Scrazher - Turbomatar "Nygen"

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Micke johansson wrote:
Scrazher wrote:Bygget fortsätter, tyvvär har min dator fått för sig att inte vilja starta nå mer... Sitter på familjens nu, men har ingen möjlighet att lägga upp bilder härifrån :(

Lastade på toppen insuget och grenröret lite provisoriskt direkt på motorstativet idag... ser smaskigt ut :D Gav lite mer inspiration!



Tekniken alltså , du får fixa nå bilder så vi får se den smaskiga motorn :)


Mmm vist är det väl så :( Vart inne och försökt återställa några systemfiler men fan inte haft tid att försöka lösa problemet.
Men jag insåg nu att jag nog kan dra in bilderna från telefonen till Laptopen så då kan jag slänga ut en ändå! :)
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Har ju lovat er bilder så får väl ta mig i kragen då...
Dock hatar jag kvaliten på mobilkameran, samt att laptopen inte va överlycklig när jag försökte köra igång photoshop :D

Blev inte så mycke gjort idag... Lastade i blocket för att se hur allt tidigare byggt stämmde, måttade inte lite för wastegaten tryckrör osv.
Insåg dock att jag va tvungen att göra något åt motorkuddarna som är högre på fyran och dörför flyttar skiten lite väl högt.
Så har börjat tillverka nya, specialare av totalt 4 puckar och lite skruv och mutter... =) Hoppas det funkar.

Image
Booonie
Posts: 271
Joined: 21 Nov 2005, 00:43
Location: Luleå

Post by Booonie »

Scrazher wrote:Har ju lovat er bilder så får väl ta mig i kragen då...
Dock hatar jag kvaliten på mobilkameran, samt att laptopen inte va överlycklig när jag försökte köra igång photoshop :D

Blev inte så mycke gjort idag... Lastade i blocket för att se hur allt tidigare byggt stämmde, måttade inte lite för wastegaten tryckrör osv.
Insåg dock att jag va tvungen att göra något åt motorkuddarna som är högre på fyran och dörför flyttar skiten lite väl högt.
Så har börjat tillverka nya, specialare av totalt 4 puckar och lite skruv och mutter... =) Hoppas det funkar.



hockey puckar is the shit:)
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Booonie wrote:
Scrazher wrote:Har ju lovat er bilder så får väl ta mig i kragen då...
Dock hatar jag kvaliten på mobilkameran, samt att laptopen inte va överlycklig när jag försökte köra igång photoshop :D

Blev inte så mycke gjort idag... Lastade i blocket för att se hur allt tidigare byggt stämmde, måttade inte lite för wastegaten tryckrör osv.
Insåg dock att jag va tvungen att göra något åt motorkuddarna som är högre på fyran och dörför flyttar skiten lite väl högt.
Så har börjat tillverka nya, specialare av totalt 4 puckar och lite skruv och mutter... =) Hoppas det funkar.



hockey puckar is the shit:)

Haha, njaa... egentligen har jag inte så bra erfarenheter av det...
Men att skaffa nya till sexan är inte aktuellt, och det är i det här läget ett pluss om motorn inte rör sig allt för mycket... :wink:
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

E36 525 Tds ZF-låda... vist fasen passar den bolt on?

Eller måste jag byta ut något och isåfall vad... läst om något lager men hittar inte definitiva svar.

Så snälla hjälp till! :mrgreen:
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

du behöver byta stödlagret i veven, bara att byta til lett från en E36:A

samma lutning som original lådan men man kanske behöver modda växellådsbalken o växel länkaget.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Nu ärdet många timmar spenderade i garaget senaste tiden... ingen tid spenderad på att uppdatera här...

Hade som förhoppning att skruva ihop bilen till denna lördag-eftermiddag, men vi insåg igårkväll att det va ganska lönlöst. Trotts att det mesta finns till hands så är det risk att man gör något misstag eller "ful-lösning" som man ångrar senare.

Stort tack för gårdagens insatts går till Fanzy, som helt oanmält dök upp och hjälpte till! Image
Booonie
Posts: 271
Joined: 21 Nov 2005, 00:43
Location: Luleå

Post by Booonie »

Scrazher wrote:Nu ärdet många timmar spenderade i garaget senaste tiden... ingen tid spenderad på att uppdatera här...

