Page 42 of 48
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.
Posted: 29 Apr 2015, 00:23
by pro_mille
Vi har gjort fixtur till pumplock och adapterringen.
Pumplock uppspänd
Samma fixtur till adapterringen, tre styck styrpinnar för inriktning av ringen.
Ca. 15-20minuters körning, två mätskär en för inre styrning mot pumplocket och en yttre för Reid huset.
Färdig adapterring.
bultas fast med M8 bult genom hålen, ett par styrpinnar i dom för uppriktning.
tar ca.4minuter och fräsa denna sida.
Mycket bättre passform än på "jänke-gjorda" adapterringen och pumplocket.
Har väckt Merca projektet, ja eller Andy ville lackera den åt mej.
Så jag fick sätta fart med den.
Körde in den i garaget, stått ute på parkeringen i över ett år.
Plockade bort lister, stötfångare, rutor mm.
Bytte sedan avgassystemet, gamla var helt ihjäl.
Blev även nya bromsslangar till bakbromsarna, dom hade det blivit stopp i.
Frambromsarna renoverade jag tidigare.
Andy rikta, spackla och slipade bilen nere i Nike gruvan.
Blåste sedan på original kulör på bilen
Blev kanon bra.
Mycket glitter
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Posted: 29 Apr 2015, 10:59
by stiiiv_
Barzan junior fixar
vart bra !!!
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Posted: 03 May 2015, 20:15
by pro_mille
Japp Andy kan han
Har skruvat ihop Mercan rätt mycket i helgen
Mycket putsande på lister mm...
Blir en fin glidarvagn
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Posted: 06 May 2015, 14:49
by hellhaunter
Hur mycket tar du för en adapter och planat pumphus ? eller är det fel forum för frågan ?
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Posted: 06 May 2015, 23:55
by pro_mille
Kommer säljas som kit via Anders på AE Bil & Transmission.
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Posted: 22 Jun 2015, 10:05
by hellhaunter
Har du hunnit testa Circle D convertern ? bra / Dåligt resultat ?
/Mattias
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Posted: 23 Jun 2015, 02:08
by pro_mille
Har tyvärr inte haft tid och skruva ihop Chevan ännu.
Men nu börjar det se lite lugnare ut med kundjobben, så ska sätta fart med bygget igen.
Chris från Circle D mailade i Januari och undrade samma sak om jag har hunnit testa convertern
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Merca mek.
Posted: 28 Sep 2015, 00:16
by pro_mille
Nya galna äventyr med skutan nästa år.
Har beslutat för att delta i Drag Week 2016. Tävlingen körs i USA på fyra banor under fem dagar.
Bilen körs mellan banorna för egen maskin, ingen följebil får användas.
4x8fot stort släp får vara kopplat till bilen för att få med verktyg, reservdelar och bränsle mm. mellan banorna.
Blir drygt 160mil körsträcka under tävlingen, plus till och från Miami.
Man lämnar in bästa tidkortet vid varje bana och får då instruktioner vilken väg man ska åka, samt vart man ska ta "checkpoint" bilder mm.
Blir en sammanlagd snitt tid som man räknar på alla fem tillfällen.
Klassen som ska köras blir antigen SuperStreet eller StreetRace, är inte helt klart ännu.
Tanken är varjefall att bilen ska kunna komma ner på höga åtta sekunders tider på kvartsmilen.
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Posted: 28 Sep 2015, 15:21
by erikjakan
Så jäkla fett, fick insiderinfo i Lördags =)
Jag kommer att sponsra med en slant, bara för att jag gillar initiativet
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Posted: 28 Sep 2015, 18:13
by Doktorn
Riktigt häftigt!!
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Posted: 28 Sep 2015, 18:47
by Magnaten
Fyfan va fränt,du är så sjuk
Dra igång ett insamlingskonto man kan swisha till för spons,såna här galna upptåg måste uppmuntras
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Posted: 28 Sep 2015, 20:36
by pro_mille
Har startat en grupp på Facebook om DragWeek.
https://www.facebook.com/groups/909784182435515/
Har fått två firmor som sponsrar, Copan i USA och ProRent i Sthlm.
Men så klart är fler välkomna.
Har en bankkonto knutet till swish som ska användas till DragWeek.
tel. 0705576039
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Posted: 06 Oct 2015, 10:41
by c30seturbo
pro_mille wrote:Tack!
Svarvade till strömgenomföringar häromdagen, tänkte ev. testa och köra bara en pump så
länge motorn går på låglast, därav dubbla genomförningar.
Har även gjort pumphållare, men behöver lära mej tigsvetsa bättre.
Tur att Tjoa kan det bättre
Klämmer fast pumparna med slangklämmor, enkelt o bra.
"Catch-tanken" ligger lite förskjuten i tanken pga. filtersäckarna.
Gjorde hål för tankrör och avluftning, häftade ihop rören.
Tjoa tar och svetsar ihop tanken imorrn, fylls med rotgas så klart
Hvordan gjorde du strøm gjennomføringene?
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Posted: 06 Oct 2015, 23:45
by pro_mille
Jag svarvade nylonbussningar, två per hål.
M6 genomgående bult för strömmatningen.
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Posted: 18 Oct 2015, 18:57
by pro_mille
Fick besked från Richard angående klassreglerna häromdagen, bilen klassar "tyvärr" in i SuperStreet klassen, dvs får köra mot bilar som kör 7.70 tider.
Tanken fanns att bygga om bilen till front placerad turbo men vi skippar det, vi kör som bilen är nu med turbon gömd i skuffen.
Mycket fränare och behålla sleeper stuket.
Uppdateringarna som blir är följande.
Ny laddluftkylare med stående celler, 660x350x150mm.
Ny aluminium vattenkylare.
Nytt Brodix insug med enkel 102mm spjäll.
Circle-D 265mm multidisc converter
Rossler transbrake mm till 4L80E växellådan.
QA1 ställbara stötdämpare runt om.
Samtliga leder och bussningar till framvagnen byts ut.
Servosnäcka istället för den manuella.
El-servopump
mm.
Lyfte i motorn idag, bara för att mäta höjden på nya insuget. Blir rätt mycket högre med "elbow" och 4" spjäll.
Får hela 300-350mm mellan motorblock och kylare
Plats för en finne i motorrummet
Så jag beställde en 2" cowl induction huv, vart glasfiber och med original gångjärns fästen.
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Posted: 25 Oct 2015, 18:06
by pro_mille
Sågade bort nedre delen och ca.50mm på sidorna av "kylarbalken" för att få in nya laddluftkylaren så nära grillen som möjligt.
Gjorde även en mall för att kunna rulla till tankarna i 3mm aluminium.
Blev även och snida till mall till "elbown" för insuget.
Kommer att ha inloppet till laddluftkylaren på ovansidan.
Får plats med 90mm höga tankar.
4" spjällhus känns lite väl stort, blir lite trångt med 4" rör till och från laddluftkylaren. Men stort är fränt
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Posted: 26 Oct 2015, 15:20
by hellhaunter
Borde du inte kunna platsa i STREET RACE small block power adder ?