E30M3 Lysholm (Såld)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Zwofurti wrote:på evosar med hög effekt har veven gått av när man tagit bort svängningsdämparen. det är ju en kort 4:a.


Det tror jag när jag ser det.

Kan de åka bana på 9000+ rpm utan så kan nog jag åka lite gata och stripp på 8000rpm. Är inte orolig.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

kommer ihåg iaf 2 st som gått av på jänkeforum, det är visserligen ett eller två år sen så jag orkar inte ens söka :)

kan ju ha berott på annat än just svängningsdämparen också, svårt att säga :)

men jag skulle nog tro att det funkar klockers.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Mycket intressant läsning :roll:

Hur som helst så kommer inte remhjulet göras om, så jag återkommer om veven går av :evil:

Och lite bilder :wink:

Alu-klump som ska fräsas till kompressorfäste:

Image

Image

Ett fäste till trigger givaren ska också fixas:

Image

Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ser ut att vara en bastant aluklump...
Hur har du tänkt att göra fästet för kompressorn?

Angående triggern så går det att göra ett fäste från två av bultarna till vattenpumpen. Tänkte bara att det kan bli väldigt trångt med prylar på förarsidan/kompressorsidan med servopump och kompressor där...
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

M3JONAS wrote:Ser ut att vara en bastant aluklump...
Hur har du tänkt att göra fästet för kompressorn?

Angående triggern så går det att göra ett fäste från två av bultarna till vattenpumpen. Tänkte bara att det kan bli väldigt trångt med prylar på förarsidan/kompressorsidan med servopump och kompressor där...


Fästet blir enligt bild men lite stabilare.....

Image
Image

Har du nån bild på din trigger lösning?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kan fixa bild på triggerfäste samt kompressorfäste när jag kommer hem ikväll.
Fastbmw
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2007, 18:30

Post by Fastbmw »

Hey !

Veldig fint prosjekt ! MEN fins M3 fjäderbenet framme kvar ?? ¨høgre og venstre sidan :)
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Fastbmw wrote:Hey !

Veldig fint prosjekt ! MEN fins M3 fjäderbenet framme kvar ?? ¨høgre og venstre sidan :)


Tack!

Jo de finns kvar, men fjäderbenen är inte till salu. Hoppas du hittar ett par.

/Jonas
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Zwofurti wrote:på evosar med hög effekt har veven gått av när man tagit bort svängningsdämparen. det är ju en kort 4:a.


De kan inte bara varit obalans i skiten då? vid många tusen rpm o de minsta obalans så blir de ju inte så bra!

MVh
Uffe
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

det kan det möjligtvis vara..=)

de motorer jag snacka romhade över 800 hp så det var iga standardsnurror heller.. men dom gick av längst fram, då skyllde jänksen på att dom tagit bort svängningsdämparn.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Nu har alu-blocket fått sig en duvning av fräsen :twisted:

Image

Image

Image

Image

Image

Och till slut :arrow:

Image
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Tänkte uppdatera vattenkylet,, har ni läsare några bra tips och erfarenheter :?: :roll:
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Ser bra ut 8) allt blir ju så nice med frästa grejer. Tänkte du ha extern smörjning till kompressorn? många krånglar till det på det viset fast det är helt onödigt.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Blown M5 wrote:Ser bra ut 8) allt blir ju så nice med frästa grejer. Tänkte du ha extern smörjning till kompressorn? många krånglar till det på det viset fast det är helt onödigt.


Tackar!

Jag tänker köra med extern smörjning på grund av att kompressor lutar nog lite väl mycket, eller vad tror du?.. se bild.

Image

Image
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Har en kompis som jobbar med dessa kompressorer i testlabb, ska kolla med honom men jag tror inte det är nåt problem.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Blown M5 wrote:Har en kompis som jobbar med dessa kompressorer i testlabb, ska kolla med honom men jag tror inte det är nåt problem.


Toppen!

Här kommer en till nöt som ska knäckas :roll:

Som remspännare tänkte jag ta en kamremsspännare från en volvo v70, men är lite osäker på om den trycker tillräckligt hårt.

Image

Image

Alla svar är välkomna :wink:
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Vevaxelgivaren monterad men inte helt färdig än. Har ju hela helgen på mig :wink:

Har 0,8mm mellan givaren å hjulet nu. Verkar det rimligt ?

Image

Image

Image

Trevlig helg alla forum läsare!!
Post Reply