Page 43 of 48

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 26 Oct 2015, 15:24
by pro_mille
hellhaunter wrote:Borde du inte kunna platsa i STREET RACE small block power adder ?
Tyvärr inte, 430" är gränsen för smallblock, min motor är 436"'
Sedan står det i reglerna att i Streetrace får inte turbon vara bakom brandväggen (torpedvägg).

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 27 Oct 2015, 18:14
by pro_mille
Lyckades rulla till "elbown" i 7mm plåt och tankarna till laddluftkylaren i 3mm plåt.
Image

Image

Image

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 29 Oct 2015, 00:48
by pro_mille
Det har knåpats lite mer med laddluftkylaren idag.
Fick en snilleblixt när jag vaknade igår på eftermiddagen, vart inte alls nöjd med hur rördragningen skulle bli
på laddluftkylaren. Så jag kapade övre tanken i två delar, vips då vart ju rördragningen klart bättre :)
Men visst det blir en nackdel med lite mer tryckfall på detta viset.
Får logga och se hur mycket det blir.

Image
Kylarn ska flyttas fram lite till, måste kapa bort lite plåt som är i vägen.

Image
inloppet blir på höger sida och utloppet till vänster.

Image
Hel tank under, har rullat till samtliga tankar till 150mm breda och 84mm höga.

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 30 Nov 2015, 00:14
by pro_mille
Bygget går framåt, laddluftkylaren är svetsad.

Image
Rejäl pjäs, väger hela 26kg.

Image
Tryckröret mellan kylet och spjällhuset görs när växellådan är på plats.

Image
"Elbowen" ska svetsas under veckan.

Sponsringen från "privat" personer är nu uppe i hela 18250kr, får tacka Erland Cox för idén :)

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 09 Dec 2015, 06:59
by pro_mille
Elbowen svetsad och planad, borrade och gängade 4st 1/4" hål för vaccumanslutningar
Passade på och skruvade fast soppa regulatorn i elbown :)
Image

Ska börja med insuget ikväll, blir och fräsa hål för spridarhylsorna.
Image

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 11 Dec 2015, 15:34
by Sarja88
grymt :D

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 14 Dec 2015, 07:31
by pro_mille
T-shirts ska tryckas, Paul Hurley har ritat trycket.
Kommer ta emot beställningar slutet av januari när jag får hem T-shirtsen.

Image

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 14 Dec 2015, 10:58
by Magnaten
Hockeyspelaren?

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 14 Dec 2015, 15:54
by pro_mille
Magnaten wrote:Hockeyspelaren?
Näe :lol: Denna Paul är tunnelbane lokförare i London :)

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 15 Dec 2015, 01:13
by pro_mille
Datumen och platserna blev släppta idag :)
Bara och börja planera resorna över dit.
http://www.hotrod.com/events/drag-week- ... announced/

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 28 Dec 2015, 02:25
by pro_mille
Skönt med långledigt då hinner man med lite mer i garaget. :)
Köpte färdiga fuelrails, men dom passade inte alls, spridarna hade hamnat precis mellan insug och topp.
Så fräste insuget med samma mått mellan yttre kanalerna som på fuelrailsen.

Blev lite manuellt vevande.
Image

8st 22mm hål klara
Image

Fuelrailen cnc-fräste vi av Aeromotive material.
BMW Bosse svetsade sedan ihop allt.
Image

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 11 Jan 2016, 17:58
by pro_mille
Tänkte att en reserv turbo till Dragweek vore bra.
Råka visst köpa tre s491 :)
Dom två lätt begagnade kan ju vara bra till nästa projekt :lol:

Image

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 11 Jan 2016, 18:08
by Sten
Dimensionerar man turbon lite annorlunda om man kör den bakmonterad,eller fungerar det med samma storlek som om man hade den fram?!

Imponerad av detta bygge och att den verkligen används!

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 12 Jan 2016, 03:56
by pro_mille
Tackar! :)

Man kan köra lite mindre avgashus pga. att avgastempen sjunker och massan blir mindre.
Det bara för att få bättre respons, men när turbon har vaknat så är det bättre med större avgashus.
Så det blir lite kompromiss, har försökt bygga mer sugmotoreffekt så bilen inte känns trött utan laddtryck.
Jag kör med 96mm turbinhjul och 1.45 i A/R värde på avgashuset, skulle säkert få bättre respons med 1.32 avgashus men den skulle bromsa under laddtryck.
Nu med transbrake lär det inte vara någe problem att få önskat laddtryck innan man går i stage på strippen, använder sedan "transbrake creep" funktionen för att
krypa in i stage med önskat laddtryck.
Sist körde jag fotbroms och extra bromsok för att kunna stalla upp bilen till runt 3000rpm och 0.5bar laddtryck.

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 12 Jan 2016, 11:16
by Pimplaren
Blir väldigt fränt dedär =D

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 17 Jan 2016, 02:21
by pro_mille
Blev och tillverka fäste för kamsynkgivaren idag.
Givaren är från BMW m54.
Image

Kamdrevet är en CompCams justerbar, blev en längre bult som givaren ska känna av.
Ska köpa 12.9 UNF 1/4" bult och mutter nästa vecka. Blir även ARP kamdrevsbult.
Image

1.5mm spel mellan hallgivaren och bultskallen.
Image

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Posted: 16 Feb 2016, 02:47
by pro_mille
Liten uppdatering på vad som händer i garaget, har rivit hela framvagnen.
Blästrat länkarmar och boxat in dom undre. Blästrat mycket annat med.
Blev plulverlack på länkarmar, kränghämmare, fjädrar mm, vissa delar våtlackades.
Blev nya bussningar, leder, ny servosnäcka med elservopump istället för den manuella.
Ska börja imorrn med att borsta och slipa rent ramen från torpedvägg och framåt, kanske blir ihop montering av framvagnen till helgen
Image

Har lyckats få in hela 41.000kr i spons till Dragweek :)