Page 6 of 7

Posted: 15 Apr 2009, 09:11
by Bmwandreas
Vision79 wrote:Man har tänkbart längre ramptider på en turbobil under ett pull för att man inte ska tömma växeln för snabbt, sedan finns det ju trix för att få snygga bromspapper oxå med peakeffekt, ang. Rullar så funkar det kanon så länge det spänns korrekt, för det finns bilar som bromsat massor mer på likadana bänkar.

Ivars vad har du för % diffverkan, tänkte den kanske började enhjula i bänken?


Hur gör man för att få mer peak effekt på papper? Är jävligt nyfiken.

Posted: 15 Apr 2009, 17:35
by no1_martin
Bmwandreas wrote:
Vision79 wrote:Man har tänkbart längre ramptider på en turbobil under ett pull för att man inte ska tömma växeln för snabbt, sedan finns det ju trix för att få snygga bromspapper oxå med peakeffekt, ang. Rullar så funkar det kanon så länge det spänns korrekt, för det finns bilar som bromsat massor mer på likadana bänkar.

Ivars vad har du för % diffverkan, tänkte den kanske började enhjula i bänken?


Hur gör man för att få mer peak effekt på papper? Är jävligt nyfiken.


Brukar man inte skilja på statisk och dynamisk effekt. Kollar man på Esterellagubbarna (chipptrim) så kan jag tänka mig att deras bromsningar går ut på att hålla ungeför rätt vartal med så svala grejer som möjligt och göra en kort fullgasning och få en toppeffekt. Men mera rättvist är väll att börja på ett lågt vartal och sedan ge benet hela vägen och gärna repetera en eller ett par gånger för att bekräfta effekt även när det börjar bli värme i bitarna. detta gäller väll både broms och accelerationsrulle? eller tänker jag fel :roll:

Posted: 15 Apr 2009, 17:53
by no1_martin
no1_martin wrote:
Bmwandreas wrote:
Vision79 wrote:Man har tänkbart längre ramptider på en turbobil under ett pull för att man inte ska tömma växeln för snabbt, sedan finns det ju trix för att få snygga bromspapper oxå med peakeffekt, ang. Rullar så funkar det kanon så länge det spänns korrekt, för det finns bilar som bromsat massor mer på likadana bänkar.

Ivars vad har du för % diffverkan, tänkte den kanske började enhjula i bänken?


Hur gör man för att få mer peak effekt på papper? Är jävligt nyfiken.


Brukar man inte skilja på statisk och dynamisk effekt. Kollar man på chipptrimmarnas uppgifter om effekt så kan jag tänka mig att deras bromsningar går ut på att hålla ungefär rätt vartal med så svala grejer som möjligt och göra en kort fullgasning och få en toppeffekt. Men mera rättvist är väll att börja på ett lågt vartal och sedan ge benet hela vägen och gärna repetera en eller ett par gånger för att bekräfta effekt även när det börjar bli värme i bitarna. detta gäller väll både broms och accelerationsrulle? eller tänker jag fel :roll:

Posted: 15 Apr 2009, 18:09
by Bmwandreas
Du har helt rätt. Statisk effekt blir oftast högre..

Posted: 15 Apr 2009, 20:19
by Karel021
de ja mena med att dom mäter på olika sätt e lite miss formulerat av mig.


de ja mena är att dom lägger på olika belastning beroende på om de är na bil eller turbo bil.. men de kanske man gör i en vanlig bromsbänk oxå?


ps.. ja är ingen bromsbänk expert.. ja tycker bara att de är lustigt att de diffar så mycket på effekt från bil till bil

Posted: 15 Apr 2009, 20:27
by Bmwandreas
På rullar så lägger man inte på belastningen, det är själva vikten i rullen som är belastningen.

Posted: 15 Apr 2009, 21:00
by Karel021
Bmwandreas wrote:På rullar så lägger man inte på belastningen, det är själva vikten i rullen som är belastningen.



ne precis.. typ som vm bänk ?

men på dynodynamics så bromsar man väl upp rullarna.. lr?

Posted: 15 Apr 2009, 21:05
by Bmwandreas
Nä det är jag ganska säker på att man inte gör. Man använder bara magnetbromsen när man vill bromsa på ett visst varvtal och mappa där.

Posted: 15 Apr 2009, 21:27
by Vision79
Bmwandreas wrote:
Vision79 wrote:Man har tänkbart längre ramptider på en turbobil under ett pull för att man inte ska tömma växeln för snabbt, sedan finns det ju trix för att få snygga bromspapper oxå med peakeffekt, ang. Rullar så funkar det kanon så länge det spänns korrekt, för det finns bilar som bromsat massor mer på likadana bänkar.

Ivars vad har du för % diffverkan, tänkte den kanske började enhjula i bänken?


Hur gör man för att få mer peak effekt på papper? Är jävligt nyfiken.


Ja man mappar den så såklart ;) 1 pull kan nog många bilar klara där kapaciteten är maxad på alla parametrar ..ja menar ja har sett en del papper där max effekten/vridet finns över ett väldigt litet register där JAG anser att man har kunnat mappat på ett annat sätt för att få högre medeleffekt ist för en "dynoqueen" mappning

Posted: 15 Apr 2009, 21:37
by HULTA
Vision79 wrote:
Bmwandreas wrote:
Vision79 wrote:Man har tänkbart längre ramptider på en turbobil under ett pull för att man inte ska tömma växeln för snabbt, sedan finns det ju trix för att få snygga bromspapper oxå med peakeffekt, ang. Rullar så funkar det kanon så länge det spänns korrekt, för det finns bilar som bromsat massor mer på likadana bänkar.

