Page 45 of 59

Posted: 01 Jul 2008, 09:09
by Bäckis
Den låter rapp.

Längtar tills den är bromsad!!!

Posted: 01 Jul 2008, 09:17
by bmw_fredde
Riktigt frän :twisted:

Posted: 01 Jul 2008, 09:21
by Vision79
Har kanske missat, men ni ska bromsa den i en provcell va?

Posted: 01 Jul 2008, 09:43
by bmw_pelle
Härligt Simon, hopp om liv!

Ska du köra på hösttävlingen?

Posted: 01 Jul 2008, 14:48
by ippe
Låter fint!

Vad är det för komp i maskinen?

Posted: 01 Jul 2008, 15:22
by Blown M5
Så vackert & sånt ljud, man blir nästan gråtfärdig :D

Posted: 02 Jul 2008, 13:22
by Ximon
Inte helt trött som sagt :twisted:
Vi riggade upp motorn igår kväll hos Ågrens Mekaniska :) , och körde ganska många pull innan vi gav oss.

Idag är det lite service m.m som skall göras, och sen kanske vi testar lite till.

Posted: 02 Jul 2008, 14:28
by bmw_fredde
Hur mycke ger den hittils då?? :twisted:

Posted: 03 Jul 2008, 00:17
by Ximon
Då var vi klara med bromsningen för den här gången :)

Ikväll har vi bara kört några svep, och mest koncentrerat oss på att få fram lite data att beställa converter efter.

Image

Motorn är hel, och verkar trivas något oerhört!
Återstående innan den hamnar i bilen igen är dubbla wg:s då vi haft problem med att 88:an ville ladda mer än vi ville :)

Angående effekt, som verkar vara det folk vill veta så är det svårt att säga vad motorn lämnar. Vi har varit upp i 8500 rpm och 2,5 bar laddtryck, men då kunde inte effekten mätas, så ikväll körde vi ett svep och lyckades få bänken att streta emot 1201 hk vid 8200 rpm och 2,0 bars laddtryck.

Att dessa siffror inte visar vad den kommer lämna när den får sjunga ut kanske står klart, men jag tänker inte spekulera i vilken maxeffekt den lämnar. Det får slutfarterna på strippen utvisa :)

Tyvärr verkar det som att det var i överkant av vad bänken mäktade med när vi matade på 2,5 bar och 8500 rpm...

Image
Inte kul att det blev så, men det är väl inte så mkt att göra åt. Hoppas Phredde och Robert hittar på någon smart lösning så dom kan bromsa ur volvo-motorn!


Slutligen, tack till alla inblandade, och speciellt till er som hjälpt till på slutet som gjort det möjligt att starta upp den och bromsa klart inom 3 dygn. Ni vet vilka ni är!
Spciellt tack till Robert Ågren som med sin lugna och metodiska stil skött bänken på ett utmärkt sätt!
Även Mekonomen som sponsrat med olja under bromsningen och utlåning av bil att frakta motorn i.

Image

Image

Självklart stort tack till PPF/Ärtan/MRM som gett fin support och tips.

Nu återstår att få bilen klar så fort som möjligt så att det blir nå åka av i sommar :)

/Simon

Posted: 03 Jul 2008, 00:23
by SebastianV
Det ska bli ett nöje att se denna best någon gång i sommar, du ska väl till pite hoppas jag

Posted: 03 Jul 2008, 01:07
by HenrikF
Kul med ödmjukhet!
Grattis (inte så mkt till effekten, mer att allt lirat för dig/er!!)

Posted: 03 Jul 2008, 06:17
by Nobbe
Kul att det närmar sig premiär repan! :D

Posted: 03 Jul 2008, 06:53
by Fear This
va ere som får mej att tro den kommer bli skitsnabb när ni fått ordning på chassiet :)
hoppas det rullar på lika bra under sluttampen nu så den får smaka klister snart!
mvh

Posted: 03 Jul 2008, 08:09
by xelerator
fan va skönt det måste kännas nu, allt all slit, blod, svett och tårar nu börjar ge resultat :wink:..

kommer verkligen bli brutalt de här :twisted:

mvh

Posted: 03 Jul 2008, 16:55
by robbz
ha ha fy fan vad fränt :D

grattis till en kanonfin motor!
/mvh

Posted: 03 Jul 2008, 23:00
by Ximon
Tack tack!
Nu är convertern beställd från Neil Chanse också.

Posted: 03 Jul 2008, 23:08
by Bmwandreas
Har du inte världens snabbaste bmw nästa år får du skämmas. Känn ingen press :wink: