M5E34turbo 870/964whp. Såld!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Piffigt! Vilket as till låda det där är, ser ut som det blev tight mellan låda och kollektorer (vilka är överbrutala i dimensionen btw :P ) gick det utan att modda?

Skynda skynda så det blir åka av innan hösten! Blir det nått av dom ännu vildare planerna då?

BMW M5 スーパーチャージャー (kompressor)
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

maffigt bygge! Hade du tänkt att köra tractorpulling med tanke på vridet? :wink:
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

tractorpulling :D mycket vrid i onödan kanske men men kan va kul å ha det oxå. tajt blev det mellan kollector & låda så de blev att slipa ur lite på lådan. Nu e man riktigt riktigt sugen att få igång den, med lite flyt så får jag nog distansringen till kopplingen i veckan så jag kan montera motor & låda i helgen!
alpinabiturbo
Posts: 651
Joined: 13 Jan 2008, 00:42
Location: Skövde

Post by alpinabiturbo »

Sjukt kul bygge, hoppas uppstarten går bra :)
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Har hänt litegrann men inte så mycket som man önskat.
Väntar fortfarande på att den här stålklumpen ska bearbetas
så jag får en slityta som är tjockare än den jag hade:
Image

Men jag skruvade i motor å låda för att kunna fixa
lite annat så länge, & till förvåning så stämde det
ganska bra.
Image
Image

En annan intressant grej va att växellådsfästet
passade nästan rakt av, fick fila 2 hål i sidled sen
va det bara å skruva fast :) Rätt höjd å allt:
Image
Image
Image

Det går framåt men allt tar sån tiiid :(
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

vaddå det är ju roligt att skrämma pensionärer med bilen :lol:
kör själv med truyckande mot spjäll. folk stirrar surt när man kommer å glider i 30 blås men det låter som ett jetplan är på ingående :roll:
blir ännu värre när ma kommer å vrålar om dem på 70 väg med 2 bars ladd å fullt öppen wg (serieladdning- is the shit)

hur hade du tänkt med dumpen på insuget? dvs bara spänna fjädern till tex 1 kilos tryck så den avlastar om laddet skule stiga över det??
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Precis, spänna upp med en fjäder tänkte jag göra. Så du vet hur det låter då 8) , hur ser din setup ut?
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

är en supra (jap.crap) 3 liters sexxa med 24vent motor, vassare kammar p portat osv, drar luften först genm turbon å trycker rakt in i kompressorns inlopp-. sen en 50mm dump på röret in innnan IC sen ut från IC å in i insuget (dvs trycket mot spjäll)

funkar ritkigt nice, laddar ca 0.5 bar på enbart kompressorn. sen kommer laddet stiger från ca 0.4 bar vid 2500 rpm sen är det rakt stigandse effektkurva linjärt upp till 7500rpm , laddet kommer snällt som fan från turbon, nånstans kring 4000 öppnar WGen rakt neer under bilen
robber
Posts: 590
Joined: 04 Aug 2006, 01:39
Location: Stockholm

Post by robber »

Oj vilken fin E34! Sugen som satan igen när man ser detta.
Kör hårt

/R
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Lite nyheter från garaget:

Image

Image

Image

så nu är svänghjulet & kopplingspaketet färdigt iaf.
Mycket pyssel blir det ...
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Sådär nu andas den igen, lite instabil tomgång men annars går den rent å fint :D Lådan kändes bra oxå så allt verkar lovande!
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

YES! coolt! Har en kännsla av att den låter rätt argt :P Skjut inget nu innan jag är hemma och får åka med :D
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

hehe, härligt att den är startad 8)
måste kännas rätt tungt dock, är ju lååångt kvar innan n ästa säsong, å denna säsong blir det väll inte mycket åka hoppas jag, ska inte åka arga bilar nu när det plötsligt kan vara underkylt osv när man som minst anar det :cry:

kanske står nånstans men vad är mer planerat under vintern??
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Vilket jäkla as till låda! Den borde ju hålla kan man tycka... Hmm, undrar om det går att få dit en sån på en e30 :)
Har du gjort adapterplåten på frihand eller har du ritning på hålbilderna?

MVH Jonas.

Ps, vi väntar fortfarande på film med underbart kompressorljud! ;)
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Känns bra att den är startad å allt verkar fungera, känns skumt å komma till garaget å se en bil som går att köra därifrån om man vill :D . Nu ska den få gå lite grann me mineralolja så ringarna får gå in sig lite, sen blir det väl mappning framöver. Vet inte om jag ska byta spridare å köra den på e85 elr låta den va på bensin ännu. Ang. adapterplattan så är den gjord på fri hand med mycket mycket nogrannhet, tog mycket tid men lådan är 100% centrerad iallafall.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Härligt att höra om dina framgångar i garaget :wink:

En liten inspirationsfilm åt kompressorfolket vore fint :P

/Jonas
User avatar
halvordsson
Posts: 218
Joined: 20 Jul 2007, 21:29
Location: Dals långed (Dalsland)
Contact:

Post by halvordsson »

Och uppsi !

Vad är det för kompressor du använder dig utav?

Man kanske skulle ta å skita i nya fälgar :)
Post Reply