SNYTMYTEN #2 och dom 3 krigarna.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

hur många hk kan man köra på ett sånt där adaptergrenrör om man har typ en hx40?
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

kopi wrote:hur många hk kan man köra på ett sånt där adaptergrenrör om man har typ en hx40?


400 ska väl kunna gå innan limporna stryper allt för mycket.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

lät klent :) 500 går fint , ett Xspower gay rör funka lika bra bara man inte har överdrivet mycket mottryck
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ska göra nippel och mäta mottryck nu på denna abrovink till grenrörs lösning och jag tror nog man blir förvånad hur långt det lär räcka med.

Nu sitter det ju 14cm^2 hus skulle haft en med 22cm^2 hus om det börjar bli för mycket tryck för att se om det lättar lite.

F.ö. så tror jag inte motorn är direkt överkänslig med std kamaxel eller med z45:an ingen av dom har ju monster överlapp direkt, ska utforskas återkommer. (problemet är små spridare så jag kommer inte kunna testa nu i vår)

Mvh
User avatar
Ecke
Posts: 37
Joined: 21 Nov 2005, 09:06
Contact:

Post by Ecke »

Slänger upp 2 bilder till från adapterhistorien.

Image
Peppe in action ;)

Image
Punktat
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ska nog byta jude glaset på svetsmasken så man slipper vara 1cm från objektet man svetsar för att se vad man gör :)

Idag ska jävuln få sig lite jobb igen. Igår var det Hockey istället för mek och det var totalt ovärt för Löven spelade som äkta jävla sopor. Var så förbannad på dom igår att mitt blödande magsår blev 1x1m stort.

Tänket sätta Micke och Erik om han nu inte är för bakis i att jobba lite på bilen så ska jag och farsan ta hand om 16v motorn, leka fysiker igen.

Updaterar senare :)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja idag så har vi bytt ut alla pinnbultar som var av, tur farsan hjälpte oss med ena sega jäveln som var helt av, jag hade iaf inte tålamodet.

Sedan så dopade vi orginal grenröret så den fick avgastemp, det kan ju vara bra att ha.

Generator och skit sitter även på motorn, nu saknas bara termostathus, fördelare och lite slangar :)


Direkt jag får wg'n med posten så kommer vi göra klart den biten då går det att lyfta ur 320 motorn, ta fördelare till nya maskin sedan hinka ned den. Just de ja ska köpa nipplar och rör för att mäta mottryck också så vi får göra "grenröret" helt klart.

Ikväll blir det kanske öl :)

Mvh
User avatar
Christian Lindén
Posts: 39
Joined: 20 Oct 2006, 13:31
Location: Piteå

Post by Christian Lindén »

börjar bli lite väl seriöst för isen nu?? ni har ju snart missat den sesongen också! blire edps Piteå 2kg ladd och slicks? :D
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja det blir aldrig någe isåka, får vi råd med ett par slicks blir det ju EDPS och ja, maxxa söndedr hx40in :D
User avatar
Christian Lindén
Posts: 39
Joined: 20 Oct 2006, 13:31
Location: Piteå

Post by Christian Lindén »

är det inte fantastiskt hur alla projekt har en tendens att barka :D
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

Nähä :) Det går nog inte att komma i från ^^
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Blev bara en snabbis idag då Micke skulle hinna med och plugga och jag och Hjelt är för lata för att jobba utan service Micke :) haha.

EGT'n är iaf på platts och den mäter endast 1 cylinder synd att jag inte hade råd med 5st till och värsta flashiga mätaren för det är ju katastofalt att inte logga 6x egt's på en snik maskin, eller hur var det? :)



Image

Så här får placeringen bli, går nog att få dit annat luftfilter utan problem också den dagen det mäktiga svampfiltret har gjort sitt :)

Självklart är rören pulssplittade hela vägen samt med skiljevägg i kollektorn. Möjligheten att testa ett 16cm^2 hus finns om mottrycket skulle kliva upp då man vill snyta på.

Men tanken att bygga om till T4:a fläns och ännu större hus finns också, stryper limporna mycket så får man väll öppna upp i kanel bullen. Då z45:an och e85 hittar i tanken blir det att försöka krana så mycket som möjligt med adaptergrenrör.

Tanken är 1:1 förhållande på laddtryck och mottryck det är satt som riktvärde, där bottnar prylarna. så det kan bli kul att forska senare i höst / vinter när det nu blir.

Ändå så är inte Z45:an som är så snäll känslig för mottryck men 1:1 känns som ett bra värde då har man något att utgå ifrån då man ska forska.

Hur långt orkar ett apdater rör liknande detta tror vi?

Mvh
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

2:1 blir nog bra i mottryck:)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Du menar att jag bjuder på veckans tankevurpa eller är det bara vad ni brukar köra med för tolleranser? :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Var inte rädd för mottryck, enda chansen att få bra respons och långt register.

Spikar ändå inte på E85.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja det stämmer säkert, som sagt E85 är ju främmande för många här uppe i mina trakter. Men det kommer ju den dagen jag rammlar över några nya spridare.

Mottryck lär maskin vara relativt okänslig för som sagt redan på BF, men bara för mätandet och forskandes skull så hade det varit intressant att se. Men jag kan ju avrapportera på båda förhållandena :)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Nu är maskin i stort sett klar och väntar bara på byta ut den sletna 320i motorn. Får se när tid finnes, pappa jobbar hårt på båtmotorn och jag kommer backaup honom på kvälls tid också :)

Image

Blev riktigt bra faktiskt. Började dock nojja idag då vi höll på med 16v maskinen, tänkte på då vi dunka in kolvarna i 2.7:an.

Risken finns att jag slog av en ring på 4:ans kolv då vi stoppade i dom. Vevlagret rammlade lös från staken i samma veva som kan smällde ner skiten, först var jag säker på att det var ringen i någon hundradel tills jag såg lagret komma ur motorn.

Men, den kan ju ha gått men blev mörkat av lagret. Näe fy sjutton man ska inte ha kolvrings kompressor modell jutserbar, man ska ha efter fasta mått som vi har till v8:an, sååå bra.

Det lär märkas då vi lägger på lite tryck om den är hel eller inte. Annars får vi lyfta upp och byta, enkelt :)
Post Reply