Page 45 of 63

Posted: 15 Jan 2009, 20:46
by Hells racing
Bmwandreas wrote:Ger den inte mer med denna turbo så är GT4088 världens bästa turbo :lol:


Vilken tur att den sitter i min bil nu då :lol: :lol:

Posted: 15 Jan 2009, 21:09
by M3JONAS
Kul att du redan fått snurr på maskinen.
Konstigt att den inte ger mer än förut.
Hur ser kurvan ut nu jämfört med förut? Tänkte på om den ökade cylindervolymen gör någon skillnad?

Posted: 15 Jan 2009, 21:12
by Bmwandreas
Den kommer ge mer effekt, tror inte den gav 710 whp vid 1.8 bar med förra turbon. Vi laddade väl 2.1-2.3 med den.

Exakt 500 rpm sämre spool med denna turbo än den förra, men det är mer ladd vid 3000-3500 rpm. Tack vare kullagren..

Posted: 15 Jan 2009, 21:19
by JohanH
Bmwandreas wrote:Den kommer ge mer effekt, tror inte den gav 710 whp vid 1.8 bar med förra turbon. Vi laddade väl 2.1-2.3 med den.

Exakt 500 rpm sämre spool med denna turbo än den förra, men det är mer ladd vid 3000-3500 rpm. Tack vare kullagren..


Lite att jämföra med, skrivet av Bäckis själv efter förra bänkningen:

"Turbo/Kompressor: Garrett GT4088

Laddtryck: 2,1 bar

Mätställe/typ: Hos PPF såklart/ på bakhjulen
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 757 @ 7000 rpm
Vridmoment: 884 @ 5800 rpm


Med 1,75 bar 730 på hjulen."


mvh johan

Posted: 15 Jan 2009, 21:20
by r.ivars
knäppte med min vanliga kamera

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 15 Jan 2009, 21:26
by Bmwandreas
JohanH wrote:
Bmwandreas wrote:Den kommer ge mer effekt, tror inte den gav 710 whp vid 1.8 bar med förra turbon. Vi laddade väl 2.1-2.3 med den.

Exakt 500 rpm sämre spool med denna turbo än den förra, men det är mer ladd vid 3000-3500 rpm. Tack vare kullagren..


Lite att jämföra med, skrivet av Bäckis själv efter förra bänkningen:

"Turbo/Kompressor: Garrett GT4088

Laddtryck: 2,1 bar

Mätställe/typ: Hos PPF såklart/ på bakhjulen
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 757 @ 7000 rpm
Vridmoment: 884 @ 5800 rpm


Med 1,75 bar 730 på hjulen."


mvh johan


Fan, då var förra turbon effektivare. Konstigt då denna är större med mycket större avgashus :cry: Hoppas den vaknar med mer ladd då.

Testar man inte får man aldrig veta! Man kan tydligen inte lita på teorin jämt :lol:

Posted: 15 Jan 2009, 21:35
by JohanH
Om det är samma inställningar i bil o mapp så borde väl samma laddtryck ge samma effekt som tidigare?

Eller är det någon övrig hårdvara som moddats?

Att ni bytt sprut påverkar inte i min värld i alla fall...

:? Johan

Posted: 15 Jan 2009, 21:38
by Bmwandreas
Nej det beror ju på hur mycket turbon klarar av att ge vid ett visst laddtryck också.

INGET annat är bytt, förutom 95mm borr istället med samma kompression.

Posted: 15 Jan 2009, 21:44
by JohanH
Bmwandreas wrote:Nej det beror ju på hur mycket turbon klarar av att ge vid ett visst laddtryck också.

INGET annat är bytt, förutom 95mm borr istället med samma kompression.


Så laddtryck o luftmängd följs inte åt?

Posted: 15 Jan 2009, 21:47
by Bmwandreas
Det beror på mottryck också.
En stor turbo kan ge säg 600 hk vid 1.5 bar , men en mindre kanske ger 450 hk vid 1.5 bar på samma motor.

Posted: 15 Jan 2009, 21:52
by JohanH
Bmwandreas wrote:Det beror på mottryck också.
En stor turbo kan ge säg 600 hk vid 1.5 bar , men en mindre kanske ger 450 hk vid 1.5 bar på samma motor.


Ahh - nu ramla poletten ner :oops:

Då är det ju än konstigare iom det större avgashuset...

Posted: 15 Jan 2009, 21:54
by Bmwandreas
Exakt. Vi får hoppas det ordnar upp sig med 2 bar +.

Posted: 16 Jan 2009, 18:22
by BmwFredrik
Bmwandreas wrote:Ger den inte mer med denna turbo så är GT4088 världens bästa turbo :lol:
så ska det låta :D

Posted: 16 Jan 2009, 18:35
by peppe
Kul att ni är igång!

Håller tummarna för att det snyter på lite hårdare om ni går upp i tryck. Körning imorgon igen eller?

Mvh

Posted: 16 Jan 2009, 19:51
by tjernell
i morn är väl bäckis bakis som vanligt.. skulle vara kul att sett "periskopet" (den gipsade handen) i badbaljan i kväll :lol:

Posted: 16 Jan 2009, 23:08
by Bäckis
peppe wrote:Kul att ni är igång!

Håller tummarna för att det snyter på lite hårdare om ni går upp i tryck. Körning imorgon igen eller?

Mvh


Nej, orkar inte. Vi tar det någon dag i veckan.

Posted: 16 Jan 2009, 23:09
by Bäckis
tjernell wrote:i morn är väl bäckis bakis som vanligt.. skulle vara kul att sett "periskopet" (den gipsade handen) i badbaljan i kväll :lol:



Kom just upp med kondens i hela påsen :) Nykter är jag dessutom ;)