Page 5 of 25

Posted: 27 Jan 2007, 19:18
by Bonje
Eftersom det är görtråkigt att vara hemma och tycka synd om sig själv... Så tryckte jag i mig två panodil, åkte till garaget för att hämta plenum och intercooler, sen åkte jag till jobbet och fortsatte svetsa "nästan" klart dom.
Som Ärtan skrev så var det inga problem att svetsa fast gavlarna i det tjocka godset i cellpaketet! :)

Image

Posted: 27 Jan 2007, 20:09
by AndreasT
Du var en rackare på hålla i tigsvetsen, riktigt fina svetsfogar 8) !

Posted: 03 Feb 2007, 17:23
by BeEmVe
ruskigt snyggt!

Posted: 18 Feb 2007, 21:32
by Tommy.N
Intercoolern ser ut å sitta helt perfekt!
Vad har du använt för cellpaket?

Mvh Tommy.

Posted: 12 Mar 2007, 08:22
by Bonje
Det har varit lite dåligt med uppdateringar här på ett tag nu. Det betyder dock inte att jag inte har gjort någonting på bilen..

Jag har gjort massa småjobb här och där, sånt som är äckeltråkigt att göra.. Tex så har det kommit till upphängningar för intercooler, ac-kylare och vattenkylare.
Jag har lackat motorrummet (fläckvis :roll:) Det blev inte bra men de får duga.
I torsdags o fredags rev jag ner fjäderbenen och skruvade bort fjädrar dämpare och naven + att jag kapade bort fjädertallrikarna.
Jag han även förbereda och svetsa fast den nya fjädertallriken till coiloverkitet från millway.
Bestämde mig för att bygga om till 5-bult på E30 fjäderbenen. Då krävs det en hylsa mellan lagret från E36 och E30 spindeln. (Lagret har större diameter än axeln.) Så i lördags stack jag till jobbet och svarvade dom hylsorna.
Allt gick fin fint. Så i går ställde jag ner 318 på hjulen, med 18":arna från M3:an
Det kommer lite bilder på allt sen när fjäderbenen är pulverlackade och klara!

Posted: 12 Mar 2007, 14:17
by Ximon
Det betyder alltså att man inte behöver fjäderbenen från e36 eller?
Vilka delar använder du dig av för att få det att passa?

Posted: 12 Mar 2007, 19:47
by Bonje
Nix man behöver icke E36 fjäderben!
Det man behöver är hjulnav med lager. Sen får man svarva en lylsa som man pressar/krymper ner över axeln på E30 spindeln. Sedan har man 5-bult.
Jag ska lägga ut bild och mått på hylsorna sen tänkte jag.

Posted: 12 Mar 2007, 21:47
by Per Eriksson
Och det är ett beprövat koncept också, jag har kört så i ett år utan problem.

Posted: 13 Mar 2007, 00:01
by Ximon
Trevligt, trvligt. Jag ser fram emot bilderna!

Nu kommer väl priset på m3 3,2 bärarmar sjunka till normala priser igen :)

Posted: 16 Mar 2007, 18:36
by Bonje
I väntan på att mina fjäderben ska bli lackade så lägger jag upp några bilder..

Här är hylsan jag svarvade för att E36 navet ska passa på E30 fjäderbenet.
Måtten som jag har lovat: Ytterdiameter: 37.00 mm. Innerdiameter: 30,97mm. Total längd: 43mm. Flänsen är 1,5mm tjock och har en ytterdiameter på47mm. Fasen i hålet: 2,5mm.
Med dom här måtten så är det presspassning på axeln.

Image

Här är fjäderbenet monterat.

Image

Nerställd på backen med coiloverna i nedersta läget. Fälgarna stal jag från M3:an :D

Image

Posted: 16 Mar 2007, 19:11
by Bonje
Just ja!!
Just för tillfället lurar jag på vad jag ska köra med för bromsar...
Har fått tag på FETA skivor från M3 E46. Har fått dom slipade och fina på jobbet. Sen har jag ett gäng wilwood 310 mm skivor och Wilwood superlite II ok liggandes också... Hade hoppats att dom oken skulle passa på M3 skivorna. Men icke! Svepbedden på dom skivorna var för mycket för Wilwood oken tyvärr :cry:

M3 skivorna är på 325mm och Wilwood skivorna är 310mm. Hur tycker ni jag ska göra? Köpa andra ok och använda M3 skivorna eller slänga på wilwood?

Här är dom tillsammans.

Image

Posted: 16 Mar 2007, 23:18
by Butchermardin
Ser gött ut Bonje! :) Har du det långa eller korta Coiloverkittet?

Posted: 17 Mar 2007, 08:56
by hartge
e46 skivorna tycker ja ...

Posted: 17 Mar 2007, 10:04
by Fear This
sålänge e46 skivorna har såpass lite "offset" eller va man ska säga att skivorna inte tar i spindeln när du bultar dit dem tycker ja du ska köra e46 skivor och ett par rejäla ok.. du e ju lite klurgubbe så en fin adapter fräser du nog till rätt fort;)

Posted: 17 Mar 2007, 10:23
by Bonje
Butchermardin: "Långa eller korta" Hur menar du då? Han har bara en längd på fjärdarna, dock två olika hårdheter. Jag har den mjukare av dom två.
Jag valde jag att köra med original topplagring för att bilen ska bli lite mer dräglig att köra på våra dåliga vägar... Med original topplagring blir den ca 30mm högre än med en justerbar.
Den nya "fjädertalriken" satte jag 120mm från toppen på fjäderbenet.

Fear This: Jag har faktist inte kollat om M3 skivan passsar utan spacer än :roll: Adapter till oken blir jag tvungen att göra oavsett vilka bromsar jag ska använda.

Några tips på hyfsade bromsok till M3 skivorna, som är relativt billiga?

Posted: 17 Mar 2007, 10:29
by Fear This
mm ja hade ett par nyare m5 skivor undra om de inte var 345mm eller nåt? ja tänkte använda men då var de så mkt offset att skiten tog i spindeln så ja skrotade den iden, annars hade de blivit att bredda skärmarna ännu mer.. mm sant me adaptern, e ja som e pigg i vanlig ordning haha :idea: