Peter´s SFRO E36 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

TreLingon

Re: Peter´s E36 Turbo SFRO Godkänd

Post by TreLingon »

JockE28 wrote:Vafan. Jag värderade min e28 själv i luren och dom sa okej?!

Bilsport då..
Dom sa ok i luren.

Sedan skickade jag in ansökan och en annan snubbe ringde upp..
Han nekade bilen.
JockE28

Post by JockE28 »

TreLingon wrote:

Bilsport då..
Dom sa ok i luren.

Han nekade bilen.

Han måste ju komma och titta med ögonen på din bil!

Fanns det ingen annan du kunde prata med?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
TreLingon

Post by TreLingon »

JockE28 wrote:
TreLingon wrote:

Bilsport då..
Dom sa ok i luren.

Han nekade bilen.

Han måste ju komma och titta med ögonen på din bil!

Fanns det ingen annan du kunde prata med?
Nej ingen annan !

Frågade om han ville komma och kolla men han hade bestämt sig.
Trots att jag skickade in 8 bilder med spec och alla intyg på SFRO osv.
JockE28

Post by JockE28 »

Jävligt konstigt?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
TreLingon

Post by TreLingon »

JockE28 wrote:Jävligt konstigt?

Jag bryr mig inte längre.
Så länge bilen är försäkrad är jag nöjd :)
TreLingon

Post by TreLingon »

Blev en pyssel dag i garaget idag.
Vägg färgen var äcklig så vi målade om vid våra platser. Tabken är att hela garaget ska målas om på väggarna och måla golvet en gång till !

Image
Image

Kaos när man inte har hyllor. Nya ska upp

Image
Image

Testade även att köra bilen en lite snabb sväng och tur var väl det. Pang så gick gaswiren av.
Men det är ju lätt att fixa :)

Och en helhets bild kan vi bjuda på !

Image

Herrå
JimmyA

Post by JimmyA »

Min bil är försäkrad via länsförsäkringar utan problem. Men dom känner väl inte till att den är omreggad via Sfro.

Hade också tänkt värdera bilen å få det ordentligt försäkrat men nu vette fanken om det är värt det.

Kanske nåt att ta upp med SFRO å se vad dom säger.
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
TreLingon

Post by TreLingon »

JimmyA wrote:Min bil är försäkrad via länsförsäkringar utan problem. Men dom känner väl inte till att den är omreggad via Sfro.

Hade också tänkt värdera bilen å få det ordentligt försäkrat men nu vette fanken om det är värt det.

Kanske nåt att ta upp med SFRO å se vad dom säger.
Min var tidigare reggad via länsförskringar.

Men dom ville inte värdera om den och så ville dom inte regga den som entusiastbil.
Då sket jag i det !

Kolla vad sfro säger. Men tror inte det hjälper faktiskt !
Bullen!

Post by Bullen! »

Ni som tror att ni kommer få ersättning vid en skada på bilar som man "lyckats" försäkra via tele ska inte bli alldeles förvånade när ni nekas.

De kommer kika väldigt noga på liket och garanterat hitta komponenter eller syften som ni inte angivit eller kan påvisa att ni angivit. Och det som står på skadereglerarens papper (exempelvis BMW, 1995, personbil.) gäller. skiljer något så är det bara att dra på kepsen och gå hem.

de kan exempelvis ifrågasätta syftet med personbilen när det sitter bromsbelägg och andra detaljer som har för huvudsaklig avsikt att användas vid annat än sedvanlig personbilstrafik.

Jag har nästan doktorerat i försäkringar för några år sedan. Varit i kontakt med alla bolag och diskuterat med mer än handläggaren i luren. Nästan alla bolag accepterade vid första kontakten. När jag sa att jag va hemskt angelägen om att uppfylla försäkringskriterierna så jag inte stod utan ersättning vid en eventuell olycka, stöld, brand etc så blev svaret det samma. att ersättning inte kunde betalas ut om syfte/avsikt/sätt att bruka avvek från kriterierna. och att det va de som avgjorde om så va fallet.

De vill jättegärna sälja en försäkring till dig. därför så gör de det, framförallt de med provisionsbaserad lön (de som alltid ger dig deras direktnummer eller är så snälla så de ringer upp dig senare på dagen och påminner dig om att inte glömma att försäkra bilen) kommer att sälja dig en försäkring och sen är det ditt ansvar att godkänna kriterierna. om de slipper betala ut så har du bara skänkt pengar utan att få något skydd tillbaka.

