BMW 320/325 e36 -92, Bur färdig
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW e36 -92 (m50b25 + hx40) 100mm wg...
Dags för besiktning...
Upp på pallbockar
Och fyra timmar senare såg det ut såhär...
Hoppas kunna starta upp den med orginalmotorn till helgen.
Upp på pallbockar
Och fyra timmar senare såg det ut såhär...
Hoppas kunna starta upp den med orginalmotorn till helgen.
Ja då har man besiktigat bilen då...
Gick inte riktigt som jag hade hoppas... Avgasvärdena var allt annat än bra, jag kopplade lambdan fel...
Tyvärr ville inte värdena bli helt bra(bättre dock) när jag kopplade den rätt heller, och byte av lambda hjälpte inte heller.
Får bli e85 i tanken och hoppas på det bästa, har ny tid på tisdag.
Skönt att allt annat gick igenom iaf, var lite orolig för vad dom skulle säga om mitt ombyggda fjäderbenstorn.
Så jag byggde upp det med fogskum och draperade med alutejp från biltema Blev helt okej tycker jag... bild nedan
Besiktningsfälgar lånade från morsans cab
Fick bli en tvätt och byte av blinkers också.. 255/35/18 fyller ut gött bak tycker ni inte?
Gick inte riktigt som jag hade hoppas... Avgasvärdena var allt annat än bra, jag kopplade lambdan fel...
Tyvärr ville inte värdena bli helt bra(bättre dock) när jag kopplade den rätt heller, och byte av lambda hjälpte inte heller.
Får bli e85 i tanken och hoppas på det bästa, har ny tid på tisdag.
Skönt att allt annat gick igenom iaf, var lite orolig för vad dom skulle säga om mitt ombyggda fjäderbenstorn.
Så jag byggde upp det med fogskum och draperade med alutejp från biltema Blev helt okej tycker jag... bild nedan
Besiktningsfälgar lånade från morsans cab
Fick bli en tvätt och byte av blinkers också.. 255/35/18 fyller ut gött bak tycker ni inte?
Biljäveln gick inte igenon den här gången heller...
Nu är den billig snart....
Får bli hålsågen och göra en inspektion på kattarna.
Nu är den billig snart....
Får bli hålsågen och göra en inspektion på kattarna.
Ä N T L I G E N är bilen besiktigad efter fyra försök...
Imorgon börjar rivning
Imorgon börjar rivning
-
BMW e36 -92 (m50b25 + hx40) 100mm wg...
Vad var det som felade?
Det var avgasvärdena som var skrot...
Först kopplade jag lambdan fel då vart alla värden skrot så klart.
Sen kopplade jag den rätt då blev det bättre men inte bra. (biltema..)
Då tankade jag i e85 vilket fick ner hc och co, men istället stack lambdavärdet upp i höjden och den började gå lite sämre efter ett tag.
Sågade upp kattarna för att kontrollera dem och de såg klockrena ut.
Tankade i mer bensin och den gick helt plötsligt bättre igen, men när jag kom till besiktningen så gick den sjuuuukt dåligt och lambda värdet drog upp till 1.22...
Åkte ifrån besiktningen och den började gå bättre igen...
Fyllde på med ytterligare 20 liter bensin och då gick den som en klocka.
Dagen efter åkte jag in till Våxnäsmacken och lånade deras avgasmätare och bilen fick klockrena värden efter en urblåsning på motorvägen.
Åkte direkt till bilprovningen och ställde mig i drivein-kön, efter 1.5 timme kom jag in. Bilen gick lite sämre igen men efter lite varmkörning så gick lambdan ner till 1.037 så då gick den äntligen igenom, på det berömda håret...
Först kopplade jag lambdan fel då vart alla värden skrot så klart.
Sen kopplade jag den rätt då blev det bättre men inte bra. (biltema..)
Då tankade jag i e85 vilket fick ner hc och co, men istället stack lambdavärdet upp i höjden och den började gå lite sämre efter ett tag.
Sågade upp kattarna för att kontrollera dem och de såg klockrena ut.
Tankade i mer bensin och den gick helt plötsligt bättre igen, men när jag kom till besiktningen så gick den sjuuuukt dåligt och lambda värdet drog upp till 1.22...
Åkte ifrån besiktningen och den började gå bättre igen...
Fyllde på med ytterligare 20 liter bensin och då gick den som en klocka.
Dagen efter åkte jag in till Våxnäsmacken och lånade deras avgasmätare och bilen fick klockrena värden efter en urblåsning på motorvägen.
