Page 5 of 6
Posted: 02 Apr 2010, 01:00
by ramberg
Vad är det för hårdhet på fjädrarna?
Kommer bli fin gokart det dära!
Posted: 02 Apr 2010, 02:08
by Grefven
pelko wrote: (ni som kör detta, vad rekommenderar ni för hårdhet på bana?)
här med samuel och åk samma inställningar som han har på sin ringenkärra. lär ju inte kunna bli bättre.
Posted: 02 Apr 2010, 09:10
by Krillian
Fyfan pelko, detta blir smuutt kommer ligga som ett stryckjärn på vägen sen.
Posted: 02 Apr 2010, 11:42
by Grefven
Krillian wrote:Fyfan pelko, detta blir smuutt kommer ligga som ett stryckjärn på vägen sen.
ja , detta är väghållning på riktigt och inte någon random coiloversats.
Posted: 02 Apr 2010, 12:15
by Krillian
Grefven wrote:Krillian wrote:Fyfan pelko, detta blir smuutt kommer ligga som ett stryckjärn på vägen sen.
ja , detta är väghållning på riktigt och inte någon random coiloversats.
Menar det, Millway är kung när de gäller väghållning !
Posted: 02 Apr 2010, 12:29
by ramberg
Kikat lite men får inte fram nån direkt info om dem mer än att de sänker 35-55mm Fram, 20-40mm Bak.
Med andra ord ingen vettig info om hårdhet etc.. man vill veta.
Tog finfina bilder pelko men bara en miss, närmare bild på fjädrarna bl.a!
Här har du en Nürburgringspec modell lagom hård
(Länkar så man slipper kladda ner med orelevanta bilder som ej rör din bil)
http://i44.tinypic.com/301fr02.jpg
http://i44.tinypic.com/313ls83.jpg
(original fjädrar som står bredvid)
Som du ser, inte mycket fjädrande
320/220 fjädrar som ger ca 2.3Hz.
Posted: 02 Apr 2010, 12:32
by Sbuddz
[/quote]
Menar det, Millway är kung när de gäller väghållning ![/quote]
Jasså..
Posted: 02 Apr 2010, 12:42
by markus
Sbuddz wrote:
Menar det, Millway är kung när de gäller väghållning ![/quote]
Jasså..[/quote]
JA.
Posted: 02 Apr 2010, 21:57
by Tox
Grefven wrote:pelko wrote: (ni som kör detta, vad rekommenderar ni för hårdhet på bana?)
här med samuel och åk samma inställningar som han har på sin ringenkärra. lär ju inte kunna bli bättre.
Samuel kör inte med detta kit på sin e36:a...
Posted: 03 Apr 2010, 05:44
by Grefven
Ok, då har jag fått fel för mig. Han kan säkert komma med något tips iaf
Posted: 03 Apr 2010, 09:21
by Rsjerry
Kommer bli sjukt bra Pelko
Samuel om nån borde veta hur grejerna ska ställas in
Posted: 03 Apr 2010, 11:18
by pelko
Många upplever att fjädrarna i PSS9 kitet är lite för mjukt för "riktig" banåka. Då fjädrarna är progressiva så är det svårt att mäta fram exakt hårdhet men i Millways maskiner fick Samuel fram ca 75-80N/mm fram och 100N/mm bak. Det är inte stenhårt men bilen ska gå gata varje dag så det är inget alternativ än att börja byta ut några fjädrar innan jag kommer in i den fasen att jag upplever de för mjuka på bana. Men det krävs mååånga timmars körning innan jag kan börja klaga på dessa saker.
Ska man enbart åka bana så kan hårdare fjädrar vara ett alternativ från början. Dessutom så är nya fjädrar inga pengar i sammanhanget vad allt annat kostat. Hårdare krängare kompenserar nog en del också.
Känns kul att ha allt hemma iallafall, hoppas det blir kul att svänga sedan
Och givetvis har jag kontakt med Millway angående hur det ska ställas in...
Posted: 06 Apr 2010, 18:18
by pelko
I helgen har allt godis monterats. Tack till A.Olsson för all hjälp
Det har varit helt utan bekymmer faktiskt, lite trångt med krängaren bak men annars så har det gått fint. Provkört och klart så är där inga oljud eller liknande vilket alltid känns skönt.
Det är galet vad roligt det är att jobba med riktiga saker. Allting passar och flyter på så fint, mycket genomarbetade produkter.
Har bara kört bilen en kort sväng på utsidan garaget men man känner att den är stum och go som den ska vara, nu kör man bil - inte åker bil.
De gamla stötdämparna var helt slut kan jag intyga, de va värre än två gamla cykelpumpar.
I samma veva som allting var nere så byggde jag och Anders om för M3 E46 skivor fram. Anledningen var för att jag hade skivor liggandes och det inte var så mycket jobb. Bra blev det.
Bilen är sjukt smutsig både i, under och på utsidan men det blir en ordentlig rekond av allt då allt är klart och våren välkomnat oss på riktigt.
För övrigt är allting klart inför den 7e och 8e Maj med BMW SC, det ser jag fram emot oerhört mycket.
På agendan här framöver återstår lack av diverse prylar, få hem riktiga klossar och vätska, göra en hjulinställning och sedan besiktiga bilen.
Bilder:
Inkörd och delvis nerskruvad.
Org vs Bilstein.
Två färdiga stötdämpare bak.
E46 skivor monterat.
Bilder på allt monterat och klart. På bilderna är bilen alldeles för låg fram och har max camber och caster...
Mvh
Posted: 06 Apr 2010, 22:01
by ramberg
Fint pelko!
Ja ca 75-80N/mm fram och 100N/mm bak var inte så mycket att hänga i granen vid bankörning.
Men i ditt fall så är dom nog ypperliga då du ska bruka till vardags och då är komfort en väldigt hög prio än en stenhård bil!
Posted: 07 Apr 2010, 07:47
by korre
Ser kanon ut!
Posted: 11 Apr 2010, 21:22
by pelko
Bilen besiktigades igår med en 2´a och det var vänster färdbroms fram anliggning, det var bara ett misstag från min sida under bromsbytet så det löste sig 30 min efter besiktningen, så imorgon ska jag rulla in igen för att få tvåan släckt.
Har kört ca 35 mil sedan jag besiktigade igår och jag måste säga att chassit var dyrt men JÄVLIGT välinvesterat. Man känner att det är bra skit, har varit ute på öde skogsvägar och gasat ordentligt och det är däcken som stoppar om man ska köra riktigt fort. Så det känns skönt att man blev nöjd. Det enda jag inte riktigt kommer överens med är att vid hårda inbromsningar så ålar sig baken lite men med dagens hjulvinklar så är allt möjligt. Har max camber och caster fram men allt annat orört som det varit sedan jag köpte bilen. Bilen går som ett skott också och det känns riktigt härligt att hela bilen fungerar bra, starta, tanka och köra tills man tröttnar är rätt melodi för mig.
Innan licenskörningen den 7e Maj så ska jag ställa in hjulvinklarna, lacka diverse delar, montera bromsar från PEAN, kränga på r-däck på org fälgar och byta samtliga oljor. Utöver det blir det småsaker som att byta emblem osv så att den blir riktigt fin.
GT-fälgarna är monterade nu och de sitter riktigt bra och lackjobbet som gjordes av Pulverteknik i Kungälv är helt gudomligt. Bilder kommer i veckan när jag har tillgång till kamera igen.
Mvh
Posted: 16 Apr 2010, 17:28
by pelko