Page 6 of 8
Posted: 23 Apr 2006, 16:18
by Erikk
Kan du inte spela in en liten filmrulle som den står nu? Skulle vara roligt o se
älskar att se filmer på bilar o motorcyklar på våren
Posted: 14 May 2006, 17:49
by AndreasT
Nu är bilen i stort sett klar! Har ett irriterande lite pytte lite oljeläckage mellan tråg och bröstkåpan. Avsaknaden av tomgångsmotor kan vara lite jobbig ibland men prestandan väger upp det hela.
Hade problem med misständningar så ett DIS-4 inhandlades och problemet försvann. Har mappat in 1bar nu och bilen går helt okej. I början var det rena effekt monstret men nu efter 100l soppa börjar man bli van av effekten. Gjorde några 0-100 tider lite amatörmässigt med datorns log funktion och uppskatta det till 4.5s.
Var ute och körde en liten runda med filmkameran. Ingen vidare fartkänsla och inte alls samma känsla som att köra den men alltid något.
FILM
Ligger nu uppe på en snabbare server
Posted: 15 May 2006, 14:30
by AndreasT
Tackar! Okaj bor i närheten, brukar du komma hit och sladda i rondellerna eller
Tänkte jag skulle testa bilen på blackrace i helgen men tog fel på dagen så får bli nästa gång istället.
vems + M50
Posted: 19 May 2006, 14:55
by mltype
Here in Finland is one vems + M50 project also...
Your E36 is the first M50 + vems I have heart to run .. .
Are you willing to share your megatune file ? *.msq config.txt and tables.txt.
Or have you got them in your own page in the vems.hu members site?
I am also going to run with original sensors.
When we are talking about vanos system.. I have understood that it is more or less on/off system ( earlier single vanos). So it should be possible to make with vems general purpose outputs.
Posted: 19 May 2006, 18:57
by AndreasT
Johnny blir att köra den 2/6 på bananpiren om det är fint väder.
Mltype - Sure, here is the most recent msq i have,
MSQ.
With vems it should be possible to make the vanos work, but you need to find information about how the vanos works and se if someone could help you implement it. The easiest way is to remove it
Posted: 28 May 2006, 00:17
by mltype
Ok I looked your file.. You are running without camsync ? Have you tested with that?
I have understood that there have to be that c cync to run with fully seqvential injection and ignition (coil over plug) . I guess you are running with somekind of wastedspark coils now?
Posted: 03 Jul 2006, 11:01
by AndreasT
Motorn har rasat
Skall riva ner den i veckan och se vad som hänt.
Återställer bilen till org och kommer bygga på något nytt projekt.
Bilen kommer säljas så intresserade kan skicka PM.
Posted: 03 Jul 2006, 13:21
by Bmwandreas
Hur rasade den? Vilket symptom?
Posted: 03 Jul 2006, 15:30
by AndreasT
Körde på väg hem från jobbet, lekte lite med bilen vid 3000-3500rpm med snabba gaspådrag och släpningar. Motortemp var normal, hade kanske 0.2-0.4bars laddtryck. Oljetryck var okej.
Helt plötsligt hör jag ett dovt skärrande ljud, motorn tappar effekt, går knappt köra. Nästan som när man skjuter ett tryckrör. Kör 50m tills jag stannar och rullar in till kanten.
Öppnar huven kommer rök från bakkant i motorn
Därefter startar inte bilen och jag har felsökt det mesta utanför motorn.
Nu sitter motorn i stativet, ser ut som det läckt olja från toppen vid 6:an cyl. Skall öppna motorn och kolla efter nu ikväll.
Posted: 03 Jul 2006, 17:10
by Bmwandreas
Trist:(
Posted: 03 Jul 2006, 17:25
by Ludde
Tråkigt när sånt här händer
, speciellt när man lagt ner massa pengar..
du kan ju skriva när du vet vad som hämt...
Posted: 03 Jul 2006, 17:58
by Overcharged
hoppas kolvar osv har klarat sig
Posted: 03 Jul 2006, 18:55
by AndreasT
Ja verkligen, hade fått den att gå riktigt bra och sedan så skiter sig allt.
Men har inte hittat någon fel. Dock så märkte jag att ventilerna har slagit i cylinder loppen. 1:an klarade sig, sedan har skadan ökat och värst är 5/6:an. Hur kan detta ha hänt, dåligt styrningar? Renoverade toppen med nya styrningar nämnligen. P.g.a detta är det en liten upphöjning i blocken kring dessa ställen? Går det plana ner ytan eller är blocket helt skrot p.g.a detta? När jag tittar på ventilerna ser jag inga märken från att ha varit i kontakt med blocket. Skadan ser värre ut på bilderna. Har träffat loppen inifrån men kanske någon 10:dels mm in.
Motorn ser för övrigt bra ut, så står lite som frågetecken över vad som hänt. Kan planing av topp och block +1.8mm packning vara orsaken? Men varför har cyl #1 klarat sig, och 6 värst, som om hela toppen var skev. Märkte även nu att min MLS packning har fått stryk på samma ställen, så den är bara att slänga
Posted: 03 Jul 2006, 23:46
by bmw_fredde
Trist:(
hade du båda styrstiften till toppen monterade? kan ju ha kommit snett annars.