Ivars vad har du för % diffverkan, tänkte den kanske började enhjula i bänken?


Hur gör man för att få mer peak effekt på papper? Är jävligt nyfiken.


Ja man mappar den så såklart ;) 1 pull kan nog många bilar klara där kapaciteten är maxad på alla parametrar ..ja menar ja har sett en del papper där max effekten/vridet finns över ett väldigt litet register där JAG anser att man har kunnat mappat på ett annat sätt för att få högre medeleffekt ist för en "dynoqueen" mappning



de du kallar dynoqueen mappning är i många fall inte helt oundvikligt då du ex,har ett stort överlapp på dina kamaxlar/kamaxel vilket oftast kan medföra en hög topp effekt vid högt varv, dock inte alltid

Posted: 15 Apr 2009, 22:53
by Bäckis
Hur mappar man fram högre medeleffekt då? Du kanske har några ovärderliga tips du kan bidra med för att vi ska kunna få edge på konkurensen? 8)

Vi justerar alltid kamaxlar för att hålla en hög effekt över ett brett varvtalsområde. Finns det några exempel på kurvor där man har en hög peakeffekt på ett högt varvtal och dålig medeleffekt där bilen bromsats här?

En högst alldaglig kurva på bilar justerade här ger max effekt och ligger kvar där över några tusen varv.

Ex:

Image

Posted: 16 Apr 2009, 12:13
by robbz
det var ett jävla tjaffs om det här!! :?:
herregud, huvudsaken är väl att biljäveln går bra, och det gör den bevisligen.

grattis ivars.
/mvh

Posted: 16 Apr 2009, 12:37
by Bäckis
Ivars kommer inte göra vare sig själv eller någon annan besviken. Det kommer gå fort, jag är 100% säker.

Posted: 16 Apr 2009, 13:56
by Ripper
robbz wrote:det var ett jävla tjaffs om det här!! :?:
herregud, huvudsaken är väl att biljäveln går bra, och det gör den bevisligen.

grattis ivars.
/mvh
WORD!

Bilen verkar ju sjuk, låt alla som inte tror de stå med lång näsa på strippen i sommar när de blir 402m svarta spår :twisted:

Posted: 16 Apr 2009, 15:06
by Tingsdalsracer
Vision79 wrote:
Bmwandreas wrote:
Vision79 wrote:Man har tänkbart längre ramptider på en turbobil under ett pull för att man inte ska tömma växeln för snabbt, sedan finns det ju trix för att få snygga bromspapper oxå med peakeffekt, ang. Rullar så funkar det kanon så länge det spänns korrekt, för det finns bilar som bromsat massor mer på likadana bänkar.

Ivars vad har du för % diffverkan, tänkte den kanske började enhjula i bänken?


Hur gör man för att få mer peak effekt på papper? Är jävligt nyfiken.


Ja man mappar den så såklart ;) 1 pull kan nog många bilar klara där kapaciteten är maxad på alla parametrar ..ja menar ja har sett en del papper där max effekten/vridet finns över ett väldigt litet register där JAG anser att man har kunnat mappat på ett annat sätt för att få högre medeleffekt ist för en "dynoqueen" mappning


Vilken brevkurs har du nu gått Vision:)

Posted: 16 Apr 2009, 16:12
by Vision79
Bäckis wrote:Hur mappar man fram högre medeleffekt då? Du kanske har några ovärderliga tips du kan bidra med för att vi ska kunna få edge på konkurensen? 8)


Ja ni verkar inte ha några problem att få hög medeleffekt..det är väll det tråden handlar om till stor del?

Posted: 16 Apr 2009, 16:19
by cerveza
Jag känner tommy på TS och snackade med han idag.

han tyckte att de flesta var väldigt trevliga och bra att snacka med.

att folk förväntar sig att man ska göra ett 100% jobb med att köra alla bilarna speciellt sånna som ivars monster bmw får nog tänka om, hade där bara varit bra luft, greppvänliga däck eller tid att lägga på att göra en ordentlig fastspänning i rullarna så hade han klart fått många fler hk.

dyno dynamic rullarna är av väldigt bra kvalitet, det är roligt med allt folk som bara snackar en massa skit om allt annat än just där DOM har bromsat, alla andra siffror än den bänken ljuger och ger för mkt hk.
under alla år jag varit nere och både bromsat och tittat på både original bilar som lätt till tok trimmade så har deras bänk visat rättvisa resultat, sålänge folk inte kommer med 18-19" lågprofilare med 600hk under huven och tror att dom inte kommer få hjulspinn eller att man inte måste dra åt bilen hårdare för att motverka hjulspinnet, därav friktionsförluster.

men vill man ha rättvisa och inga glädje hästar så är TS bänken att varmt rekomendera, sålänge man själv tar ansvaret för att inte ha gammla backelit puckar och slirande koppling för att sedan skylla allt på bromsaren och rullarna.

Det som var ganska komiskt var att där var framme nån som precis köpt bänk och gått en kurs om det skulle förklara hur det fungerar och ger direktiv till en person som snart bromsat 6500st bilar, visst har man rätt att disskutera saker, men ibland blir det bara pinnsamt.




Mvh Mattias