Det är få grejor som vi köper i blindo. bilförsäkringar är i många fall en av dom. generellt tar folk billigaste försäkringen utan att ta större hänsyn till vad som följer med eller vilka skyldigheter/motkrav som ställs.

men skulle man handla kanalpaket, då j-a är det noga med vilka kanaler man får och inte får. det är viktiga grejor det...
nenadringdahl

Post by nenadringdahl »

Tänk på att bolaget måste kunna påvisa att det har haft betydelse och varit orsak till själva olyckan dvs kör du av vägen o du har lyckats teckna hel så kan de inte neka..OM de inte kan bevisa ovan vilket de sällan kan såvidare det inte gäller bana

Sänt från the one
Bullen!

Post by Bullen! »

De betalar inte ut en spänn om de anser att det finns frågetecken. Och plötsligt är det försäkringstagaren som står för bevisbörden.

Säger de nej så är du väldigt liten och det kan ta lång tid innan det är utrett.

Ni gör alla precis som ni vill. Men tro inte att bilen är försäkrad bara för den har en försäkring. Följs inte kriterierna så kan du likväl visa upp ett kvitto från ICA och hävda ersättning. För de ersätter inget de inte har försäkrat. Och har du sagt att de har försäkrat en personbil med reg nr xxx000 och verkligheten visar sig va något annat så faller utbetalningen bort om det vill sig illa.
erikjakan

Post by erikjakan »

Fast det där är konstigt, försäkringsbolaget har full tillgång till transportstyrelsens register och uppgifter, där står allt om bilen, tror inte det håller juridiskt för ett försäkringsbolag att hävda att dem inte visste vad dem försäkrade.

Mvh Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
TreLingon

Post by TreLingon »

erikjakan wrote:Fast det där är konstigt, försäkringsbolaget har full tillgång till transportstyrelsens register och uppgifter, där står allt om bilen, tror inte det håller juridiskt för ett försäkringsbolag att hävda att dem inte visste vad dem försäkrade.

Mvh Erik
Provins Insurance eller Folksam sa att dom redan kollat upp bilen på Transportstyrelsen.
Så dom vet vad som gäller. Och det frågade jag innan att " vet ni nu vad ni försäkrar "

Och vid olycka eller något så ska varenda pryl finns dokumenterat i kvitto.
Och alla kvitton finns så känner mig inte ett dugg orolig.
nenadringdahl

Post by nenadringdahl »

Bullen! wrote:De betalar inte ut en spänn om de anser att det finns frågetecken. Och plötsligt är det försäkringstagaren som står för bevisbörden.

Säger de nej så är du väldigt liten och det kan ta lång tid innan det är utrett.

Ni gör alla precis som ni vill. Men tro inte att bilen är försäkrad bara för den har en försäkring. Följs inte kriterierna så kan du likväl visa upp ett kvitto från ICA och hävda ersättning. För de ersätter inget de inte har försäkrat. Och har du sagt att de har försäkrat en personbil med reg nr xxx000 och verkligheten visar sig va något annat så faller utbetalningen bort om det vill sig illa.
NJA det är fb som ska styrka att något är fel inte viceversa har de väl åtagit sig en helförsäkring kan de inte backa, inget som hindrar dem att höja priset när avtalet löper ut dock...som jag skrev tidigare fb ligger med bevisbördan inte kund

Sänt från the one
Bullen!

Post by Bullen! »

Jag menar inte trelingons bil. den är ju halvförsäkrad utifrån vad bolaget kan erbjuda för en sådan bil. jag menar många andra som säger "min är helförsäkrad, räckte jag ringde..."

utredningar görs inte på telefon mellan kund och försäkringsbolag. finns det angelägenheter så förvänta en lång utredning.

Dallo här på forumet stod utan sin e30 i ett år när han tappat framhjulet under färd. de ansåg att det va underligt och att skadorna som uppstått va för små (!). de ansåg att hans skadeanmälan inte stämde överens om verkligheten.

så han hade ett helsike att få tillbaka sin bil. för den fick inte röras under utredningen.

Och tro inte försäkringsbolagets skadereglerare är dum. han kan gå över och se om det är ändrade saker på en bil som kan va av intresse för dem då ersättning ska utbetalas. det kan räcka med däckmönster eller hastighetsindex på däcken är felaktigt mot helbilsgodkännandet.
TreLingon

Re: Peter´s E36 Turbo

Post by TreLingon »

Blev i veckan skattad, försäkrad, och besiktad :)

Nu börjar sommaren och förhoppningsvis många mil !

Vrooom :lol:

Image
CarpeDiem

Re: Peter´s SFRO E36 Turbo

Post by CarpeDiem »

Ett tag sen jag var här inne på forumet :P Hursomhelst, kul att bilen är klar och redo att köras :D Kör försiktigt :)
I live my life a quarter mile at a time
Post Reply