BMW E30 KiC Nytt personbästa! Se sidan 9!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Här kommer även lite filmat från bänkningen..
Som sagt svikande tändning den dör vid 5800 som ni ser på pappret ovan
http://www.youtube.com/watch?v=zBZlIfalIWE
Som sagt svikande tändning den dör vid 5800 som ni ser på pappret ovan
http://www.youtube.com/watch?v=zBZlIfalIWE
Även att det är få som läser och ännu mindre som kommenterar så lägger jag upp lite mer bilder för att informera er få fans som finns.
Vad som händer och sker nu är skärmkantsbyten. Efter en mindre krock förra säsongen då en gråhårig gubbe med skägg bestämde sig för att
titta lite för nära på min bil genom att kolla höger och svänga vänster så
fick jag vänster bakskärm intryckt. Tyckte att det var dags att göra nånting åt detta och fixa lite rost samtidigt.
Men jag har ingen större erfarenhet av att göra sådant här avancerat, men jag tycker som så här! Gör man det inte så lär man sig inte.
Efter lite sökande på forum och läst på, samt lite guidning från kunnigt folk
så ska jag nog lyckas! Jag är ju hyfsat lättlärd enligt mig själv
Här kommer lite bilder från igår och idag.
Så här ser en original tillkörd bakskärm ut från 1985.
Här ska det dit en skärm ifrån en 88 och nyare
Efter lite kapande så tittare inneskärmen fram
Även inneskärmen kapas bort för att skapa fritt utrymme
för den nya skärmen då nya skärmen sticker ner mer än gamla
Här är uppritat lite för vart man ska kapa
Här är nya skärmen och även den ska kapas lite
Ett rakt och fint snitt blev det
Då ritas det lite till för att mäta
Friskt kapat, hälften försvunnet. 10mm in från linjen sparar jag
Bjuder på en bonusbild!
Då var det dags att slipa bort lite färg och grader mm.
Röd och fin blir man iaf
Så här ser det ut efter det.
Då är det dags att plocka fram specialtången.
Så här blir det när man använt den
Kört hela området
Här med!
Återkommer nog i morgon söndag eller på måndag.
Vad som händer och sker nu är skärmkantsbyten. Efter en mindre krock förra säsongen då en gråhårig gubbe med skägg bestämde sig för att
titta lite för nära på min bil genom att kolla höger och svänga vänster så
fick jag vänster bakskärm intryckt. Tyckte att det var dags att göra nånting åt detta och fixa lite rost samtidigt.
Men jag har ingen större erfarenhet av att göra sådant här avancerat, men jag tycker som så här! Gör man det inte så lär man sig inte.
Efter lite sökande på forum och läst på, samt lite guidning från kunnigt folk
så ska jag nog lyckas! Jag är ju hyfsat lättlärd enligt mig själv
Här kommer lite bilder från igår och idag.
Så här ser en original tillkörd bakskärm ut från 1985.
Här ska det dit en skärm ifrån en 88 och nyare
Efter lite kapande så tittare inneskärmen fram
Även inneskärmen kapas bort för att skapa fritt utrymme
för den nya skärmen då nya skärmen sticker ner mer än gamla
Här är uppritat lite för vart man ska kapa
Här är nya skärmen och även den ska kapas lite
Ett rakt och fint snitt blev det
Då ritas det lite till för att mäta
Friskt kapat, hälften försvunnet. 10mm in från linjen sparar jag
Bjuder på en bonusbild!
Då var det dags att slipa bort lite färg och grader mm.
Röd och fin blir man iaf
Så här ser det ut efter det.
Då är det dags att plocka fram specialtången.
Så här blir det när man använt den
Kört hela området
Här med!
Återkommer nog i morgon söndag eller på måndag.
En manuell falstång kan vara lurig eftersom man ibland lyckas böja plåten när man tar i för kung o fosterland för att falsa plåten. Du ser iofs ut att ha lyckats rätt bra
Jag använder en tryckluftsdriven tång från Biltema som fungerar mycket bra.
Jag använder en tryckluftsdriven tång från Biltema som fungerar mycket bra.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
AndersJ wrote:En manuell falstång kan vara lurig eftersom man ibland lyckas böja plåten när man tar i för kung o fosterland för att falsa plåten. Du ser iofs ut att ha lyckats rätt bra
Jag använder en tryckluftsdriven tång från Biltema som fungerar mycket bra.
