Page 5 of 27

Posted: 29 Dec 2008, 00:31
by P3kka
jocke_e30 wrote:Bra att det händer nått åt dig :) Ska jag slänga ut ditt block i snön hehe :P


jo vars de ela gött ;)
Jag tror nog att den rackarn trivs bättre inne i garaget;) inga sånna hotelser nu :x

Posted: 29 Dec 2008, 00:35
by jocke_e30
Hehe ne de ska ja int gö den står bra där inne :)

Posted: 31 Dec 2008, 14:00
by P3kka
Dax för årets sista update då :roll:

Upp tidigt i morse och drog på Bimmer´N finkläderna inför de ny året :wink:


Image
Image
Image

Sup "lugnt" ikväll grabbar ! :P

Posted: 31 Dec 2008, 17:09
by jocke_e30
vart väll fint de där pekka. kommer upp snart då :)

Posted: 02 Jan 2009, 16:04
by Resgard
Har du gett dig på underredet med ståltrissorna ännu?

Posted: 03 Jan 2009, 00:37
by P3kka
Resgard wrote:Har du gett dig på underredet med ståltrissorna ännu?


Nej nu får karossen ligga på is ett tag :) Måste jobba med motorn och sen göra klart körkortet som jag dragit på aldeless för länge :roll:

Posted: 12 Jan 2009, 15:11
by P3kka
Fick hem nya kolvringar igår kväll så fick lite sug igen på att göra nått :D
Precis vägt och märkt upp kolvarna och fick bra siffror!


Om tiden räcker till åker även veven, stakarna å kolvara i idag annars i morgon

Kolvarna: 384g 384g 384g 384g 385g 385g :wink:

Image
Image
Image

Nu blir de körskolan, mer update sen! :P

Posted: 15 Jan 2009, 23:18
by P3kka
Toppen vart färdigsvetsad i veckan och fick hem den idag, kollade nyss med kammen och den verkar inte ha slagit sig nått :P Nästa steg blir att porta och "sleva" sen plana.

Image

Blocket är toppdeckat och honat å nya kolvringar på. slipade av 1gram så alla väger lika.

Image
Image

Klart man ska skruva på rummet :wink:
Image

Posted: 21 Jan 2009, 19:46
by P3kka
Hej! sen update, i lördags åkte den riktade b23 veven i blocket med nya lager till vev å ram(som för övrigt krånglade som ni kanske sett i förfrågning) men nu är de på plats och gick runt fint.

Meningen att de ska bli princip 24/3 jobb i helgen så att jag kommer framåt för börjar bli lite krisigt med tid, meningen är att den ska mappas innan eller senast 31 Mars.


(m20b23, 780cc spridare, 044 pump, Holset hx35)

Fråga: Ska inom snar framtid få en topplockspackning(koppar) tillverkad och frågan är då vilket kompförhållande jag bör ha? Vet inte exakt än hur mkt laddet ska ligga på men uppskattningsvis 1.5-1.7 Bar

Fråga: Viktig detalj ang kompressionen är väll vilket bränsle :wink: och där är också ett frågetecken, vilken soppa rekomenderar ni, för och nackdel mellan bensin och E85? (tänkt att köpa ett MS till att börja med, eller är de bara bajs?)

Posted: 21 Jan 2009, 21:36
by jocke_e30
In me grogg bilderna nu pekka :P

Sökte på google och hitta att kompet på en m20b23 va 9.8:1 om de nu stämmer

Posted: 21 Jan 2009, 21:47
by P3kka
Dom får du tillägga själv om du tycker att de passar sig att visa hur man drar noga moment på en lördagskväll..

Ja 9.8 ska jag defenetift inte köra med iaf så lär få nån ordning på de :wink:

Posted: 21 Jan 2009, 22:20
by jocke_e30
Hehe men du drog ju inte moment då ju :wink:

Jo du lär ju göra de, så nu har du nånting att räkna på ikväll :)

Posted: 21 Jan 2009, 22:29
by P3kka
Va det är original va inte så intressant just nu. Utan vilket komp är lagomt på ca 1.5-1.7 bar på Bensin resp E85?? (kommer troligen använda E85)

Posted: 22 Jan 2009, 00:38
by Resgard
P3kka wrote:Va det är original va inte så intressant just nu. Utan vilket komp är lagomt på ca 1.5-1.7 bar på Bensin resp E85?? (kommer troligen använda E85)


Du får helt enkelt välja E85 och sen ladda på så mycket det bara går :P Ska Gubben i Gagnef fixa packning?

Posted: 22 Jan 2009, 10:58
by P3kka
Resgard wrote:
P3kka wrote:Va det är original va inte så intressant just nu. Utan vilket komp är lagomt på ca 1.5-1.7 bar på Bensin resp E85?? (kommer troligen använda E85)


Du får helt enkelt välja E85 och sen ladda på så mycket det bara går :P Ska Gubben i Gagnef fixa packning?


Jag vet inte än, troligen via en lärare på industri.
8.5:1 komp låter de vettigt på E85??

Posted: 22 Jan 2009, 13:12
by Resgard
P3kka wrote:
Resgard wrote:
P3kka wrote:Va det är original va inte så intressant just nu. Utan vilket komp är lagomt på ca 1.5-1.7 bar på Bensin resp E85?? (kommer troligen använda E85)


Du får helt enkelt välja E85 och sen ladda på så mycket det bara går :P Ska Gubben i Gagnef fixa packning?


Jag vet inte än, troligen via en lärare på industri.
8.5:1 komp låter de vettigt på E85??


Behöver du ens sänka kompen för den effekten du ska ha om du väljer E85 :?

Posted: 22 Jan 2009, 13:26
by P3kka
Resgard wrote:
P3kka wrote:
Resgard wrote:
P3kka wrote:Va det är original va inte så intressant just nu. Utan vilket komp är lagomt på ca 1.5-1.7 bar på Bensin resp E85?? (kommer troligen använda E85)


Du får helt enkelt välja E85 och sen ladda på så mycket det bara går :P Ska Gubben i Gagnef fixa packning?


Jag vet inte än, troligen via en lärare på industri.
8.5:1 komp låter de vettigt på E85??


Behöver du ens sänka kompen för den effekten du ska ha om du väljer E85 :?


Ja jag vet inte, men nästan 10:1 är väll lite väl mkt? 8.5-9???