Hade som förhoppning att skruva ihop bilen till denna lördag-eftermiddag, men vi insåg igårkväll att det va ganska lönlöst. Trotts att det mesta finns till hands så är det risk att man gör något misstag eller "ful-lösning" som man ångrar senare.

Stort tack för gårdagens insatts går till Fanzy, som helt oanmält dök upp och hjälpte till! Image


sluta nöta här
ut å skruva :)
sen får du igång den å far å leker lite :)
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

Scrazher wrote:Nu ärdet många timmar spenderade i garaget senaste tiden... ingen tid spenderad på att uppdatera här...

Hade som förhoppning att skruva ihop bilen till denna lördag-eftermiddag, men vi insåg igårkväll att det va ganska lönlöst. Trotts att det mesta finns till hands så är det risk att man gör något misstag eller "ful-lösning" som man ångrar senare.

Stort tack för gårdagens insatts går till Fanzy, som helt oanmält dök upp och hjälpte till!


Var så lite så :) vi fick ju lite gjort iaf :wink:
Men vi skulle ha haft igång den tills på burnartävlingen på månda :lol:
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Fanzy wrote:
Scrazher wrote:Nu ärdet många timmar spenderade i garaget senaste tiden... ingen tid spenderad på att uppdatera här...

Hade som förhoppning att skruva ihop bilen till denna lördag-eftermiddag, men vi insåg igårkväll att det va ganska lönlöst. Trotts att det mesta finns till hands så är det risk att man gör något misstag eller "ful-lösning" som man ångrar senare.

Stort tack för gårdagens insatts går till Fanzy, som helt oanmält dök upp och hjälpte till!


Var så lite så :) vi fick ju lite gjort iaf :wink:
Men vi skulle ha haft igång den tills på burnartävlingen på månda :lol:

helt klart, det blev mycket gjort!
Jao det hade vart riktigt roligt... och hade det inte varit för att jag arbetar hela dagen så hade den nog gått också.. :cry:
Men ska skruva klart allt jag hinner nu så blir det förhoppningsvis att starta upp och mappa efter brinnuten imorgon...
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Fortfarande kylarproblem/funderingar....

Lånade mig en kylare med inbyggt expansionskärl för att tillfälligt få igång bilen.
Men nu blir det att köra med den jag hade planerat från början som är utan expansionskärl.

Frågan är då om jag bara kan ansluta den nedre smala slangen (som går in i botten på exp-kärlet på den inbyggda) i underkant på den externa jag nu ska montera?

Någon idé på vad jag kan använda för expansionskärl dessutom?
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Wheeho, efter att ha strulat med tändningen (bara fått signal till 2 av spolarna) Så studsade den igång igår och gick huuur fint som helst!
Hade på en totalt oinställd mapp t.o.m tomgång! :D

Så nu blir det att varmköra och sedan byta olja och filter innan man kan försöka sig på att mappa. Mja jag måste ju bygga ihop boxen igen som vart lite experimentell senaste dagarna :D
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Fått nån fart på den?
V8
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

St3v3 wrote:Fått nån fart på den?

Mjo jag fick igång den efter allt strul... men det resulterade i mer :(

När jag tömde ur uppstartsoljan så hade jag grädde i tråget... och iockmed att den rann ut så försvann även min motivation och bygglust.

Men har ändå under hösten rivit av toppen, svetsat och planat. Och nu monterat med ny packning och bultar.
Tanken är att jag ska skruva ihop den nu under jul, men har fått ögoninflammation på båda ögonen så jag ser ut som en knarkare och grinar värre än en tjej...

Allt är så pass ihop nu att det är påfyllning av olja (igen) och nytt försök till uppstart. Sedan smida ihop nått avgassystem och mappa in den hjälpligt.
Hoppas att ögonen är bättre imorgonbitti så blir det skruva av.
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

när jag andå sitter uppe och anstränger ögonen i onödan
så kan jag ju lägga upp några bilder jag tog tidigare...
får väl kanske ta fler sedan.

Nysvettsad och planad topp (samt kuk-iso på kameran)
Image

Översiktsbild i höst när allt börjades ta isär igen
Image
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Guldfärg från dollar i motorrummet? :D
V8
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

St3v3 wrote:Guldfärg från dollar i motorrummet? :D

absolut, helt i linje med min budget ;)
Behöver jag tillägga att jag blev halvsponsrad av polarn som jobbar där :lol:

Hursomhelst blev det bra mycke bättre än skitigt och rostbrunt :wink:
Post Reply