Page 6 of 8
Posted: 20 Feb 2008, 18:27
by kopi
hur många hk kan man köra på ett sånt där adaptergrenrör om man har typ en hx40?
Posted: 20 Feb 2008, 18:43
by P.Herrdahl
kopi wrote:hur många hk kan man köra på ett sånt där adaptergrenrör om man har typ en hx40?
400 ska väl kunna gå innan limporna stryper allt för mycket.
Posted: 20 Feb 2008, 19:57
by Micke johansson
lät klent
500 går fint , ett Xspower gay rör funka lika bra bara man inte har överdrivet mycket mottryck
Posted: 20 Feb 2008, 22:34
by peppe
Ska göra nippel och mäta mottryck nu på denna abrovink till grenrörs lösning och jag tror nog man blir förvånad hur långt det lär räcka med.
Nu sitter det ju 14cm^2 hus skulle haft en med 22cm^2 hus om det börjar bli för mycket tryck för att se om det lättar lite.
F.ö. så tror jag inte motorn är direkt överkänslig med std kamaxel eller med z45:an ingen av dom har ju monster överlapp direkt, ska utforskas återkommer. (problemet är små spridare så jag kommer inte kunna testa nu i vår)
Mvh
Posted: 21 Feb 2008, 23:26
by Ecke
Slänger upp 2 bilder till från adapterhistorien.
Peppe in action
Punktat
Posted: 23 Feb 2008, 10:36
by peppe
Ska nog byta jude glaset på svetsmasken så man slipper vara 1cm från objektet man svetsar för att se vad man gör
Idag ska jävuln få sig lite jobb igen. Igår var det Hockey istället för mek och det var totalt ovärt för Löven spelade som äkta jävla sopor. Var så förbannad på dom igår att mitt blödande magsår blev 1x1m stort.
Tänket sätta Micke och Erik om han nu inte är för bakis i att jobba lite på bilen så ska jag och farsan ta hand om 16v motorn, leka fysiker igen.
Updaterar senare
Posted: 23 Feb 2008, 15:56
by peppe
Ja idag så har vi bytt ut alla pinnbultar som var av, tur farsan hjälpte oss med ena sega jäveln som var helt av, jag hade iaf inte tålamodet.
Sedan så dopade vi orginal grenröret så den fick avgastemp, det kan ju vara bra att ha.
Generator och skit sitter även på motorn, nu saknas bara termostathus, fördelare och lite slangar
Direkt jag får wg'n med posten så kommer vi göra klart den biten då går det att lyfta ur 320 motorn, ta fördelare till nya maskin sedan hinka ned den. Just de ja ska köpa nipplar och rör för att mäta mottryck också så vi får göra "grenröret" helt klart.
Ikväll blir det kanske öl
Mvh
Posted: 24 Feb 2008, 11:42
by Christian Lindén
börjar bli lite väl seriöst för isen nu?? ni har ju snart missat den sesongen också! blire edps Piteå 2kg ladd och slicks?
Posted: 24 Feb 2008, 12:11
by peppe
Ja det blir aldrig någe isåka, får vi råd med ett par slicks blir det ju EDPS och ja, maxxa söndedr hx40in
Posted: 24 Feb 2008, 14:24
by Christian Lindén
är det inte fantastiskt hur alla projekt har en tendens att barka
Posted: 24 Feb 2008, 22:04
by Micke johansson
Nähä
Det går nog inte att komma i från ^^
Posted: 26 Feb 2008, 21:10
by peppe
Blev bara en snabbis idag då Micke skulle hinna med och plugga och jag och Hjelt är för lata för att jobba utan service Micke
haha.
EGT'n är iaf på platts och den mäter endast 1 cylinder synd att jag inte hade råd med 5st till och värsta flashiga mätaren för det är ju katastofalt att inte logga 6x egt's på en snik maskin, eller hur var det?
Så här får placeringen bli, går nog att få dit annat luftfilter utan problem också den dagen det mäktiga svampfiltret har gjort sitt
Självklart är rören pulssplittade hela vägen samt med skiljevägg i kollektorn. Möjligheten att testa ett 16cm^2 hus finns om mottrycket skulle kliva upp då man vill snyta på.
Men tanken att bygga om till T4:a fläns och ännu större hus finns också, stryper limporna mycket så får man väll öppna upp i kanel bullen. Då z45:an och e85 hittar i tanken blir det att försöka krana så mycket som möjligt med adaptergrenrör.
Tanken är 1:1 förhållande på laddtryck och mottryck det är satt som riktvärde, där bottnar prylarna. så det kan bli kul att forska senare i höst / vinter när det nu blir.
Ändå så är inte Z45:an som är så snäll känslig för mottryck men 1:1 känns som ett bra värde då har man något att utgå ifrån då man ska forska.
Hur långt orkar ett apdater rör liknande detta tror vi?
Mvh
Posted: 26 Feb 2008, 21:11
by Bmwandreas
2:1 blir nog bra i mottryck:)
Posted: 26 Feb 2008, 21:15
by peppe
Du menar att jag bjuder på veckans tankevurpa eller är det bara vad ni brukar köra med för tolleranser?
Posted: 26 Feb 2008, 21:18
by Bmwandreas
Var inte rädd för mottryck, enda chansen att få bra respons och långt register.
Spikar ändå inte på E85.
Posted: 26 Feb 2008, 21:21
by peppe
Ja det stämmer säkert, som sagt E85 är ju främmande för många här uppe i mina trakter. Men det kommer ju den dagen jag rammlar över några nya spridare.
Mottryck lär maskin vara relativt okänslig för som sagt redan på BF, men bara för mätandet och forskandes skull så hade det varit intressant att se. Men jag kan ju avrapportera på båda förhållandena
Posted: 04 Mar 2008, 21:35
by peppe
Nu är maskin i stort sett klar och väntar bara på byta ut den sletna 320i motorn. Får se när tid finnes, pappa jobbar hårt på båtmotorn och jag kommer backaup honom på kvälls tid också
Blev riktigt bra faktiskt. Började dock nojja idag då vi höll på med 16v maskinen, tänkte på då vi dunka in kolvarna i 2.7:an.
Risken finns att jag slog av en ring på 4:ans kolv då vi stoppade i dom. Vevlagret rammlade lös från staken i samma veva som kan smällde ner skiten, först var jag säker på att det var ringen i någon hundradel tills jag såg lagret komma ur motorn.
Men, den kan ju ha gått men blev mörkat av lagret. Näe fy sjutton man ska inte ha kolvrings kompressor modell jutserbar, man ska ha efter fasta mått som vi har till v8:an, sååå bra.
Det lär märkas då vi lägger på lite tryck om den är hel eller inte. Annars får vi lyfta upp och byta, enkelt