Lägg upp info om ditt projekt.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Bäckis
Admin
Posts: 6534 Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:
Post
by Bäckis » 22 Oct 2008, 19:45
Zwofurti wrote: på evosar med hög effekt har veven gått av när man tagit bort svängningsdämparen. det är ju en kort 4:a.
Det tror jag när jag ser det.
Kan de åka bana på 9000+ rpm utan så kan nog jag åka lite gata och stripp på 8000rpm. Är inte orolig.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Zwofurti
Posts: 2635 Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare
Post
by Zwofurti » 22 Oct 2008, 21:02
kommer ihåg iaf 2 st som gått av på jänkeforum, det är visserligen ett eller två år sen så jag orkar inte ens söka
kan ju ha berott på annat än just svängningsdämparen också, svårt att säga
men jag skulle nog tro att det funkar klockers.
ScratcH
Posts: 283 Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg
Post
by ScratcH » 22 Oct 2008, 21:06
Mycket intressant läsning
Hur som helst så kommer inte remhjulet göras om, så jag återkommer om veven går av
Och lite bilder
Alu-klump som ska fräsas till kompressorfäste:
Ett fäste till trigger givaren ska också fixas:
M3JONAS
Posts: 2783 Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm
Post
by M3JONAS » 22 Oct 2008, 21:09
Ser ut att vara en bastant aluklump...
Hur har du tänkt att göra fästet för kompressorn?
Angående triggern så går det att göra ett fäste från två av bultarna till vattenpumpen. Tänkte bara att det kan bli väldigt trångt med prylar på förarsidan/kompressorsidan med servopump och kompressor där...
ScratcH
Posts: 283 Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg
Post
by ScratcH » 23 Oct 2008, 08:11
M3JONAS wrote: Ser ut att vara en bastant aluklump... Hur har du tänkt att göra fästet för kompressorn? Angående triggern så går det att göra ett fäste från två av bultarna till vattenpumpen. Tänkte bara att det kan bli väldigt trångt med prylar på förarsidan/kompressorsidan med servopump och kompressor där...
Fästet blir enligt bild men lite stabilare.....
Har du nån bild på din trigger lösning?
M3JONAS
Posts: 2783 Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm
Post
by M3JONAS » 23 Oct 2008, 09:14
Kan fixa bild på triggerfäste samt kompressorfäste när jag kommer hem ikväll.
Fastbmw
Posts: 42 Joined: 08 Dec 2007, 18:30
Post
by Fastbmw » 24 Oct 2008, 16:42
Hey !
Veldig fint prosjekt ! MEN fins M3 fjäderbenet framme kvar ?? ¨høgre og venstre sidan
ScratcH
Posts: 283 Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg
Post
by ScratcH » 24 Oct 2008, 17:11
Fastbmw wrote: Hey !
Veldig fint prosjekt ! MEN fins M3 fjäderbenet framme kvar ?? ¨høgre og venstre sidan
Tack!
Jo de finns kvar, men fjäderbenen är inte till salu. Hoppas du hittar ett par.
/Jonas
wuffee
Posts: 1564 Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:
Post
by wuffee » 25 Oct 2008, 09:48
Zwofurti wrote: på evosar med hög effekt har veven gått av när man tagit bort svängningsdämparen. det är ju en kort 4:a.
De kan inte bara varit obalans i skiten då? vid många tusen rpm o de minsta obalans så blir de ju inte så bra!
MVh
Uffe
Zwofurti
Posts: 2635 Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare
Post
by Zwofurti » 25 Oct 2008, 17:49
det kan det möjligtvis vara..=)
de motorer jag snacka romhade över 800 hp så det var iga standardsnurror heller.. men dom gick av längst fram, då skyllde jänksen på att dom tagit bort svängningsdämparn.
ScratcH
Posts: 283 Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg
Post
by ScratcH » 06 Nov 2008, 08:44
Tänkte uppdatera vattenkylet,, har ni läsare några bra tips och erfarenheter
Blown M5
Posts: 456 Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:
Post
by Blown M5 » 06 Nov 2008, 10:24
Ser bra ut
allt blir ju så nice med frästa grejer. Tänkte du ha extern smörjning till kompressorn? många krånglar till det på det viset fast det är helt onödigt.
ScratcH
Posts: 283 Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg
Post
by ScratcH » 07 Nov 2008, 15:57
Blown M5 wrote: Ser bra ut
allt blir ju så nice med frästa grejer. Tänkte du ha extern smörjning till kompressorn? många krånglar till det på det viset fast det är helt onödigt.
Tackar!
Jag tänker köra med extern smörjning på grund av att kompressor lutar nog lite väl mycket, eller vad tror du?.. se bild.
Blown M5
Posts: 456 Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:
Post
by Blown M5 » 09 Nov 2008, 11:48
Har en kompis som jobbar med dessa kompressorer i testlabb, ska kolla med honom men jag tror inte det är nåt problem.
ScratcH
Posts: 283 Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg
Post
by ScratcH » 10 Nov 2008, 10:22
Blown M5 wrote: Har en kompis som jobbar med dessa kompressorer i testlabb, ska kolla med honom men jag tror inte det är nåt problem.
Toppen!
Här kommer en till nöt som ska knäckas
Som remspännare tänkte jag ta en kamremsspännare från en volvo v70, men är lite osäker på om den trycker tillräckligt hårt.
Alla svar är välkomna
ScratcH
Posts: 283 Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg
Post
by ScratcH » 14 Nov 2008, 15:16
Vevaxelgivaren monterad men inte helt färdig än. Har ju hela helgen på mig
Har 0,8mm mellan givaren å hjulet nu. Verkar det rimligt ?
Trevlig helg alla forum läsare!!