Åkte direkt till bilprovningen och ställde mig i drivein-kön, efter 1.5 timme kom jag in. Bilen gick lite sämre igen men efter lite varmkörning så gick lambdan ner till 1.037 så då gick den äntligen igenom, på det berömda håret...
-
BMW e36 -92 | Besiktigad
Kör du org sprut nu då?
Gött att den gick igenom iaf
Gött att den gick igenom iaf
Re: BMW e36 -92 | Besiktigad
Jepp och helt orginal m50b20 med 328 avgas...
Ja jävligt skönt, lyfte ur bes-motorn idag. Väntar på lite delar till koppling osv men nästa helg bör turbomotorn vara i igen.
Ja jävligt skönt, lyfte ur bes-motorn idag. Väntar på lite delar till koppling osv men nästa helg bör turbomotorn vara i igen.
BMW e36 -92 | Besiktigad
Mycke snygg bil,kul med en BMW turbo till i kommun, hoppas att få se bilen i verklighet.
gör det idag imorgon är det försent!!
——-------------------------------------
0768299945
Forshaga värmland
Rickie A
0768299945
Forshaga värmland
Rickie A
Tack, ja vi får ses i sommar när bilarna är ''färdiga''!
BMW e36 -92 | Besiktigad
Hehe jo det är ju lite kvar att göra för mig! Byter bil i början av säsongen,men jag ska hinna få lite klart så att det blir test drive på kdr 201m
0768299945
Forshaga värmland
Rickie A
0768299945
Forshaga värmland
Rickie A
Nu är den startad med turbomotorn igen...
Lyckades koppla startmotorn fel först med det löste sig tillslut.
Imorgon kan det kanske bli lite provkörning.
Lyckades koppla startmotorn fel först med det löste sig tillslut.
Imorgon kan det kanske bli lite provkörning.
Re: BMW e36 -92 | Startad igen
måste blivigt något knas med adaptionen när det var felkopplat, då kan det nog ta ett tag innan det rättar till sig gott att det gick tillslut.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Jävligt skönt...
Känns lite konstigt att åka runt med bilen nu, nybes och med turbomotorn i
Känns lite konstigt att åka runt med bilen nu, nybes och med turbomotorn i
Börjar tröttna på att skruva nu...
Märkte häromdagen att bilen började gå dåligt, det visade sig att en tändspole hade gett upp efter kanske 30 mils körning...
Ska åka till den lokala Audi återförsäljaren och kolla vad dom tar för en ny, borde få garanti på skiten om han handlar där...
Också har jag plockat isär halva bilen för att montera en packning till ena Wg'n som jag inte orkade bry mig om att montera sist wgn var lös vilket såklart ledde till läckage... Jävligt idiotiskt att inte montera den från början.
Också har jag lindad dp'n och dragit över en mössa på turbon..
Börjar närma sig mappning nu, hoppas verkligen att jag hinner sortera ut alla barnsjukdomar innan dess.
Lösa luftfilter problemet och dra vattenkylning till turbon ska hinnas med också men jag har iaf ett par veckor på mig.
Märkte häromdagen att bilen började gå dåligt, det visade sig att en tändspole hade gett upp efter kanske 30 mils körning...
Ska åka till den lokala Audi återförsäljaren och kolla vad dom tar för en ny, borde få garanti på skiten om han handlar där...
Också har jag plockat isär halva bilen för att montera en packning till ena Wg'n som jag inte orkade bry mig om att montera sist wgn var lös vilket såklart ledde till läckage... Jävligt idiotiskt att inte montera den från början.
Också har jag lindad dp'n och dragit över en mössa på turbon..
Börjar närma sig mappning nu, hoppas verkligen att jag hinner sortera ut alla barnsjukdomar innan dess.
Lösa luftfilter problemet och dra vattenkylning till turbon ska hinnas med också men jag har iaf ett par veckor på mig.
Re: BMW e36 -92
Blev lite gjort idag också
Systemet
Fick förlängas lite..
Ic och oljekyl fick lite svart färg på sig för att få bilen liiite diskretare.
Nästa problem...
Systemet
Fick förlängas lite..
Ic och oljekyl fick lite svart färg på sig för att få bilen liiite diskretare.
Nästa problem...
BMW e36 -92
Ska du iväg i helgen o mappa?
0768299945
Forshaga värmland
Rickie A
0768299945
Forshaga värmland
Rickie A