e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

va vare för fel när den gick så tungt då?hade du tändstiften i?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

moonzhine wrote:hade du tändstiften i?


Låter som det.. :D

Nice bygge förövrigt! En fråga bara, behövde du slipa ur något för startmotorn? Eller funkade det ändå?
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Upp med ventilkåpan och la om kammarna, i med olja och vevade runt.

Tackar!

Behövde inte slipas något. Satt i något mindre bultar till startmotor så den kom ner en mm eller två.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Image

Dragit klart tryckrören.

Dumpen kommer att hamna där rörbiten fattas.


Plockat ner insuget ska in med några vacuum anslutningar större spridare och plugga tomgångsmotorn.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Image

Några vakumanslutningar

Image

Pluggat uttaget för tomgångsmotorn

Image

Toby skruvar grenrör


Startade upp den med turbo idag utan lmm och tomgångsmotor så att få den gå på tomgång existerade inte, men allt verkar funka bra änsålänge.

Image

Varför finns det två anslutningar på dumpen? Kopplade den över grövre till insuget. Vad är den andra till?
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Vågar man dra ut en sväng med orginal styrsystem samt spridare med minsta möjliga ladd ?
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Varför riskera något?
Det är ju ändå bara slask på vägarna!

Gör upp en tid med Emil istället så du får sprutet inkopplat och kan använda bilen..
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Tanken var dock bara att knuffa bilen ur garaget och rulla runt kvarteret. Kolla efter ev läckor osv.

Då avvaktar jag.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Börjat smida avgassystem.

Image

Funderade lite på ljuddämpningen. Frågan är om det låter förmycket med en singel på slutet.

Spanat på denna http://www.nitroz.se/apple/ den översta. Montera denna i mitten och raka rör ut från den.
User avatar
bmwHolmberg
Posts: 346
Joined: 02 Apr 2006, 21:45
Location: Skellefteå

Post by bmwHolmberg »

En stor på slutet brukar bli behagligt
www.rakaror.se har fina dämpare!
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Blivit lite gjort.

Avgassystemet är klart, återstår helsvetsning. Blev en rejäl 3" slutdämpare från Apple.


Plockade ner bakvagnen.

Image
Image


Några bussningar påväg bort.

Image
Image

Skall slipas upp, få lite färg sedan montera lite flashiga powerflexbussningar.


Lyckades självklart knäcka krängningshämmaren, någon som har en över?

Image


Här skall det på förstärkningsplattor från m3 3.2. Verkar som tidigare ägare gjort en lagning av ett av fästet.

Image

Sen skall främre diffbulten gängas upp till m16, bara jag får tag i en bromsad diff, ev att man svetsar ihop den jag har tills man lyckas ragga upp en.

Monterat oljetryckskontakt på oljefördelningsblocket på oljefilterhuset. Några förslag om vart man ska sätta oljetempen?

Det mesta klart i motorrummet, så nu står m50in redo för laddtryck.
Image
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

Jag gillar din budget.. 25k :) jojjo
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Ja tyvärr blir det nog aningen mer utlagt i slutändan
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

här händer det grejer :) angående din krängningshämmare så är det ju bara stabilisatorstaget som har gått av och det kan man ju köpa nytt för några kronor
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Börjar närma sig nu.

Slipat upp bakvagnen sen fått lite silikonbaserad färg och smällt i powerflexbiussningar.

Image

Den kända bulten till diffen ska bytas ut mot en m16. Svarvade en plastbussning till denna.

Image

Orginalet var böjd redan med orginaleffekten.

Image

Förstärkningsplattorna fastsvetsade i bilen, ett helvette att svetsa. Se till att rengöra ordentligt innan.

600 kr för plattorna. 2 st nya stabilistatorstag till krängningshämmaren

Image

Image

Kopplat in laddtryck oljetryck och oljetemp. Drogs genom torpedväggen bakom handskfacket där batterikabeln går. Strömmen togs från ciggaretttändar lampan.

Image


Sen har Emil börjat kopal in vemssprutet.
Utgår från orginalhärvan.

Image

Image

Image

Image


Image

Funderar på att svetsaihop diffen, sen skall balvagnen upp och göra klart fästen för ljuddämparen.
Last edited by ippe on 29 Mar 2008, 10:16, edited 1 time in total.
Erik_
Posts: 49
Joined: 05 Sep 2007, 08:08

Post by Erik_ »

ser riktigt bra ut! hur gör du med jordkablarna till vemset?, använder du dem som finns i orginalhärvan eller dras de nya?
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

Man måste sy ihop jordarna, då de går kors och tvärs till olika givare,
drar ihop dessa + en extra jordkabel och sedan grenar ut till de 4 jordanslutningarna på vemset
grenar därefter in triggerns jordkabel lite närmare signaljord på boxen för att vara säker att jag inte får in några störningar..
Post Reply