Jo dom sa det innan jag påbörja så jag tog det sakta och hade samma vinkel på tången hela tiden. Hade dock inte varit fel med en sån du beskriver. Det känns lite i händerna idag. Gratis träning får man väl se det som =]
ecm_z28 wrote:vad har du för komp i maskin åker du turbo liknande komp eller lite högre komp?
Samma komp som en turbo. Har det inte i huvudet just nu, men nästa säsong blir det nog högre komp gissar jag på.
ZAK wrote:ecm_z28 wrote:vad har du för komp i maskin åker du turbo liknande komp eller lite högre komp?
Samma komp som en turbo. Har det inte i huvudet just nu, men nästa säsong blir det nog högre komp gissar jag på.
okey det känns som att man hällre åker högre komp och e85 samt lite lägre ladd, än turbo komp med kompressor, dom brukar ju få 7.8:1 när de är 2,7liter
Björn Strömberg
Ska bli riktigt kul o se resultatet på skärmen... har alltid velat kunna sånt där.. har iofs aldrig prövar... får skaffa mig en gammel E30 o pröva på
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
vicco wrote:Nu börjar det se bra ut.
Nya tag på tisdag zak ?
Japp.. då ska det vara klart för spackel tycker jag ^^
Chrille wrote:Ska bli riktigt kul o se resultatet på skärmen... har alltid velat kunna sånt där.. har iofs aldrig prövar... får skaffa mig en gammel E30 o pröva på
Det är ju lite trixs med det hela, men låter man bara det ta sin tid och folk säger till hur man gör så löser det sig. Men till helgen så ska det nog vara färdigt på ena sidan hoppas jag
ecm_z28 wrote:ZAK wrote:ecm_z28 wrote:vad har du för komp i maskin åker du turbo liknande komp eller lite högre komp?
Samma komp som en turbo. Har det inte i huvudet just nu, men nästa säsong blir det nog högre komp gissar jag på.
okey det känns som att man hällre åker högre komp och e85 samt lite lägre ladd, än turbo komp med kompressor, dom brukar ju få 7.8:1 när de är 2,7liter
Jag har ju inte toppdeckat blocket dom dära 2.11mm eller vad det är så antar att kompet ligger där nånstans. Vanligt sugkomp funderar jag på.
Borde bli lite bättre drag i bitarna då
Resultatet från i söndags.
Som sagt går saaakta men säkert!
Kapat ut lite för listen för att passa ihop kant i kant.
skärmen punktas på plats efter massa mätningar
Samma här i en annan vinkel
Här är den fastpunktat och klar för att helsvetsas.
Va fint det kommer bli
Original skärmen. Observera luften mellan däck och skärm och jämnför..
..med denna bild! Stor skillnad! Tejpen har jag bara satt dit för att bilen
står utomhus när andra ska in och trängas i garaget då jag inte är där.
Som sagt går saaakta men säkert!
Kapat ut lite för listen för att passa ihop kant i kant.
skärmen punktas på plats efter massa mätningar
Samma här i en annan vinkel
Här är den fastpunktat och klar för att helsvetsas.
Va fint det kommer bli
Original skärmen. Observera luften mellan däck och skärm och jämnför..
..med denna bild! Stor skillnad! Tejpen har jag bara satt dit för att bilen
står utomhus när andra ska in och trängas i garaget då jag inte är där.
Mer gjort idag..
Fyllt igen lite hål och svetsat igen där skärmen går kant i kant...
och här med..
Sen var det bara fram och börja slipa..
kort i..
3 olika vinklar.
Andra sidan skärmen
i 3..
olika vinklar här med
Satte en plåt sen på högersidan för att täcka det stora hålet..
Das was alles für todisch!
Fyllt igen lite hål och svetsat igen där skärmen går kant i kant...
och här med..
Sen var det bara fram och börja slipa..
kort i..
3 olika vinklar.
Andra sidan skärmen
i 3..
olika vinklar här med
Satte en plåt sen på högersidan för att täcka det stora hålet..
Das was alles für todisch!
Nu vill ju jag inte vara sån men är det så att det är -87 skärmarna man vill ha så att man kan sänka mer bak utan att det blir hängröv...
En -87 ser ju bra ut med 60/60 sänkning medans en 88- måste ha 60/40 annars får man ju hängrövs känslan..
En -87 ser ju bra ut med 60/60 sänkning medans en 88- måste ha 60/40 annars får man ju hängrövs känslan..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II