. Annars är taket en enkel plåtbit nu så är väldigt mjukt, får stadga upp det lite efter buren är på plats.

Ni som planerar att göra samma sak och ta ned hela baljan så måste ni kapa hela vägen runt hålet i yttertaket, även i bakkant då plåten är vikt runt en kant i baljan. Innan dess ska ni kapa bort dem 6 fästena som sitter vid A- B- och C-stolparna. Sedan är det bara trycka lite lätt och den börjar lossa runt om!
Annars så har jag även fortsatt att slippa bort limresterna av asfaltsmattan, damsugit interiören och städat garaget men det har jag tyvärr inga bilder på då kameran fortsätter jävlas med mig. Kommer säkerligen ny update imorgon då jag insett att jag måste börja jobba som ett djur för att få den klar tills våren
Började med att rycka ut själva luckan som var ivägen och irriterade mig

Sen efter lite kapande och tryckande fick jag ned baljan såhär långt innan jag märkte att jag varit lat med kapen och inte kommit helt igenom mittersta fäst-plattan på passagerarsidan.

Så fick helt enkelt vänta tills någon av päronen kom hem och hjälpa mig hålla upp den medans jag kapa sista biten. Men sen damp den enkelt ned i händerna på en och ut försvann den!

Detta var taket den lämnade efter sig:

Har börjat ytrosta så var kanske bra att man kan åtgärda det nu med lite slipning och roststoppare. Annars är taket en enkel plåtbit nu så är väldigt mjukt, får stadga upp det lite efter buren är på plats.

Ni som planerar att göra samma sak och ta ned hela baljan så måste ni kapa hela vägen runt hålet i yttertaket, även i bakkant då plåten är vikt runt en kant i baljan. Innan dess ska ni kapa bort dem 6 fästena som sitter vid A- B- och C-stolparna. Sedan är det bara trycka lite lätt och den börjar lossa runt om!
Annars så har jag även fortsatt att slippa bort limresterna av asfaltsmattan, damsugit interiören och städat garaget men det har jag tyvärr inga bilder på då kameran fortsätter jävlas med mig. Kommer säkerligen ny update imorgon då jag insett att jag måste börja jobba som ett djur för att få den klar tills våren

Glider E30 Touring -89 M20B27
Har pysslat en hel del idag också!
Började med att slipa klart interiören. Denna bild är tagen innan jag fortsatte slipningen för att demonstrera hur fint det blev med lite damsugning och utan elen

Sen slipade jag även rent taket från limrester och annat kladd samt att jag fick bort lite av den ytrost som börjat sätta sig i taket.

Rev även ut dräneringsrören. Gick bra mycket enklare än vad jag trodde... Trodde dem gick ut på undersidan av bilen och satt fast där men dem hängde bara löst där inne :S

En liten bild på bilen bjuder jag på!

Sen tog jag och slipade rent "takbalken" jag kapat loss och frigjorde den från resten av baljan. Ska åka och köpa lite färg och någon gummilist imorgon bland annat så ska jag slänga upp den där snart igen. Tänkte sätta gummi däremellan taket så inte taket vibrerar emot den där... Det skulle va mindre trevligt när ens öron är 20 cm bort

Hämtade också tillbaka min motorlyft från en polare nu på kvällen och lyfte ur motorn från hörnet så jag kan jobba lite på den innan jag ska provmontera den och växellådan för att se hur det passar. Innan de så kollade vi hur lådan passa och den satt rätt bra, ska köpa skruvar till den imorgon bara så blir det bra

Kommer bli ett fett paket att passa in
Imorgon ska jag åka runt på en shopping runda samt tvätta bilen inför Brostugan så tror inte jag kommer hinna mecka nåt imorgon. Kom gärna och träffa mig på Brostugan, leta efter en lång "fjortis" med vad jag vill kalla lite skäggväxt så är ni i hamn
Började med att slipa klart interiören. Denna bild är tagen innan jag fortsatte slipningen för att demonstrera hur fint det blev med lite damsugning och utan elen


Sen slipade jag även rent taket från limrester och annat kladd samt att jag fick bort lite av den ytrost som börjat sätta sig i taket.

Rev även ut dräneringsrören. Gick bra mycket enklare än vad jag trodde... Trodde dem gick ut på undersidan av bilen och satt fast där men dem hängde bara löst där inne :S

En liten bild på bilen bjuder jag på!

Sen tog jag och slipade rent "takbalken" jag kapat loss och frigjorde den från resten av baljan. Ska åka och köpa lite färg och någon gummilist imorgon bland annat så ska jag slänga upp den där snart igen. Tänkte sätta gummi däremellan taket så inte taket vibrerar emot den där... Det skulle va mindre trevligt när ens öron är 20 cm bort


Hämtade också tillbaka min motorlyft från en polare nu på kvällen och lyfte ur motorn från hörnet så jag kan jobba lite på den innan jag ska provmontera den och växellådan för att se hur det passar. Innan de så kollade vi hur lådan passa och den satt rätt bra, ska köpa skruvar till den imorgon bara så blir det bra


Kommer bli ett fett paket att passa in

Imorgon ska jag åka runt på en shopping runda samt tvätta bilen inför Brostugan så tror inte jag kommer hinna mecka nåt imorgon. Kom gärna och träffa mig på Brostugan, leta efter en lång "fjortis" med vad jag vill kalla lite skäggväxt så är ni i hamn

Glider E30 Touring -89 M20B27
Ok, detta är lite vad som hänt dem senaste dagarna:
Började med att köpa en del prylar. Från Mekonomen köpte jag 5 liter underredsmassa, roststopp, blank vit för närmare 600 kr.
Från Biltema blev det något som hette dampapp bitumen (det är en tunn gummiliknande matta för att minimera vibrationer) för 50 kr och en "lastspännare" med 2000 kg's styrka till motorlyften för att minimera risken att man skulle tappa en motor
Den gick för 120 kr.
Sen har jag beställt bultar/skruvar från BMW till växellådan och vattenröret.
I garaget har jag dock inte hunnit med mycket senaste dagarna, har haft mycket annat pyssel för mig.
Men jag håller på att passa in dem nya motorfästena. Lite speciell konstruktion då det innebär att motorfästena ska fästas längre bak på motorn (=motorn ska komma längre fram än i en M5). Den ena sidan som visas ned är klar, den var lätt att jobba på. Till höger om det nya fästet är original fästet på originalpunkten.

Den andra sidan är däremot mycket bökigare, ont om plats och en del saker som måste tas bort och sättas tillbaka igen för att få dem på plats. Återigen med gamla fästet kvar:

Sen har jag lagt roststopp på takbalken som ska tillbaka och sen blir det färg på den då det är svårt att få den snygg när den sitter på plats där i taket sen.

Förövrigt fyllde jag 19 bast igår vilket innebär att baksmällan är ett faktum, men jäkla vilken kul kväll det blev
Till råga på allt fick jag en present som ni kommer gilla lika mycket som jag, ett bidrag till en ny kamera! Så ska ta och fixa mig en systemkamera och börja ge lite högklassiga bilder här
Nu ska jag iväg och träffa lite polare igen men på måndag lär det börja hända lite i garaget som vanligt
So long!
Började med att köpa en del prylar. Från Mekonomen köpte jag 5 liter underredsmassa, roststopp, blank vit för närmare 600 kr.
Från Biltema blev det något som hette dampapp bitumen (det är en tunn gummiliknande matta för att minimera vibrationer) för 50 kr och en "lastspännare" med 2000 kg's styrka till motorlyften för att minimera risken att man skulle tappa en motor

Den gick för 120 kr.
Sen har jag beställt bultar/skruvar från BMW till växellådan och vattenröret.
I garaget har jag dock inte hunnit med mycket senaste dagarna, har haft mycket annat pyssel för mig.
Men jag håller på att passa in dem nya motorfästena. Lite speciell konstruktion då det innebär att motorfästena ska fästas längre bak på motorn (=motorn ska komma längre fram än i en M5). Den ena sidan som visas ned är klar, den var lätt att jobba på. Till höger om det nya fästet är original fästet på originalpunkten.

Den andra sidan är däremot mycket bökigare, ont om plats och en del saker som måste tas bort och sättas tillbaka igen för att få dem på plats. Återigen med gamla fästet kvar:

Sen har jag lagt roststopp på takbalken som ska tillbaka och sen blir det färg på den då det är svårt att få den snygg när den sitter på plats där i taket sen.

Förövrigt fyllde jag 19 bast igår vilket innebär att baksmällan är ett faktum, men jäkla vilken kul kväll det blev

Till råga på allt fick jag en present som ni kommer gilla lika mycket som jag, ett bidrag till en ny kamera! Så ska ta och fixa mig en systemkamera och börja ge lite högklassiga bilder här

Nu ska jag iväg och träffa lite polare igen men på måndag lär det börja hända lite i garaget som vanligt

So long!
Glider E30 Touring -89 M20B27