Pelko - 320 E30 M50B25 Turbo - ALLT TILL SALU.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Lilla svarta är varvräknarn, dom tjocka gröna eller iaf en av dom har jag för mig är +12 med tändning på, grön/lila till soppapumpen tror jag.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Dracula edition på m50:n :P
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Holmerg: Tack :)

Amplify: Har härjat där i 4 år, dock har vi två garage utanför detta som är osilerade och där inne ligger allt det du nämnde ;) Bakom E30n ligger också äckligt mycket skit, tur att det inte syns. El är kul när man förstår :D

Nisse: Tack, ska kika mer på det. Fick ett par bra länkar på Z.

Bosse: Ingen bling bling här inte ;)

mvh Mathias
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tack Philip, det gick inget vidare då ungen hade ljugit för sin pappa eller liknande om massa fakta om moppen för att dem skulle komma och kolla, att den vart org osv när den inte var det. Hans pappa förstod inte mycket när jag sa hur det stod till, dem var alltså aldrig ens här.

Idag fixade jag lite till. Kapade bort batterihyllan och i samband med det hittade jag ett stort rosthål som jag sedan lagade. Jag lagade även ett rosthål på passagerarsidan fram. Utöver detta monterade jag lite mer småsaker på motorn samt kapade en balk i fronten och började måtta för min überstora IC. Först nu, provmonterad på bilen ser jag hur liten den är, dock kommer den nog funka utmärkt första året.

Bilder:

Batterihyllan.
Image

Kapa lite.
Image

Image

Såhär blev det med den bortkapad.
Image

Rosten mellan fjädertorn och torpedvägg.
Image

Lagad.
Image

Rosten i golvet på passagerarsidan.
Image

Även den lagad.
Image

Pluggade igen lite småhål i torpeden också.
Image

Min mega-IC provmonterad, blir en fyrkantsprofil på den nedre delen sedan också. Den kommer mycket högre upp sedan, se nästa bild.
Image

Allt under det röda sträcket skall kapas, sedan ska hela paketet flyttas upp såpass mycket.
Image

Fästet.
Image

Motorn med vattenpump, trigger och annat småplock ihopmonterat.
Image

Hade glömt av hur den egentligen ser ut så jag slängde på lite kläder.
Image

Sedan vill jag även visa våran grymma röksug, den sög upp all rök när vi svetsade. En av de bästa investeringarna i garaget :)
Image

mvh Mathias
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Du hittade inga längre bultar till intercoolern eller ? :lol:
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Hehe detta var dem enda som passade i gängan. Blir nog kortare när det monteras för gott :D

mvh Mathias
User avatar
B!ffen
Posts: 281
Joined: 23 Dec 2006, 16:29
Location: Mariestad

Post by B!ffen »

Fy fan Pelko... Mycket roligt att se att de rör på sig... Om de gjorde de för mig med :(... Fortsätt jobba så :D

Mvh
/ Stefan Svensson i Mariestad

# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Projekt]
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Kaross]
# VW Passat 1,9 TDI -98 [Brukis]

0708-395696
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

varför gjorde du så med viscokopplingen? är väl bra mkt lättare att skruva lös den..=)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Om du menar på den där stora bulten mellan remskivan och viskon så var det omöjligt, kunde ju inte låsa hjulet? :D

mvh Mathias
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

hehehe, den är felgängad också :) sen tar du bara nå gammal rem och drar runt o håller emot, om du inte har nå rem så stoppar du ner en mejsel som du kan försöka låsa remhjulet med :wink:
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Brukar räcka att knacka på nyckeln med en hammare ett par slag så lossnar den :) Man kanske får spänna fläktremmen lite extra dock.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Allting vart redan demonterat och sen visste jag inte att den var felgängad :lol:

Aja, nu fick jag vålda lite ialalfall.

mvh Mathias
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Svängde förbi en snabbis idag och meningen var bara att mäta lite och kolla färgkoden men jag råkade slita bort värmepaket och handsfack b.la. Putsade även bort den äckliga sörjan runt fjädertornen, blev dock ej klar då batteriet dog i skruvdragaren. Jag plockade även bort org kabelhärva.

Bilder:

Först fick jag avreagera mig.
Image

Image

Sedan lossa fläkten utefrån.
Image

Sedan blev det tomt.
Image

Ska även kapa nederdelen utav brädan.
Image

Vad kan det väga tro? 5-10kg iallafall.
Image

Dock hittade jag en tysk hallick under brädan som ville komma ut.
Image

Sedan råkade jag slå på den tunna väggen på torpeden, ska slakta den helt så det blir lite mer utrymme där. Fråga inte varför. Relä och säkringsboxen ska även slaktas och det som behövs ska flyttas till insidan torpeden så man slipper se det.
Image

Org härvan. Säljes för en kebabpizza utan kött.
Image

Det halvt slipade fjädertornet. Bra mycket snyggare utan den där skiten.
Image

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Var i garget en sväng idag och fick ner bilen på hjul igen, dock bara temporärt då bromsoken ska renoveras och lite andra saker skall lackas. Blev en konstig känsla att sänka allting 1m jämfört mot hur den har stått ett par månader. Jag monterade även mina nya delringbussningar som jag köpte utav http://www.specialsvarv.se. Riktigt bra kvalité på dem!

Jag var sedan även tvungen att montera en stol snabbt så man kunde drömma :D

Bilder:

Lämplig wastegate-placering? ;)
Image

Bussningarna.
Image

I sina skitna hållare.
Image

De gamla oanvända.
Image

Något liknande blir det sedan när dem monteras.
Image

Kommer detta fungera? Det är 1mm kvar innan bulten kommer greppa på nylonringen som är en låsning. Muttern är ca 10mm hög och det saknas 2-3mm innan bulten når toppen på muttern. Är till länkarmen.
Image

Monterade. Skäms hur smutsigt det är.
Image

Bilen på alla fyra igen med mina tattarlackade hjul.
Image

Spiiidpartsen ligger fortfarande på fel ställe, får bli ändring snart :(
Image

Kommer mer i veckan!

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Monologen forstätter :D

Var en sväng i garaget idag också och slipade halva motorrumet, det tar verkligen tid även fast det inte direkt syns på ett par bilder. Sedan började jag även kapa i ryggstöd/hatthylla, halva brädan och i froten för IC'n. Snyggade även till lite kabelhärvor och så.

Bilder:

Ena sidan slipad som sagt.
Image

Image

Kapade på balkarna på vardera sida om IC'n så rördragningen blir smidigare. IC'n kommer dock sitta lite bättre sedan ;)
Image

Undra hur låg den blir sedan med tråg och 220kg tyngd.
Image

Baksätet och hatthyllan som jag började kutta.
Image

Kapade lite på nederkant av brädan, blev rätt gött om fotutrymme.
Image

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

Fan va du kapar pojk!:D :lol:
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Silken MONSTER ic =)
Post Reply