Page 5 of 28

Posted: 01 Jan 2008, 05:31
by pelko
Kul liv man har. Tänkte dra till garaget vid 09 tiden och köra på till 15-16 för att sedan sova några dagar.

Ena spindelleden strular då gängorna är helt mongo, kan inte få ner bilen på hjul innan den är pressad och bytt, får se om det ordnar sig i veckan. Sedan ska jag iallafall börja slipa huven imon och lacka den på riktigt, 1l färgborttagning har tagit bort den gamla tjocka äckelfärgen.

Motorn skall lackas klart och de flesta packningarna skall bytas. Får dock inte tag i något motorstativ då både Biltema och Jula hade slut på dem.

Vore skönt om man fick gjort mycket nu så att bilen stod klar utöver VEMS'et innan man fyllde 18, den 18 mars. Är mycket kvar att göra dock ...

Bilder kommer senare idag.

mvh Mathias

Posted: 01 Jan 2008, 11:18
by AndreasT
Verktygsboden i borås säljer billiga motorstativ också om du orkar åka dit :wink:

http://www.verktygsboden.se/

Posted: 04 Jan 2008, 23:33
by pelko
Köpte ett till slut på Biltema :)

Rengjorde motorn idag och lackade den. Det vart ca 1cm skit som tjockast på vissa ställen så det fanns lite att rengöra. Äckelfärgen på huven är också borta så nu ska den slipas riktigt och målas. Jag kan inte montera hela framvagnen heller då gängorna på en spindelled är fuckade, ska kapa bulten och köpa en ny mutter och se om det fungerar.

Smutsig som fan.
Image

Huven.
Image

Gängorna på spindelleden.
Image

Ena sidan utav motorn.
Image

Andra sidan, det röda ser svart ut pga ljuset.
Image

Uppifrån.
Image

Ska måla motorn en gång till då ja har missat lite och för att det ska hålla lite bättre.

mvh Mathias

Posted: 05 Jan 2008, 12:22
by david__
har du bytt diverse packningar o kollat läckor innan du har målat?

Posted: 05 Jan 2008, 12:32
by pelko
Alla packningar på utsidan så att säga skall bytas, eller det blir väl alla utom topplockspackningen som jag ska byta. Ska beställa dem från BMW idag.

Sedan märker jag ju inte ev. läkage förrän jag startar motorn.

mvh Mathias

Posted: 05 Jan 2008, 12:37
by david__
va skönt..
tyckte de va synd att starta uppden utan nya packnigar.
det såg ut som den läckte lite hit o dit me dom gamla....


varför ska du beställa på bmw??

Posted: 05 Jan 2008, 13:00
by pelko
De gamla har nog läckt lite ja.

Ska dit med polaren som ska provköra en 335i så jag beställer allt där då jag ändå måste beställa saker där som inte finns på Mekonomen b.la.

mvh Mathias

Posted: 06 Jan 2008, 20:22
by pelko
Var en kort kort snabbis i garaget idag och provmonterade spridarna, putsade lite på insuget, oljefilterhållaren, generatorn och så. Var även hos BMW i helgen och köpte alla yttre packningar så att säga, insugspackningar är fan inte gratis :)

Väntar bara på packningarna så kan jag skruva ihop motorn igen. Jag förstörde även mina org länkarmsbussningar som vart helt nya då jag klantade mig och monterade dem fel, så i nästa vecka skaffar jag delrinbussningar utav en kille. Sen kan bilen äntligen komma ner på backen igen.

Bilder:

Rengjorde spjället också ja, ska måla bakom stativet också.
Image

Oljefilterhållare med diverse småsaker jag inte kommer kunna sätta ihop :D
Image

Pimpade generatorn, fuelrailen, termostathuset och oljefilterlocket.
Image

390cc spridarna.
Image

mvh Mathias

Posted: 08 Jan 2008, 23:10
by pelko
Hämtade min nya växellåda idag, fick även hem lite nya packningar samt en Wallbro 255 hp pump.

Hoppas lådan håller liiiite mer än m20 lådan som redan nu viner @ kompressor.

En del av packningarna samt bultar till spindellederna.
Image

Pumpen
Image

Lådan
Image

Image

mvh Mathias

Posted: 10 Jan 2008, 14:25
by pelko
Någon som vet ifall spakställ och hardyskiva passar från M20 lådan till M50 lådan?

mvh Mathias

Posted: 10 Jan 2008, 21:41
by HULTA
pelko wrote:Någon som vet ifall spakställ och hardyskiva passar från M20 lådan till M50 lådan?

mvh Mathias


yepp om det är från 260 ska de gå dit

Posted: 10 Jan 2008, 22:19
by pelko
240 lådan :(

Måste man byta hela isåfall eller kan man modifiera något så det passar? Passar hardyskivan?

mvh Mathias

Posted: 10 Jan 2008, 22:44
by BRUZZE
hardyskivan passar ej...

går ju alltid att bygga om kardan men det är fel medbringare.

Posted: 10 Jan 2008, 22:53
by pelko
BRUZZE wrote:hardyskivan passar ej...

går ju alltid att bygga om kardan men det är fel medbringare.


Och det går inte att byta medbringare? Inte kollat så noga.

Vad har jag för alternativ nu, passar org m50 låda hardy mot kardan?

mvh Mathias

Posted: 12 Jan 2008, 23:24
by pelko
Idag målade jag lådan, monterade termostathus samt oljefilterhus med nya packningar på motorn.

Jag började även med org kabelhärvan och efter 4 timmar så vart den klar för att paras ihop med VEMS, det enda som återstår är att para samman kablarna som ska gå in till kupen för diverse saker. Blev mycket klippande och tänkande.

Jag målade även lite småskit och tog bort "viskokopplingen" på vattenpumpen då jag kommer köra med elfläkt. Mina delrinbussningar har heller inte dykt upp ...

Bilder:

En del av lådan tvättad.
Image

Bonkade upp lite hyllor i garaget också.
Image

Image

Blev en del läsande.
Image

Den uppdelade härvan. Alla kablar är märkta och enbart de som behövs finns kvar utöver i en av härvorna, den som skall in mot kupen.
Image

Närmsta härvan här är icke klar.
Image

Viskokopplingen fick våldas loss!
Image

Org i E30n. Vilka kablar här går till vad? Hittar ingen bild på det.
Image

Image

De målade sakerna, ej klara.
Image

Monterat lite saker, ska polera lite delar högst upp sedan därav färgsaknaden.
Image

Målade sedan lådan för 200kr, färgen kostade 259kr :D
Image

Och har vi tur kommer något hända när jag vrider på nyckeln, fram mot våren.
Image

mvh Mathias

Posted: 12 Jan 2008, 23:37
by bmwHolmberg
Jävligt fint garage du har :!:

Posted: 12 Jan 2008, 23:48
by Strandholm
bmwHolmberg wrote:Jävligt fint garage du har :!:


verkar vara nyinflyttad, vänta bara om ett år eller så. då har han som vi andra. fullt med "bra och ha" skit i varenda hörn :D:D


Är dock mindre avundsjuk på den där högen med elscheman.. :oops: