Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKIN I!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKI

Post by DSK08 »

Det har inte hänt så mycket i dagarna då jag fortfarande väntar på dessa jävla diff-fästen som bromsat upp projektet totalt i 2 veckor och är en riktig motivationsdödare.. :evil: . Känner ni någon snäll jävel som arbetar med maskinbearbetning/laserskärning och kan skära ut ett par i 4mm stål så får ni mer än gärna hojta till då jag har skisser/mallar på mailen i .dxf format.

Lite framsteg har det ändå blivit, låter bilderna tala för sig själva!



Börjar med att bjuda på en bonusbild där man ser lite hur fräna BBS RK blir på bilen ändå 8)
Image

Skrapade bort gammal packning, satte dit nya insugspackningar samt Loctite flänstätning och monterade insuget och termostathus
Image

Självklart stötte vi på ännu mer problem när vi skulle montera svänghjulet innan maskin skulle hissas ner.. Upptäckte att gängorna i vevaxeln var kassa, som tur är så ställde min goda vän och vapendragare Lappen upp som vanligt och fixade gängorna åt mig, monterade av tråget för att slippa metallflisor i det och blåste rent efteråt, ska även klistra dit en stark magnet på utsidan som är bra att ha ifall det skiter sig någon dag.
Image

Passade på att kika så allt såg rätt ut vid gördeln och det gjorde det, gjorde rent innan tråget monterades igen.
Image

Maskin på plats! Återstår att se hur eländigt det blir att åka med Delrin-motorkuddar... :lol:
Image

Satan så fräscht allt blir när det är svartlackat :roll: Plåten i motorutrymmet ska fixas och utrymmet ska lackas om i vinter.
Image

Provmonterade grenrör, turbo och wg lite snabbt också
Image

Close-up, gott om plats kvar änsålänge..
Image

Det var allt för denna gång.
Är även på jakt efter E34 540 kardan och stora medbringaren ifrån diffen samt stora 5-serienav från E28 528/535 eller E34 535/540 om någon vet nån som har.
Peace out!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
Lofqvist
Posts: 297
Joined: 12 Jun 2011, 12:47
Location: Ängelholm

Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKI

Post by Lofqvist »

M20 porno ! så jävla nice !! hade själv en vass m20 innan s50n, finns ju ingen maskin med fränare ryt ;)
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKI

Post by JonasH88 »

Blir jäkligt snyggt med bbs fälgarna :)

Vad kommer det sig att du åker b20/b23 insug? Har för mig de är smalare i kanalerna än b25 insuget?? Eller kanske bara skiljer mot toppen?
Minns inte riktigt men man får porta mycket i ett b25 insug om man har stora kanaler i toppen och vill matcha :)
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKI

Post by _TH_ »

Härligt med fler som åker med m20!

Snyggt blir det ju oxå, bra jobbat!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKI

Post by rockker »

JonasH88 wrote:Blir jäkligt snyggt med bbs fälgarna :)

Vad kommer det sig att du åker b20/b23 insug? Har för mig de är smalare i kanalerna än b25 insuget?? Eller kanske bara skiljer mot toppen?
Minns inte riktigt men man får porta mycket i ett b25 insug om man har stora kanaler i toppen och vill matcha :)

Det är smalare kanaler i dem insugen mot b25an. Har haft båda och jämfört med varandra, samt kanalerna i toppen skiljer.
Har ett b25 insug ligger som är moddat för Nuke rail och har 2st 1/8" uttag för vacuum, som bara ligger om du behöver.

Våga vägra m50 då alla andra kör det :lol:
Har en gammal film på min e34 med m20.. tycka vad folk vill, men öppen wg låter så sjukt mycket fränare med m20 än de som fiser runt med inbyggt i avgassystemet 8)

http://youtu.be/hysZF1rWhj4" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKI

Post by DSK08 »

Lofqvist wrote:M20 porno ! så jävla nice !! hade själv en vass m20 innan s50n, finns ju ingen maskin med fränare ryt ;)
Kul o höra! :) Hehe det har du rätt i.. 8)
JonasH88 wrote:Blir jäkligt snyggt med bbs fälgarna :)

Vad kommer det sig att du åker b20/b23 insug? Har för mig de är smalare i kanalerna än b25 insuget?? Eller kanske bara skiljer mot toppen?
Minns inte riktigt men man får porta mycket i ett b25 insug om man har stora kanaler i toppen och vill matcha :)
Tackar, bättre än förväntat faktiskt! Ofan är det så? Jag är inte så insatt i dom insugen så hade ingen aning om att det inte var ett B25 insug jag hade.. :evil:
_TH_ wrote:Härligt med fler som åker med m20!

Snyggt blir det ju oxå, bra jobbat!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Tackar tackar, kul o höra! :)
rockker wrote:
JonasH88 wrote:Blir jäkligt snyggt med bbs fälgarna :)

Vad kommer det sig att du åker b20/b23 insug? Har för mig de är smalare i kanalerna än b25 insuget?? Eller kanske bara skiljer mot toppen?
Minns inte riktigt men man får porta mycket i ett b25 insug om man har stora kanaler i toppen och vill matcha :)

Det är smalare kanaler i dem insugen mot b25an. Har haft båda och jämfört med varandra, samt kanalerna i toppen skiljer.
Har ett b25 insug ligger som är moddat för Nuke rail och har 2st 1/8" uttag för vacuum, som bara ligger om du behöver.

Våga vägra m50 då alla andra kör det :lol:
Har en gammal film på min e34 med m20.. tycka vad folk vill, men öppen wg låter så sjukt mycket fränare med m20 än de som fiser runt med inbyggt i avgassystemet 8)

http://youtu.be/hysZF1rWhj4" onclick="window.open(this.href);return false;
Ofan, vad ska du ha för det då?... PM:a mig pris! Haha men typ, har blivit så mainstream så det är tråkigt.. Jo det låter fränt som fan, men denna säsong kommer jag skippa screampipe och köra slutet system då jag tror den kommer låta tillräckligt ändå.. :lol:
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKI

Post by rockker »

Ofan, vad ska du ha för det då?... PM:a mig pris! Haha men typ, har blivit så mainstream så det är tråkigt.. Jo det låter fränt som fan, men denna säsong kommer jag skippa screampipe och köra slutet system då jag tror den kommer låta tillräckligt ändå.. :lol:
Skickat pm nu.. och ja det är för vanligt och tråkigt med m50 som du säger, men jävligt driftsäkra är dem iaf :lol:
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKI

Post by DSK08 »

rockker wrote:
Ofan, vad ska du ha för det då?... PM:a mig pris! Haha men typ, har blivit så mainstream så det är tråkigt.. Jo det låter fränt som fan, men denna säsong kommer jag skippa screampipe och köra slutet system då jag tror den kommer låta tillräckligt ändå.. :lol:
Skickat pm nu.. och ja det är för vanligt och tråkigt med m50 som du säger, men jävligt driftsäkra är dem iaf :lol:
Jo visserligen, men i dagsläget skulle jag mycket hellre bygga på en M54 än en M50.. ;)
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Post Reply